Gå til innhold

Nå offisielt: Høyre og FrP tar sikte på å danne regjering! Er du fornøyd?

Aerow

Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/valg2013/fortsatt-stor-klimaskepsis-i-frp-1.11040789

"En ringerunde NRK har gjort til 18 av de 19 som topper Frps lister før stortingsvalget viser at ingen av dem mener det er grunnlag for å si at FNs klimapanel har rett i at klimaendringene i stor grad skyldes oss mennesker."

Akkurat som det eksisterer Holocaust-fornektere, eksisterer det også folk som vil forkaste stort sett all forskning bort for å sikre økonomisk vekst. Per Sandberg mente det var et tap for FrP at konsekvensutredningen i Lofoten ble stanset. Hva de mener om forbruk og uttapping av naturressurser gidder jeg ikke gå innpå engang.

Om FrP har bedre eldreomsorg, samferdselspolitikk eller helsepolitikk vet jeg ikke. Men FrP kan ingen verdens ting om klima og miljø.

Det er ett tap for Norge at det ikke ble noen konsekvensutredning, den er jo tross alt for å avdekke eventuelle konsekvenser og kunne faktisk kommet miljøjøglerene til gode hadde det vært noen grunn til det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er du som siterer meg å snakker om andre næringer enn det jeg omtaler, det er ergo dine kognitive egenskaper det er noe gale med, ikke mine.

Vel, du skal ha Stoltenberg til å være frelseren. Jeg gav deg en rekke punkter som forklarer hvorfor de rødgrønne ikke har vært spesielt flinke. Også kommer du med at vi kom godt ut av finanskrisen med de rødgrønne, når jeg nettopp har ramset opp masse grunner til hvorfor det ikke er Stoltenberg sin skyld at det har gått så bra. Oljenæringen er en av grunnene til at Norge har gått bra.

Lenke til kommentar

Vel, du skal ha Stoltenberg til å være frelseren. Jeg gav deg en rekke punkter som forklarer hvorfor de rødgrønne ikke har vært spesielt flinke. Også kommer du med at vi kom godt ut av finanskrisen med de rødgrønne, når jeg nettopp har ramset opp masse grunner til hvorfor det ikke er Stoltenberg sin skyld at det har gått så bra. Oljenæringen er en av grunnene til at Norge har gått bra.

Hvor skrev jeg at Stoltenberg var en frelser? Jeg sier at Stoltenberg har ledet oss igjennom harde økonomiske tider, det er riktig. Att det ikke kunne vært gjort lite godt av andre er det umulig å argumentere for, det ble gjort tiltak som fungerte.

Lenke til kommentar

Ja, Jens Stoltenberg ledet norges ledende parti når de økonomiske problemene oppstod. Kan du komme frem med noen spesifikke grep som denne regjeringen gjorde, som forhindret at Norge gikk gjennom et enormt økonomisk krakk, slik resten av Europa gjorde?

Lenke til kommentar

Ja, Jens Stoltenberg ledet norges ledende parti når de økonomiske problemene oppstod. Kan du komme frem med noen spesifikke grep som denne regjeringen gjorde, som forhindret at Norge gikk gjennom et enormt økonomisk krakk, slik resten av Europa gjorde?

Tiltak i Norge[rediger] Finanspolitikk[rediger]
  • Den 7. oktober 2008 la regjeringen frem sitt budsjettforslaget for 2009. Dette var et ekspansivt budsjett med en økning i det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet på om lag 14 milliarder kroner fra 2008 til 2009.[1]
  • Den 24. oktober 2008 vedtok Stortinget, basert på forslag fra regjeringen, en tiltakspakke der bankene fikk anledning til å bytte obligasjoner med fortrinnsrett (OMF) – i realiteten obligasjoner basert på boliglån med maksimalt 60 prosent lån – mot statsobligasjoner. Ordningen hadde en ramme på 350 milliarder kroner og skulle sikre kredittilførsel til bankene.
  • Den 23. november 2008 foreslo regjeringen å utvide den alminnelige garantiordningen i Garanti-instituttet for eksportkreditt (GIEK) med inntil 50 milliarder, til 110 milliarder kroner. Hensikten var å sikre eksportbedrifter kontrakter og øke investeringene i Norge.
  • Den 26. januar 2009 foreslo regjeringen nye finanspolitiske tiltak for 20 milliarder kroner. Av dette var nesten 17 milliarder kroner nye tiltak på budsjettets utgiftsside og drøyt 3 milliarder kroner målrettede skatteletter for næringslivet. Mange av utgiftstiltakene var rettet mot å øke vedlikeholdsarbeidet i offentlige bygg.
  • Den 8. februar 2009 foreslo regjeringen å etablere to nye fond med en samlet kapital på 100 milliarder kroner – Statens finansfond og Statens obligasjonsfond. Finansfondet skulle støtte kapitalstrukturen i bankene, mens obligasjonsfondet skulle støtte markedet for selskapsobligasjoner.
  • Den 15. mai 2009 presenterte regjeringen det reviderte nasjonalbudsjettet. For å dempe oppgangen i ledigheten økte bruken av oljepenger i økonomien med ytterligere 9,5 milliarder kroner, i forhold til tiltakspakken fra januar.
Pengepolitikk[rediger]
  • Den 17. juni 2009, under siste rentemøte, besluttet Norges Bank å sette ned styringsrenten med ytterligere 0,25 prosentpoeng til 1,25 prosent. Siden høsten 2008 (rentemøte 15. oktober) har Norges Bank satt ned styringsrenten med totalt 4,5 prosentpoeng. Renten toppet seg da på 5,75 prosent.[2]

