N|troXx Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 Hei, har kjøpt en Mikrotik rb493g router, og fått lagt inn OpenWRT. Forstod ikke mye av Mikrotik sitt RouterOS. Sitter nå å knoter litt med DHCP serveren for lanportene. WLan funker denne flott på. Har systemet koblet som default openwrt med WAN I Bridge I I Lan WLan DHCP server er aktivert for Bridge. Av en eller annen grunn er det kun Wlan som får IP adresser. Som sakt, jeg har default instillinger på bridge (endret ip range for server, men det er det). Noen som har forslag til hva som kan være galt? og hva trenger dere evt av output for å kunne lese av feil? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 Kan du ta å logge deg på via ssh, og ta, og legge dette inn i tråden? # cat /etc/config/firewall # cat /etc/config/network # cat /etc/config/dhcp Burde kunne se problemet ut ifra det. Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 1. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2013 Fikk sånn ca løst problemet med relayd : http://trac.gateworks.com/wiki/relayd Kablede pcer og trådløse kommer seg på internett. Det jeg er litt usikker på er om denne protokollen trenger dhcp server med forskjellig IP range på begge interface eller om jeg kan få kjørt alle på samme IP range eks. 192.168.1.xxx? Også stiller jeg spørsmål til intern fildeling (samba osv.) om de kommer seg kjapt igjennom forskjellige IP ranger eller om dette kan bli trøbbel? Lenke til kommentar
Del Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Uten at jeg har sett akkurat hvordan relayd er implementert vil jeg tro det går helt fint. Bare forsøk. Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 2. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2013 Uten at jeg har sett akkurat hvordan relayd er implementert vil jeg tro det går helt fint. Bare forsøk. Jeg endte opp med dhcp server på begge interface. Det funker, men har opplevd litt treg surfing på kablet lan, så må sjekke om det er noen instillinger her som kan være kludrete. Hvordan fikk du organisert Wifi og Kablet lan for din router som du beskrev i prosjektet ditt? er samme router/wifi kort jeg har. Lenke til kommentar
Del Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Jeg har standard oppsett, med omverden koblet til WAN port. Dvs. trådløsklienter og kablete klienter får IP fra OpenWrt, og det blir NAT gjennom WAN porten. Mulig jeg misforstod deg, men jeg fikk inntrykk av at du ønsket å sette ruteren i bromodus, slik at klientene får IP fra en ekstern dhcp server. Altså at ruteren din blir en sømløs forlengelse av eksisterende LAN. Hvis ikke, hvorfor bruker du relayd? Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 2. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2013 beklager at jeg kanskje ikke har forklart meg godt nokk. Jeg kjører Routeren som en helt standard 500kr hjemmerouter på samme vis. Men jeg får ikke trådløs og kablet nett koblet sammen. dette gjør at Airplay fra ipad til atv3 ikke funker (kjekt med airplay). Og Router føles litt ustabil ut, blir kastet av nettet når jeg spiller online eller netflix hakker. Så litt i tvil om jeg må gi RouterOS et nytt forsøk eller om noen her kan hjelpe Lenke til kommentar
Del Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Jeg bruker ikke netflix, men kan love deg at youtube, steam, wow osv. kjører dønn stabilt her, nå 170 dager siden forrige boot. Med standard oppsett havner trådløs og kablet på samme nett. Da har du endret oppsettet. Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 Jeg bruker ikke netflix, men kan love deg at youtube, steam, wow osv. kjører dønn stabilt her, nå 170 dager siden forrige boot. Med standard oppsett havner trådløs og kablet på samme nett. Da har du endret oppsettet. Ja jeg har endret litt oppsett, da default ikke gav meg IP adresse og internett tilgang på LAN, kun via Wi-fi. Men men, jeg får sette meg ned å lese videre. Lenke til kommentar
Del Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Standard oppsett gir det internett og ip på kablede klienter. Du kan ta en reset på openwrt, så kan vi ta det derfra. Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 4. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2013 Det var akkurat det jeg trodde selv, men neida. Når jeg booter OpenWrt som nyinstallering så fungerer ting via LAN som du skriver. Men med en gang WiFi er opprettet så slutter Lan å fungere. Jeg fant litt informasjon her: http://wiki.openwrt.org/doc/recipes/bridgedap http://wiki.openwrt.org/doc/recipes/bridgedclient Som det skrives så skal ting fungere, men av en eller annen grunn gjør det ikke det. Skal også nevnes at jeg kjører vanlig stable 12.09 utgave og har ikke installert ekstra drivere eller slikt. Mulig det er her feilen ligger. Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Hvilket trådløskort har du? Post skjermskudd fra oppsettet ditt på trådløst. Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 6. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2013 Der har du LuCI oppsett for Wlan. Er dette nok eller trenger du annen skjermskudd? Trådløstkort er et slikt: http://www.eurodk.com/en/products/interfaces/r52hn Lenke til kommentar
Del Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 OK, du har laget en ny interface, WLAN. Dette er neppe hva du vil, huk bort denne, og huk av for lan istedet. Da får du trådløst og tråd på samme nett. Ser også at du har satt opp en interface for VPN. Jeg vil anbefale deg å bruke en av dine klienter som VPN server, dessverre er dokumentasjonen for oppsett av VPN med openwrt mangelfull, og web-interfacen er ikke tilgjengelig. Jeg begynte å rydde opp dokumentasjonen på senvinteren da jeg satt med brukket fot. Dessverre har ikke tiden strukket til siden. Kan gi deg et tips om jeg endelig får rotet meg til det igjen. Alternativt kan du naturligvis forsøke å sette opp VPN på egen hånd, men forvent at det er krevende. Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 7. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2013 (endret) OK, du har laget en ny interface, WLAN. Dette er neppe hva du vil, huk bort denne, og huk av for lan istedet. Da får du trådløst og tråd på samme nett. Ser også at du har satt opp en interface for VPN. Jeg vil anbefale deg å bruke en av dine klienter som VPN server, dessverre er dokumentasjonen for oppsett av VPN med openwrt mangelfull, og web-interfacen er ikke tilgjengelig. Jeg begynte å rydde opp dokumentasjonen på senvinteren da jeg satt med brukket fot. Dessverre har ikke tiden strukket til siden. Kan gi deg et tips om jeg endelig får rotet meg til det igjen. Alternativt kan du naturligvis forsøke å sette opp VPN på egen hånd, men forvent at det er krevende. Mange takk for hjelpen. Skal gi dette et forsøk. Angående VPN, så er ikke dette en server, men en klient slik at Apple TV kan få tilgang til amerikansk innhold. I tillegg så har jeg andre tjenester på pc som jeg har lyst til å kjøre via utlandet. Kan hende dette medfører mindre arbeid? Jeg tar det etterhvert. EDIT: Fant feilen i standard oppsettet. WLAN opprettet eget interface og satte opp WLAN som bro mellom lan og WLAN interface. Løsningen: Slett Tråløst interface og alt virker som det skal (noe knotete forklart). Endret 8. oktober 2013 av N|troXx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå