Gå til innhold

Pc til ho mor - hvilken bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk veldig god hjelp her til valg av pc til meg selv tidligere i sommer.

Nå er det mor som skal ha seg en ny bærbar.

Bruksområder:

- Surfing

- Organisering av bilder

- Synkronisere ipod/iphone

Thats it!

Kriterier:

- Batteritid på minimum 5-6 t

- 15"

- At den har NumLock(?) nummertastene helt til høyre som på en stasjonær pc.

Budsjett

- ca 4000,-

Har frarådet hun til å gå i "Elkjøp/Lefdal" fellen og håpet at noen her inne kunne hjulpet oss? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En av disse. Personlig ville jeg ikke ha gått for Lenovo'en, rett og slett fordi den har forrige generasjons hardware. Når man kjøper nytt, skal man ha så nytt og så up to date som mulig.

Dette blir for tullete å si. Lenovo'en har kraftigere prosessor og større HDD. Har du litt redusert syn, så har ikke Full HD så mye verdi på en 15,6".

Lenke til kommentar

Vet egentlig ikke hvor nyttig passmark sine referanser er. Men prøver meg, så må folk heller si ifra hvis jeg bare tuller... here goes nothing:

Lenovoen scorer litt bedre enn de andre som har blitt foreslått. Altså på CPUen som er det viktige til hennes bruksmønster.

Lenovo:

http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i3-3110M+%40+2.40GHz

De øvrige:

http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i3-4010U+%40+1.70GHz&id=2012

Lenke til kommentar

Dette blir for tullete å si. Lenovo'en har kraftigere prosessor og større HDD. Har du litt redusert syn, så har ikke Full HD så mye verdi på en 15,6".

Tullete og tullete. Jeg nøyer meg med å si at jeg er uenig, uten å beskylde deg for å være tulling. Hvis jeg skulle ha kjøpt en pc til min mor, så hadde jeg sørget for å få aller siste generasjon av hardware i maskinen. Men det er meg. Kjøper jeg ny BMW i morra, så vil jeg ha 2013-modell. Får jeg kun 2012-modellen, så skal jeg i hvert fall ha kraftig redusert pris.

Dessuten skrev jeg ingenting overhodet angående oppløsning på skjermen - men jeg kan være enig i at det med høy oppløsning, for folk med litt nedsatt syn, så kan det bli mye zooming på nettsider og aviser, for å i det hele tatt kunne se skriften. Egen erfaring.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Tullete og tullete. Jeg nøyer meg med å si at jeg er uenig, uten å beskylde deg for å være tulling.

Jeg har ikke kalt deg tulling, men det kaller du meg indirekte nå. Utsagnet ditt var tullete og unyansert, uten at jeg på noen måte kaller deg tulling. Hva gjelder sammenligningen din: Vil du heller ha en 2013 modell 320, eller en 2012 M3 ?

Lenke til kommentar

Tullete og tullete. Jeg nøyer meg med å si at jeg er uenig, uten å beskylde deg for å være tulling. Hvis jeg skulle ha kjøpt en pc til min mor, så hadde jeg sørget for å få aller siste generasjon av hardware i maskinen. Men det er meg. Kjøper jeg ny BMW i morra, så vil jeg ha 2013-modell. Får jeg kun 2012-modellen, så skal jeg i hvert fall ha kraftig redusert pris.

Dessuten skrev jeg ingenting overhodet angående oppløsning på skjermen - men jeg kan være enig i at det med høy oppløsning, for folk med litt nedsatt syn, så kan det bli mye zooming på nettsider og aviser, for å i det hele tatt kunne se skriften. Egen erfaring.

Men jeg ville valgt en 2012mod 320, visst jeg kunne få den til samme pris som en 2013mod 316.

Greit å sammenligne epler med epler her...

Lenke til kommentar

Ho mor vil ikke merke noen forskjell overhodet, når hun surfer på nettet eller organiserer bilder. Det ho mor vil merke forskjell på, er batteritiden. Haswell er mye mer effektiv enn Sandy Bridge, til og med mye mer enn det Intel selv så for seg før lanseringen. Det snakkes om opptil 50-100% bedre batteritid, avhengig av resten av maskinen og bruksmåte. Det er gevinsten av nyeste generasjon hardware. På alle andre områder vil ho mor knapt merke noen forskjell mellom forslaget på den Lenovo'en, og mine forslag. Ikke engang den bedre integrerte grafikkchip'en i nyeste generasjon vil ho mor merke noe til, tipper jeg.

Og så avsluttes herved denne "krangelen" her, for min del. Jeg har sagt mitt, og lagt fram forslag, dere andre har også gjort det, flere kommer kanskje med noe annet - og så lar vi det bli med det.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...