Det jeg fant etter ca 3 sekund.

Lenke til kommentar

Venstre er nesten på gråten av glede og stolthet. Nei til en konsekvens utredning. For en seier?.

Selvoptatte mennesker med marginal oppsluttning lar man gjerne vinne et slag, men krigen taper de.

Phyrros gikk på den limpinnen.

Jeg er sikker på at Venstre stemte mot oljevirksomhet nord for 62 grader også.

Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/valg2013/fortsatt-stor-klimaskepsis-i-frp-1.11040789

"En ringerunde NRK har gjort til 18 av de 19 som topper Frps lister før stortingsvalget viser at ingen av dem mener det er grunnlag for å si at FNs klimapanel har rett i at klimaendringene i stor grad skyldes oss mennesker."

Akkurat som det eksisterer Holocaust-fornektere, eksisterer det også folk som vil forkaste stort sett all forskning bort for å sikre økonomisk vekst. Per Sandberg mente det var et tap for FrP at konsekvensutredningen i Lofoten ble stanset. Hva de mener om forbruk og uttapping av naturressurser gidder jeg ikke gå innpå engang.

Om FrP har bedre eldreomsorg, samferdselspolitikk eller helsepolitikk vet jeg ikke. Men FrP bryr seg ikke om klima og miljø. Det er bare å se på velgerne deres, og å lese stort sett alt de har sagt om klima og miljø noen sinne.

Vanskelig å diskutere når man ikke kjenner den nøyaktige spørsmålsformuleringen. Ser ut til at jornalisten har dratt alle som ikke er 100% sikker på at endringene er menneskeskapte under en kam, når det godt kan hende at flertallet støtter arbeidet i seg selv.

Det med 100% støtte var jo en av Lysbakkens kjepphester, og jeg må si jeg synes det blir noe komisk når politikerne er de som er mest sikre. Skikkelige forskere skal ha en viss skepsis.

Lenke til kommentar

Hvor skrev jeg at Stoltenberg var en frelser? Jeg sier at Stoltenberg har ledet oss igjennom harde økonomiske tider, det er riktig. Att det ikke kunne vært gjort lite godt av andre er det umulig å argumentere for, det ble gjort tiltak som fungerte.

Stoltenberg ledet Norge gjennom økonomiske harde tider i Europe, ikke økonomiske harde tider i Norge.

Lenke til kommentar

(Vet ikke hvor stort flertall man må ha for å heve sperregrensen, kanskje FrP, Høyre og AP kan gå sammen om det?). Har vel noe sånn som 75% til sammen.

Tviler på det. Hvis FrP har tatt lærdom av SVs erfaringer med regjeringsdeltagelse og velgeroppslutning, ønsker de neppe høyere sperregrense. Høyre og AP derimot, ville kanskje tjent på en slik endring.

Synes dog ikke noen partier burde endre valgordningen for å sikre seg selv mest mulig makt. Det prinsipielle og demokratiets beste burde veie tyngst i slike saker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nei, jeg er milt sagt oppgitt.

Høyre gikk vekk i fra Oljeboring selv om dem danket ut di to små rotte partiene i fra regjeringessammarbeidet.

Begynn å spar på inntekten deres, pensjon får vi nok ikke.

Var det ikke det du som stemte Høyre ba om? Vi som stemte arbeiderpartiet sa jo at en stemme på Venstre og / eller KrF var en stemme på FrP. Fikk vi rett?

