Gå til innhold

The Beast Within: A Gabriel Knight Mystery

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om det er noen her som husker Gabriel Knight spillene, men jeg kom akkurat til å tenke på at jeg kunne tenkt meg å spille igjennom dette igjen nå, men det viser seg å være vanskelig på nyere pcer :) Spørsmålet er da om det er kommet noen lignende spill i senere tid?

Og til slutt, klarte alle å komme seg igjennom alle gåtene og løse mysteriet? :)

http://www.youtube.com/watch?v=RW-VEXWqkyE&list=PLF6BF148C2884FBAD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GN: The Beast Within var et ganske så fengslende spill. Skikkelige mystiske greier da. Ja jeg kom igjennom spillet til slutt.... men det tok sin tid... Var en del obskure kameravinkler etc som gjorde at når andre testet spillet fant de plutselig rom og steder man selv ikke hadde gått på.

Jeg tviler dog sterkt på at spillet har tålt tidens tann. Var vel ikke rare oppløsingen på den tiden. Kan det ha vært omkring 1996 jeg spilte det?

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar

Takk for linken! Jeg er enda på utkikk etter et nytt spill i denne sjangeren da jeg tenker litt som Mazeking at det ikke har tålt tidens tann. Det var nok veldig bra når det kom ut den gangen, men jeg ser sikkert litt annerledes på det i dag :p Blir nok uansett kjøpt inn for å spille igjennom det.

Når jeg søkte på dette så viser det seg også at det har vært et kickstarter prosjekt på gang som knytter litt bånd mot gabriel knight og det spekuleres i om dette skal bli gabriel knight 4. Spillet har en working title som er "Mystery Game X" og her er lenken til et forum der dette diskuteres. http://forum.pinkertonroad.com/forumdisplay.php?9-Mystery-Game-X-(to-be-renamed)

Link til kickstarter prosjektet: http://www.kickstarter.com/projects/1005365109/jane-jensens-pinkerton-road-2012-2013-csg/posts/220771

Ser også i fra andre forum at det er tipset om spillet "Yoomurjak’s Ring". Noen som har prøvd dette?

Endret av minim
Lenke til kommentar

Det er noen deler av GK2 som er fryktelig frustrerende/kjedelige, videosnuttene er på en måte premien for å jobbe seg gjennom det "kjipe" gameplayet. Spesiellt i det tyske wagner-slottet Neuschwanstein, der du må innom ALLE skjermene og finne hvert eneste punkt å klikke på (audiologger) for å få clearet området så du kommer deg videre..noen av punktene er skjult i rare kameravinkler også..pain in the ass, spesiellt når det ikke spesifiseres noengang at du må trykke på hver eneste audiologg i slottet for å komme deg videre, det finner du bare ut etterhvert.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det er noen deler av GK2 som er fryktelig frustrerende/kjedelige, videosnuttene er på en måte premien for å jobbe seg gjennom det "kjipe" gameplayet. Spesiellt i det tyske wagner-slottet Neuschwanstein, der du må innom ALLE skjermene og finne hvert eneste punkt å klikke på (audiologger) for å få clearet området så du kommer deg videre..noen av punktene er skjult i rare kameravinkler også..pain in the ass.

Det skal jo ikke være gjort på noen få minutter heller :)

Nå er spillet kjøpt for den nette sum av 37kroner så når jeg har fått lastet det ned så blir det å se om det var like bra som det var når det kom ut :p

Lenke til kommentar

Det er også en fryktelig kjip del der du må spleise sammen kassettbånd for å lage en beskjed med stemmen til en anna fyr. Men sånt finnes jo på gamefaqs nå for tiden.

Dette var jo ikke kjipt :p Det var jo en del av det som var morro med spillet at det var litt utfordrende og til tider nesten umulig.

Lenke til kommentar

Det minner meg om et obskurt puzzle fra GK3. Det er så ekstremt ulogisk at man nesten må være på innsida av hodet til designeren for å skjønne hvordan det skulle funke.

Du trenger et kostyme for å kunne leie en moped i en annen fyr sitt navn. Han har bart, så du må få tak i en løsbart. Du har funnet en tapebit tidligere (som var på baksiden av en bokhylle såklart). Det springer en katt rundt i landsbyen. Nuvel. Den HELT logiske konklusjonen er at man lurer presten bort fra vinduet sitt i kirka, stjeler sprayflaska med vann som står i vinduskarmen (stjeler fra en prest!), fester tapebiten til et hull i gjerdet, og skremmer katta gjennom hullet med sprayflaska. Det sitter da pels igjen på teipen som du kan bruke som løsbart. Voila.

Og det er bare EN del av det kostymet..

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det minner meg om et obskurt puzzle fra GK3. Det er så ekstremt ulogisk at man nesten må være på innsida av hodet til designeren for å skjønne hvordan det skulle funke.

Du trenger et kostyme for å kunne leie en moped i en annen fyr sitt navn. Han har bart, så du må få tak i en løsbart. Du har funnet en tapebit tidligere (som var på baksiden av en bokhylle såklart). Det springer en katt rundt i landsbyen. Nuvel. Den HELT logiske konklusjonen er at man lurer presten bort fra vinduet sitt i kirka, stjeler sprayflaska med vann som står i vinduskarmen (stjeler fra en prest!), fester tapebiten til et hull i gjerdet, og skremmer katta gjennom hullet med sprayflaska. Det sitter da pels igjen på teipen som du kan bruke som løsbart. Voila.

Og det er bare EN del av det kostymet..

