Gå til innhold

Hva er egentlig cannabis? Hva kan man Bruke det til? Hva tror du kroppen tar skade av inntak med Cannabis?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en gutt på 23 år, har brukt Cannabis/marihuana i tre år altså siden jeg var 19 år. har nå i et år vært utenom altså "nykter" Har vel ingen tanke om å begynne igjen per dags dato. mine grunner til at jeg omsider sluttet å bruke cannabis var fordi at jeg ikke ville få en framtid som en lovbryter med å røyke denne planten. jeg hadde vel ingen grunn til å røyke cannabis, men følte at en del ting ble særdeles lettere med tanke på at jeg har AD/HD. AD/HD gjorde meg ikke til en gal person av den grunn, men følte en stadig stress i kroppen som selv ikke gikk bort når jeg kom hjem ifra jobb.å skulle prøve å slappe av i sofaen. Jeg har nå gått på utredning i et år, å bruker Ritalin som fungerer veldig bra for meg.

Etter min erfaring som tidligere Cannabisbruker, Har jeg stilt meg en del spørsmål rund faren med Cannabis og hvorfor ikke minst Hamp som er Avfallet eller fibere i selve marihuanaplanten ikke er lov å framstille? (Hamp er ikke den kilden man blir rusa på som en del av planten) Hamp er noe av om ikke det kraftigste Organiske materiellet vi finner på jorden i dag, å ble brukt i store mengder tidlig på 1900 tallet i Flere land der dem lagde blant annet papir av materialet som var mye sterkere og billigere en å bruke trær. i dag er det faktisk flere hus dem bruker Hamp istedenfor betong, for å lage vegger og grunnmur i flere steder rundt verden. mer kan forklares ifra en dokumentar som ble gitt ut, å lagde en del fokus rundt dette temaet. http://www.youtube.com/watch?v=PSKJrgGqx_E Hvorfor er dette temaet lagt i grus å ses på som å være tabu eller undergrunn? hva mener du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen egenerfaring med cannabis. Men, så nylig en artikkel i Illustrert Vitenskap 7/2013 hvor det var en rekke ting stoffet kan virke på en medisinsk måte.

I sideoverskriften så kaller det det mirakelmedisin. På forsiden av bladet kaller de det for vidundermiddel. Og i selve artikkelen begynner det med overskriftene:

"Medisinskapet blir fullt av hasj" - side 36 FIN OVERSIKT

"Nå kommer hasj på resept" - side 37 HOVED-ARTIKKEL

"Hasj kopierer kroppens stoffer" - side 38

"Utmagret autist la på seg 20 kilo" - side 39

Appetittstimulering - status: På markedet (lever muskler, nervesystem)

Diabetes/fedme - status: Kliniske forsøk (lever, muskler, fettvev)

Smertelindring - status: Kliniske studier (hele kroppen)

Autoimmun sykdom - status: Kliniske studier (hele kroppen)

Kreft - status: Prekliniske studier (hele kroppen)

Epilepsi - status: Prekliniske studier (hjernen)

Multipel sklerose - status: På markedet siden 2010 (hjernen, ryggmargen)

Det er bilde av en medisin med navn Sativex (i sprayform)

Psykiske lidelser - status: Prekliniske studier (hjernen)

Parkinson med flere - status: Prekliniske studier (hjernen)

De sier også at:

Hasj kan gi misbrukere varig hjerneskade. Men den nå utskjelte planten får nå oppreisning. Legene bruker de aktive stoffene i det godes tjeneste, bl.a. i behandling av kreft og smertelindring.

Kreft:

Hjernekreft, brystkreft og prostatakreft.

Smertelindring:

Et alternativ til morfin. Kan lindre vanskelig kroniske smerter som ikke påvirkes av morfin, samt at det kan supplere andre smertestillende som ibuprofen, morfin og acetylsalisylsyre.