Huff, forumet er infisert av unger. Takk for meg.

Dette forumet er slik det har vært lenge.

Det er ett tap for Norge at det ikke ble noen konsekvensutredning, den er jo tross alt for å avdekke eventuelle konsekvenser og kunne faktisk kommet miljøjøglerene til gode hadde det vært noen grunn til det.

Den utredningen hadde du fått med sittende regjering. Det er det mest ansvarlige for norsk oljepolitikk og fremtidige økonomiske utvikling- En grundig ansvarlig konsekvensutredning er ikke det samme som en blanko fullmakt om å starte boring slik noen hevder. Det verste er imidlertid at det er stengt for oljeleting og boring i langt flere områder enn Lofoten og Vesterålen. Lenge leve flere kullkraftverk globalt på bekostning av norsk gass og olje. Den globale oppvarmingen får gå sin gang.

Merk at det også var den rødgrønne regjeringen som opprettet regnskogfondet. Det gjør at Norge netto reduserer sine CO2 utslipp.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Var det ikke det du som stemte Høyre ba om? Vi som stemte arbeiderpartiet sa jo at en stemme på Venstre og / eller KrF var en stemme på FrP. Fikk vi rett?

Dette forumet er slik det har vært lenge.

Den utredningen hadde du fått med sittende regjering. Det er det mest ansvarlige for norsk oljepolitikk og fremtidige økonomiske utvikling- En grundig ansvarlig konsekvensutredning er ikke det samme som en blanko fullmakt om å starte boring slik noen hevder. Det verste er imidlertid at det er stengt for oljeleting og boring i langt flere områder enn Lofoten og Vesterålen. Lenge leve flere kullkraftverk globalt på bekostning av norsk gass og olje. Den globale oppvarmingen får gå sin gang.

Merk at det også var den rødgrønne regjeringen som opprettet regnskogfondet. Det gjør at Norge netto reduserer sine CO2 utslipp.

Jeg stemte Høyre og ba om oljeutredning, det er riktig.

Den sittende regjeringen hadde 8 år på seg, og fikk ikke utrettet det. Så lenge SV fikk sitte der å si sin mening så såg det ei heller ikke ut som boring kom til å bli et tema.

Men, jeg skjønner ikke hvorfor Høyre og AP ikke kan trumfe dette igjennom på bekostning av særinteresse-partiene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg stemte Høyre og ba om oljeutredning, det er riktig.

Men det fikk du altså ikke.

Den sittende regjeringen hadde 8 år på seg, og fikk ikke utrettet det. Så lenge SV fikk sitte der å si sin mening så såg det ei heller ikke ut som boring kom til å bli et tema.

Mitt personlige syn har vært at dette ikke haster. Men nå ville det blitt en utredning med en fortsatt rødgrønn regjering. Slik sett har Sv etter mitt syn vært mer ansvarlig enn Venstre og Krf. Sv har ikke formulert et ultimatum mot konsekvensutredning. Jeg har såpass tillit til norske ingeniører og fagfolk at jeg mener en grundig konsekvensutredning ville avklart om fiskerier kunne levd side ved side med oljeboring i de omstridte områdene.

Men dette

4l Partiene er videre kommet til enighet om følgende punkter:

lkke åpne for petroleumsvirksomhet, eller konsekvensutrede iht petroleumsloven, havområdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja i perioden 2OL3-2OI7, og ikke iverksette petroleumsvirksomhet ved Jan Mayen, iskanten, Skagerak eller på Mørefeltene. Det etableres en miljøbase/oljevernbase i Lofoten og Vesterålen

Kilde: http://www.hoyre.no/filestore/Filer/Politikkdokumenter/Samarbeidsavtale.pdf

omfatter mer enn Lofoten og Vesterålen. Teknologien blir bedre og bedre og sokkelen i de aktuelle områder i nord er så smal at installasjonene kan legges på land (i tunneler inne i fjellet om naturvern / turist hensyn er sterke nok). Hvor mye mer miljøvennlig gass går verden potensielt glipp av? Hvor mye mer forbrenning av kull og olje får kloden? Det som skjer på marginalen kan være viktig. De siste tonnene med utslipp fra forbrenning av kull kan være det som skal til for at drivhuseffekten blir sterkere enn antatt. Venstre og KrFs intensjoner har sikkert vært gode, men resultatet kan bli det motsatte av det de forventet. Det som det forhandles om og bestemmes på 12 dager kan lett vise seg populistisk og overfladisk. Da spørs det om det Venstre og Krf fikk til på 12 dager er så mye bedre enn det Sv har greidd på 8 år. Sv ville ikke gått ut av regjeringen med en kosekvensutredning.