Kjenner at jeg gleder meg allerede :D

Lenke til kommentar

Ah, Gabriel Knight 2, et av mine absolutte favorittspill, og tidenes beste spillhistorie i mine øyne. Forarbeidet Jane Jensen må ha gjort til dette spillet er intet mindre enn utrolig imponerende. Spillet har forøvrig tålt tidens tann ganske bra. Spilte det senest i fjor, og ja, det hadde vært bedre om det var 2D, men det tok ikke lang tid før jeg glemte at spillet var FMV, og den sterke historien gjør at man til og med aksepterer det litt corny skuespillet, selv om skuespillet i seg selv kunne vært mye verre. Gabriel Knight 1 har allikevel holdt seg best pga grafikken.

Som allerede nevnt kan GK-spillene kjøpes på GOG, og de virker utmerket.

Fun fact: Gabriel Knight: The Beast Within ble kåret til tidenes tredje beste eventyrspill av Adventuregamers.com, kun slått av Grim Fandango og Longest Journey.

Det er noen deler av GK2 som er fryktelig frustrerende/kjedelige, videosnuttene er på en måte premien for å jobbe seg gjennom det "kjipe" gameplayet. Spesiellt i det tyske wagner-slottet Neuschwanstein, der du må innom ALLE skjermene og finne hvert eneste punkt å klikke på (audiologger) for å få clearet området så du kommer deg videre..noen av punktene er skjult i rare kameravinkler også..pain in the ass, spesiellt når det ikke spesifiseres noengang at du må trykke på hver eneste audiologg i slottet for å komme deg videre, det finner du bare ut etterhvert.

Dette må være noe av det merkeligste jeg har lest. Gåtene og oppgavene i GK2 er enestående, men det lider selvfølgelig av pixelhunting, og siden skjermbildene ikke er tegnet blir det ekstra kornete noen ganger. Audiologgene kunne jeg tenke meg å lese / høre om og om igjen. Fantastiske. Høres mest ut som du synes gåter er kjipt.

Forøvrig litt dårlig gjort å dra fram tidenes mest obskure gåte i GK3, når du kunne dratt fram Le Serpent Rouge, som går for å være tidenes beste gåte, også i samme spill. ;)

Dette var jo ikke kjipt :p Det var jo en del av det som var morro med spillet at det var litt utfordrende og til tider nesten umulig.

Helt enig. Utfordrende gåter, som ikke er urettferdig, er en mangelvare i moderne spill, og det er trist. Man ser selv i denne tråden hvorfor "spill" som The Walking Dead blir GOTY i 2012, og hvorfor The Walking Dead er laget som det er, samtidig som det sier mye om hvorfor David Cages filmer er hypet til den store gullmedaljen.

Spørsmålet er da om det er kommet noen lignende spill i senere tid?

Har nok aldri kommet et spill som kan sammenlignes med Gabriel Knight, men et annet av Janes spill, Gray Matter er litt i samme gate. Dessuten så har Jane sagt at hennes neste spill Moebius kommer til å være en spirituell oppfølger til Gabriel Knight, og spillet kommer ut på slutten av året eller begynnelsen av neste år. Det jeg har spilt av alphaen lover godt, selv om jeg kunne tenkt meg vanskeligere gåter, noe de visstnok har tatt til følge. Jeg har ikke spilt alle kapitlene som har blitt sluppet, fordi jeg ikke vil ødelegge plottet for meg selv før spillet kommer ut. Vi finner også ut neste uke hva Mystery Game X er. Jeg tipper at det enten er en remake av Gabriel Knight 1, eller et nytt Kings Quest-spill, siden det har gått rykter om at Activision lager et nytt et, og Jane skrev historien til Kings Quest VI.

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

Spillmekanisk er det ganske elendige saker og 99% av sjarmen fra GK1 er borte. Historien er relativt kjedelig til tross for mye overspill. Jeg synes ikke "gåtene" var for vanskelige, men at noen av dem var for teite? Så absolutt.

Konklusjon: Du er en snodig fyr.

Endret av Cyberfrog
Lenke til kommentar

Gray Matter inneholder mye av den gode stemningen fra GK serien, og er også satt i "den virkelige verden" noe jeg alltid har likt med Jane Jensen sine spill. Det når ikke helt opp til tidligere spill, spesielt fordi det går litt vel fort i svingene på slutten, men kan være verdt å teste.

Helt urelatert, men dersom FMV sjangeren fra GK2 er noe du liker, bør du ta en titt på Tesla Effect som snart kommer ut og er fortsettelsen på Tex Murphy spillene (som også finnes på gog)

Endret av Wrathmont
Lenke til kommentar

Spillmekanisk er det ganske elendige saker og 99% av sjarmen fra GK1 er borte. Historien er relativt kjedelig til tross for mye overspill. Jeg synes ikke "gåtene" var for vanskelige, men at noen av dem var for teite? Så absolutt.

Spillmekanisk er det pek & klikk. Spillet hører altså til en sjanger som er konstruert sånn. For et snodig argument. Planescape torment er vel spilmekanisk elendig fordi det er et rollespill? Hva er sjarmen i GK1 som er borte i GK2? Grafikken? For et snodig argument. Historien er mye bedre enn GK2. Bedre skrevet, bedre og mer interessante karakterer. At historien fungerer så bra og at spillet fremdeles er så skattet til tross for FMV med C-skuespillere, spesielt når man sammenligner med stjernegalleriet fra GK1 bare beviser hvor imponerende den faktisk er. For et snodig argument igjen når du tydeligvis liker GK1? (Eller bare prøver du å trolle?) Alle GK-spillene har hatt enkelte teite gåter. GK1 har fler av dem. Lykke til med å finne noe i GK2 som slår Sekey Madoule-gåten i GK1. Igjen et utrolig snodig argument.

Tror heller han er blendet av de rosa nostalgibrillene, jeg.

Standard herkseteknikk når noen liker klassikere. :) Jeg spilte det senest i fjor.

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...