Arbeidet med:

For øyeblikket arbeider forskerne med å unngå de uheldige bivirkningene ved å utvikle stoffer som virker lokalt og ikke kan krysse den såkalte blod-hjernebarrieren.

Pluss en hel del annen forskning om kropp vs. cannabis.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er strengt tatt ikke lagt i grus eller undergrunn lenger. Alle med litt vett skjønner at cannabis burde legaliseres, og det vil det i framtiden. Det er bare et spørsmål om tid. Flere steder er i gang med å legalisere, noen har allerede legalisert. I flere land er det så og si dekriminalisert.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=774609&page=413

Endret av arcticmonkey
Lenke til kommentar

Jeg spurte legen min etter å ha lest Juli-artikkelen fra IV, om et par ting:

Virker det på kreft? (da jeg kjenner noen som har kreftspredning)

Det finnes det ikke noen ordentlige svar på enda.

Virker det på depresjon?

Ja, det trodde han det gjorde, men etter 2 ukers bruk så ville man føle seg værre enn når man startet opp, svarte han meg.

:)

Lenke til kommentar

Det er strengt tatt ikke lagt i grus eller undergrunn lenger. Alle med litt vett skjønner at cannabis burde legaliseres, og det vil det i framtiden. Det er bare et spørsmål om tid. Flere steder er i gang med å legalisere, noen har allerede legalisert. I flere land er det så og si dekriminalisert.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=774609&page=413

Interessant det der altså. men tror det er en lang vei til denne framtiden, å disse landene du snakker om har vel ikke gjort det direkte lovlig?

Lenke til kommentar

Interessant det der altså. men tror det er en lang vei til denne framtiden, å disse landene du snakker om har vel ikke gjort det direkte lovlig?

Uruguay har gjort det helt lovlig som eneste land i verden. Colorado og Washington har gjort det helt lovlig. I flere land er det ikke noe problem å røyke, politiet har ikke en prioritet i å ta de som bruker cannabis personlig så lenge de ikke oppfører seg som idioter, det er altså tolerert.

Eller så er bruk og besittelse i mindre mengder dekriminalisert. Belgia, Kanada, Portugal, Spania er det så og si lov med personlig bruk. Flere regioner i Sveits tillater folk å gro opptil 4 planter. Det er ganske liberalt i Tsjekkia også, samt flere stater i USA.

I Irland er det ikke uvanlig å møte politimenn som bare vil konfiskere det hvis de finner ut at du har cannabis på deg og lar deg gå så lenge du oppfører deg. I Nord-Korea er det også forøvrig helt lovlig. Flere land i Sør-Amerika og Latin-Amerika har også ganske liberale tilvenninger til cannabis.

Lenke til kommentar

Hvilket nivå av lovlighet snakker vi da om i disse landene? Jeg har hørt at man kan få det på resept i Nederland, men at det er ulovlig på gaten selv om det blir sett igjennom fingrene med det også.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:World-cannabis-laws.png

Det er ikke lov å røyke i Nederland, det er bare at politiet aldri gjør noe med det. Coffee shops har lov til å selge det, men ikke kjøpe. Så de er teknisk ulovlig. Så de får cannabis inn bakveien, men ingen bryr seg om det heller. Det er ikke noe problem å gå rundt med en joint i Nederlandske byer, så lenge du oppfører deg og ikke er til sjeanse.

http://en.wikipedia.org/wiki/Drug_policy_of_the_Netherlands

Endret av arcticmonkey
Lenke til kommentar

Hvilket nivå av lovlighet snakker vi da om i disse landene? Jeg har hørt at man kan få det på resept i Nederland, men at det er ulovlig på gaten selv om det blir sett igjennom fingrene med det også.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:World-cannabis-laws.png

Ja du har et poeng der. Nederland er et av de få landene du faktisk kan føle deg trygg med å ta en Joint på en så kalt coffee shop. i tillegg tjener staten milliarder på avgiftene som blir skattet med å dyrke og selle planten lovlig. selv har jeg aldri vært i Nederland å prøvd dette men kan få en samme følelse av Kristiania som ligger i Køben der jeg fikk inntrykk av at staten har godt til gode av at man kan benytte cannabis i forskjellige puber der, det er som en liten by med utesteder som folk drikker og røyker. ingen vold når jeg var der og det var hundrevis av mennesker som dro ditt vær dag.