Men, jeg skjønner ikke hvorfor Høyre og AP ikke kan trumfe dette igjennom på bekostning av særinteresse-partiene.

Den blå blå valgseieren har ikke gjort forhandlingsklimaet lettere og Høyre er vel bundet av den avtalen de har inngått med KrF og Venstre.

Lenke til kommentar

Det er demokratiet som de kaller det. De små partiene får igjennom noen saker ellers så gidder de ikke samarbeide og da mister partier som AP, Høyre og Frp flertallet sitt. Nå gjorde jo Høyre/Frp det uansett, men de har likevel en slags samarbeidsavtale med Høyre/Frp da så vi får håpe den holder.

Utsetting av konsekvensutredningen gir jo muligheter for Norge da, vi kan satse på andre ting en oljen som vi har blitt så altfor avhengig av. Oljen i seg selv vil det være særdeles lite igjen av når jeg går av med pensjon og det hadde vært stilig om vi kunne satse på annen industri/næring som kan være mer bærekraftig for fremtiden. Oljeteknologi og er vi jo verdensledende på da, levering av utstyr og tjenester er allerede en god industri, men vi kunne trengt enda mer.

Edit: Er enig med kgun for øvrig, fagfolk burde få lov til å bestemme om det er fornuftig å bore i sårbare områder for fisk.

Se på denne linken forresten, bloggen til en kjent sportsfisker. Ser da ikke ut som om fisken mistrives rundt plattformene :p

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Men det fikk du altså ikke.

Mitt personlige syn har vært at dette ikke haster. Men nå ville det blitt en utredning med en fortsatt rødgrønn regjering. Slik sett har Sv etter mitt syn vært mer ansvarlig enn Venstre og Krf. Sv har ikke formulert et ultimatum mot konsekvensutredning. Jeg har såpass tillit til norske ingeniører og fagfolk at jeg mener en grundig konsekvensutredning ville avklart om fiskerier kunne levd side ved side med oljeboring i de omstridte områdene.

Men dette

Kilde: http://www.hoyre.no/filestore/Filer/Politikkdokumenter/Samarbeidsavtale.pdf

omfatter mer enn Lofoten og Vesterålen. Teknologien blir bedre og bedre og sokkelen i de aktuelle områder i nord er så smal at installasjonene kan legges på land (i tunneler inne i fjellet om naturvern / turist hensyn er sterke nok). Hvor mye mer miljøvennlig gass går verden potensielt glipp av? Hvor mye mer forbrenning av kull og olje får kloden? Det som skjer på marginalen kan være viktig. De siste tonnene med utslipp fra forbrenning av kull kan være det som skal til for at drivhuseffekten blir sterkere enn antatt. Venstre og KrFs intensjoner har sikkert vært gode, men resultatet kan bli det motsatte av det de forventet. Det som det forhandles om og bestemmes på 12 dager kan lett vise seg populistisk og overfladisk. Da spørs det om det Venstre og Krf fikk til på 12 dager er så mye bedre enn det Sv har greidd på 8 år. Sv ville ikke gått ut av regjeringen med en kosekvensutredning.

Den blå blå valgseieren har ikke gjort forhandlingsklimaet lettere og Høyre er vel bundet av den avtalen de har inngått med KrF og Venstre.

Jeg er i grunn enig, hadde jeg visst at Høyre hadde forhandlet seg frem til såpass dårlige avtalevilkår så det dem har gjort, hadde jeg stemt rødgrønt. Jeg er ingen stor fan av Arbeiderpartiet sine sammarbeidspartnere, Skal vi i tilegg la Siv Jensen øse ut med penger som vi ikke har uten å bryte handlingsregelen er det nok gjerne 12 år til vi ser en Blå regjering igjen. Forhåpentligvis så går Venstre under sperregrensen til neste valg. Dette er starten på slutten for en sunn norsk økonomi.

Lenke til kommentar

Det er demokratiet som de kaller det. De små partiene får igjennom noen saker ellers så gidder de ikke samarbeide og da mister partier som AP, Høyre og Frp flertallet sitt. Nå gjorde jo Høyre/Frp det uansett, men de har likevel en slags samarbeidsavtale med Høyre/Frp da så vi får håpe den holder.