Lenke til kommentar

Sier vel sitt at man får amfetamin gratis for adhd men ikke cannabis, bakover verden kalles det..

Man kan pr idag få cannabis for adhd også i Norge men du får ikke dekket kostnaden som du får med amfetamin preparater..Du må da ut med ca 4850,- for 3 flasker med noe som heter sativex som inneholder 50/50 THC / CBD kan regne med at de 3 flaskene kun holder i maks 2mnd ved forsiktig bruk..

Cannabis kan man utnytte på flere måter da planten inneholder en del forskjellig virkestoffer noen av de mer kjente er CBD & THC, høyt innhold av THC vil gi psykoaktive virking men hvis man har CBD også vil det kontre effekten av THC å derfor egne seg godt til pasienter som ikke vil ha rusen men kun effekten av planten som eks ved smertebehandling eller ved adhd..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Uruguay har gjort det helt lovlig som eneste land i verden. Colorado og Washington har gjort det helt lovlig. I flere land er det ikke noe problem å røyke, politiet har ikke en prioritet i å ta de som bruker cannabis personlig så lenge de ikke oppfører seg som idioter, det er altså tolerert.

Eller så er bruk og besittelse i mindre mengder dekriminalisert. Belgia, Kanada, Portugal, Spania er det så og si lov med personlig bruk. Flere regioner i Sveits tillater folk å gro opptil 4 planter. Det er ganske liberalt i Tsjekkia også, samt flere stater i USA.

I Irland er det ikke uvanlig å møte politimenn som bare vil konfiskere det hvis de finner ut at du har cannabis på deg og lar deg gå så lenge du oppfører deg. I Nord-Korea er det også forøvrig helt lovlig. Flere land i Sør-Amerika og Latin-Amerika har også ganske liberale tilvenninger til cannabis.

Mange av disse landene har gjort det lovlige eller så kaldt forbudt ifølge loven men greit å gjøre det allikevel. Mange av disse landene har høy Korrupsjon og mafiavirksomheter som er blitt så store med tid at hadde staten faktisk virkelig slått ned på salg av disse plantene ville det blitt et stort blodbad. derfor tror mange turister at man kan føle seg trygge i disse landene, men ikke la deg lure som turist der det har vært tilfeller at man faktisk har fått livstid i fengsler rundt omkring i verden med unntak av store pengebeløper som blir gitt under bordet på å forkorter straffen, hvis du er heldig.

Lenke til kommentar

Nei beklager det der. Hamp er ikke ulovlig i seg selv men det er ikke lovlig å produsere det i store deler av Europa, inkludert Norge.

Korrekt, er strengt ulovlig dyrke hemp i Norge man kan da risikere at politiet straffer deg som om det er en plante med THC, latterlig men det er hva loven sier.

Jeg spurte legen min etter å ha lest Juli-artikkelen fra IV, om et par ting:

Virker det på kreft? (da jeg kjenner noen som har kreftspredning)

Det finnes det ikke noen ordentlige svar på enda.

Virker det på depresjon?

Ja, det trodde han det gjorde, men etter 2 ukers bruk så ville man føle seg værre enn når man startet opp, svarte han meg.

:)

Cannabis healer nok ikke kreft mulig det gjør det men jeg har ikke sett gode nok bevis ennå, jeg tror ofte at cannabis heller hjelper folk komme gjennom bivirkningene av kreft behandling..

Cannabis øker jo velværet i kroppen,matlyst,latter osv ting som er viktig når man slåss mot en farlig sykdom som svekker kroppen..

Lenke til kommentar

Mange av disse landene har gjort det lovlige eller så kaldt forbudt ifølge loven men greit å gjøre det allikevel. Mange av disse landene har høy Korrupsjon og mafiavirksomheter som er blitt så store med tid at hadde staten faktisk virkelig slått ned på salg av disse plantene ville det blitt et stort blodbad. derfor tror mange turister at man kan føle seg trygge i disse landene, men ikke la deg lure som turist der det har vært tilfeller at man faktisk har fått livstid i fengsler rundt omkring i verden med unntak av store pengebeløper som blir gitt under bordet på å forkorter straffen, hvis du er heldig.

Portugal har avkriminalisert all narkotika med stor suksess..

Lenke til kommentar

Sier vel sitt at man får amfetamin gratis for adhd men ikke cannabis, bakover verden kalles det..

Man kan pr idag få cannabis for adhd også i Norge men du får ikke dekket kostnaden som du får med amfetamin preparater..Du må da ut med ca 4850,- for 3 flasker med noe som heter sativex som inneholder 50/50 THC / CBD kan regne med at de 3 flaskene kun holder i maks 2mnd ved forsiktig bruk..

Cannabis kan man utnytte på flere måter da planten inneholder en del forskjellig virkestoffer noen av de mer kjente er CBD & THC, høyt innhold av THC vil gi psykoaktive virking men hvis man har CBD også vil det kontre effekten av THC å derfor egne seg godt til pasienter som ikke vil ha rusen men kun effekten av planten som eks ved smertebehandling eller ved adhd..

Er ganske enig her. jeg skulle gjerne skrivet litt om min års lange utredning igjennom DPS i voksen alder der ppt tjenesten ikke lenger er godkjent for å diagnosere ad/hd pasienter. det er helt utrolig der det eneste jeg har gjort igjennom et år er å sitte med en "spesiallist" innen AD/HD å det eneste vi har gjort er å krysse under spørsmål, ingen praktiske prøver det vil si at hvem som helst kan få diagnosen og få Ritalin/amfetamin. har du ikke AD/HD eller ADD er det bare å bruke noen få timer på å studere atferden til dem som har det, eller rett å slett krysse av og si det stikk motsatte av den atferden du har til det vanlige.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke noen av de nevnte Europeiske landene som høy grad av korrupsjon. Du tenker kanskje på Sør-Amerika og latin-amerika? Sør-Amerika har noen få land med mye korrupsjon, flere i Latin-Amerika. Men det har lite med at cannabis er lovlig, det er mer det at cannabis er så utbredt at myndighetene har skjønt at det ikke nytter å bekjempe. Ingen av landene jeg nevnte er i nærheten av å ha livstidsstraff for cannabisbruk. Da må du til enkelte Asiatiske land eller land i Midt-østen. UAE har jo fengselsstraffer for alkohol bruk og, og å bli voldtatt gir fengsel. Flere asiatiske land har også sinnsyke straffer for enkelt narkotikabruk, som Japan. Ulogisk nok er derimot alkoholbruk svært utbredt.

Endret av arcticmonkey
Lenke til kommentar

Er ganske enig her. jeg skulle gjerne skrivet litt om min års lange utredning igjennom DPS i voksen alder der ppt tjenesten ikke lenger er godkjent for å diagnosere ad/hd pasienter. det er helt utrolig der det eneste jeg har gjort igjennom et år er å sitte med en "spesiallist" innen AD/HD å det eneste vi har gjort er å krysse under spørsmål, ingen praktiske prøver det vil si at hvem som helst kan få diagnosen og få Ritalin/amfetamin. har du ikke AD/HD eller ADD er det bare å bruke noen få timer på å studere atferden til dem som har det, eller rett å slett krysse av og si det stikk motsatte av den atferden du har til det vanlige.

var gjennom adhd styret som voksen selv, maken til mye tullball man må gjennom da..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...