Utsetting av konsekvensutredningen gir jo muligheter for Norge da, vi kan satse på andre ting en oljen som vi har blitt så altfor avhengig av. Oljen i seg selv vil det være særdeles lite igjen av når jeg går av med pensjon og det hadde vært stilig om vi kunne satse på annen industri/næring som kan være mer bærekraftig for fremtiden. Oljeteknologi og er vi jo verdensledende på da, levering av utstyr og tjenester er allerede en god industri, men vi kunne trengt enda mer.

Edit: Er enig med kgun for øvrig, fagfolk burde få lov til å bestemme om det er fornuftig å bore i sårbare områder for fisk.

Se på denne linken forresten, bloggen til en kjent sportsfisker. Ser da ikke ut som om fisken mistrives rundt plattformene :p

Vi har jo Statkraft som jobber med forskjellig spennende, men di får allerede mer penger enn det di klarer å forvalte på en fornuftig måte. Ellers har vi veldig lite, skal vi slutte med olje mener jeg vi burde starte med kjernekraft.

Lenke til kommentar

Ja, ikke vet jeg, det er vanskelig.

Det eneste jeg er sikker på er at den føringen som har vært i Norge de siste 8 årene ikke har vært bra nok. Vi er mer avhengig av oljen og vi har en utvikling som ikke er bærekraftig og de snakker om underskudd om noen år. Det er ganske alvorlig og var igrunn nok for meg til ikke å stemme rødgrønt igjen. Kan ikke støtte noe som har retning mot fiasko. Får heller vente og se hva de blå kan få til, jeg vil ikke dømme det nedenom og ned på bakgrunn av et venstrevridd media og skremselpropaganda :p

Kan være de går på en gedigen mageplask, men vi har nå et regjeringsgrunnlag som ikke har vært før og jeg velger å gi det en sjanse :)

Lenke til kommentar

Ja, ikke vet jeg, det er vanskelig.

Det eneste jeg er sikker på er at den føringen som har vært i Norge de siste 8 årene ikke har vært bra nok. Vi er mer avhengig av oljen og vi har en utvikling som ikke er bærekraftig og de snakker om underskudd om noen år. Det er ganske alvorlig og var igrunn nok for meg til ikke å stemme rødgrønt igjen. Kan ikke støtte noe som har retning mot fiasko. Får heller vente og se hva de blå kan få til, jeg vil ikke dømme det nedenom og ned på bakgrunn av et venstrevridd media og skremselpropaganda :p

Kan være de går på en gedigen mageplask, men vi har nå et regjeringsgrunnlag som ikke har vært før og jeg velger å gi det en sjanse :)

Jeg er veldig enig med deg, jeg baserte mitt valg mye på det samme.

Men hovudfokuset mitt var å få oljenæringen i utvikling mens oljen fortsatt har en kunstig høg pris av den enkle grunn at det gir mer avkastning for samme masse, samme risiko og samme produkt enn det har potensial til å gjøre i fremtiden, vi vil alså kunne utføre ett risiko-basert oppdrag til høyere profitt enn det vi kan gjøre i fremtiden, noe som vil gjøre at arbeidet faktisk har en høyere verdi.

Steinalderen tok ikke slutt fordi vi gikk tom for stein, vi gikk over på andre ressurser, det vil vi også til slutt gjøre med Olje, da er det viktig at Norge har A: God kapital, B: Ett alternativ til å gå inn som majoriteten til vårt BNP for å kunne sikre økonomisk fremtid for landet. Den beste måten å sikre dette på i oversiktelig fremtid er og satse på utvikling av tjenester som vi kan eksportere og kystlinjen vår gir muligheter for vannkraft. Problemet er att disse næringene ikke i overskuelig fremtid er i stand til å gi økonomisk bærekraft, eksport av strøm er rett og slett ikke lukrativt nok.

Vi burde tatt opp oljen og satt pengene på bok, og latt noen med kompetanse lignende di som forvalter nobel sin formue forvalte disse fornuftig.

Norge var før oljen ett U-land med høy fattigdom og folk måtte stort sett skaffe mat på bordet via egen innhøsting, det er ingen selvfølge at vi ikke ender opp der igjen.

Vi er ett land som er vanskelig å sammenligne med andre, fordi vi har ingen større industri utenom oljen.

Jeg håper at vi får en god utvikling igjennom en 4-års periode og er åpen for det meste egentlig. Men håper på en god utvikling i petroliumsnæringen utover det som har blitt nedstemt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...