Stegz Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 Jeg har en asus zenbook ux32vd som jeg kjøpte i våres. Den har både innebygd GPU på prosessoren og dedikert skjermkort av typen nvidia GeForce 620m. Holder på å lage et opengl-program nå, og har frem til nå alltid kjørt det på dedikert grafikkort siden jeg regnet med at det ville gå fortere og fordi intels driver på linux kun støtter opengl3.1. Jeg har installert bumblebee og brukte primusrun og optirun. Etter at jeg byttet opengl-versjon i programmet mitt fra 4 til 3.1 kunne jeg så kjøre det på integrerte skjermkortet. Og det går mye fortere!! Når jeg kjørte primusrun hadde jeg ca 290 FPS. Når jeg bruker integrert grafikk har jeg over 2000 FPS. Jeg kjører alle kommandoer med vblank_mode=0 først. Det er også stor forskjell, om ikke så stor, når jeg kjører glxspheres. Her har jeg ca 180fps på integrert og 130 på dedikert. Er det noen som vet noe om dette? Er skjermkortdriverene til nvidia så dårlige at de lar seg utklassere av integrert grafikk? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 Nå er jo GT 620M så svakt at jeg lurer litt på hensikten med å "supplere" den integrerte chip'en med et slikt i det hele tatt. Avhengig av bruksområde/software så kan det nok godt tenkes at den integrerte chip'en i noen tilfeller vil få en litt bedre ytelse. Lenke til kommentar
Foxboron Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Brukder du opensource driveren (nouveau) eller nvidia sine egne drivere? Sitter på Asus Zenbook UX32VD selv og bumblebee funker fint her med markant forskjell med og uten optirun/primusrun. Kunne du posta configs til xorg også? Lenke til kommentar
Stegz Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2013 Du kan se min xorg.conf her: http://pastebin.com/zd1cLFBg men tror ikke du finner så mye nyttig der, fant ikke noe skjermdriver-informasjon der. Jeg bruker arch linux og det der var alle filene i /etc/X11/xorg.conf.d Det er forsåvidt ikke noe problem dette, men synes bare det var ganske merkelig. Av nysgjerrighet, hvilken framerate får du når du kjører vblank_mode=0 glxspheres og vblank_mode=0 primusrun glxspheres ? Lenke til kommentar
Foxboron Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 (endret) Kjør: sudo pacman -Q | egrep 'nvidia|xf86-video-|bumblebee|bbswitch' Forøvrig har jeg i min .zshrc export PRIMUS_SYNC=0 export vblank_mode=0 Med Primus: Polygons in scene: 62464 ATTENTION: default value of option vblank_mode overridden by environment. ATTENTION: default value of option vblank_mode overridden by environment. Visual ID of window: 0x20 Context is Direct OpenGL Renderer: GeForce GT 620M/PCIe/SSE2 152.151083 frames/sec - 169.800608 Mpixels/sec 156.424441 frames/sec - 174.569677 Mpixels/sec 156.695057 frames/sec - 174.871684 Mpixels/sec 156.334936 frames/sec - 174.469788 Mpixels/sec Uten Primus: Polygons in scene: 62464 ATTENTION: default value of option vblank_mode overridden by environment. ATTENTION: default value of option vblank_mode overridden by environment. Visual ID of window: 0x20 Context is Direct OpenGL Renderer: Mesa DRI Intel(R) Ivybridge Mobile 190.442064 frames/sec - 212.533344 Mpixels/sec 162.801016 frames/sec - 181.685934 Mpixels/sec 162.487894 frames/sec - 181.336489 Mpixels/sec 167.465543 frames/sec - 186.891546 Mpixels/sec 166.642940 frames/sec - 185.973521 Mpixels/sec Ble faktisk litt overraska over resultatene siden dagen før så var dette mer eller mindre anderledes.Det morsomme resultatet er med glxgears. λ~ → primusrun glxgears #Med Nvidia ATTENTION: default value of option vblank_mode overridden by environment. ATTENTION: default value of option vblank_mode overridden by environment. ATTENTION: default value of option vblank_mode overridden by environment. ATTENTION: default value of option vblank_mode overridden by environment. 7773 frames in 5.0 seconds = 1554.444 FPS 7868 frames in 5.0 seconds = 1573.472 FPS ^C λ~ → glxgears ATTENTION: default value of option vblank_mode overridden by environment. ATTENTION: default value of option vblank_mode overridden by environment. 31148 frames in 5.0 seconds = 6229.458 FPS 31898 frames in 5.0 seconds = 6379.556 FPS For en sammenlignings så kjørte jeg kjapt Eve via wine.Nvidia: 60-80 FPS.Intel: 90-100 FPSJeg kan sverge på at resultatene var helt annerledes for et par dager sia, så jeg sitter her like forbausa over dette som du. EDIT:Kjørte noen bedre benchmarks fra nigine (sanctuary & heaven) over intel og nvidia. Resultat: Intel ------ Benchmark finished Time: 180.198 Frames: 2203 FPS: 12.2254 Min FPS: 6.83001 Max FPS: 15.5342 Scores: 518.359 Benchmark results: Time: 260.667 Frames: 1525 FPS: 5.85038 Min FPS: 3.73794 Max FPS: 10.37 Score: 147.371 NVIDIA --------- Benchmark finished Time: 179.926 Frames: 3593 FPS: 19.9693 Min FPS: 12.9298 Max FPS: 24.9471 Scores: 846.699 Benchmark results: Time: 260.7 Frames: 1920 FPS: 7.3648 Min FPS: 3.82591 Max FPS: 13.4917 Score: 185.519 Endret 6. oktober 2013 av JuletreDuden Lenke til kommentar
Stegz Skrevet 6. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2013 Ja, det der synes jeg er veldig rart! På linux blir jo den eneste grunnen til å bruke det dedikerte skjermkortet å kunne kjøre openGL v3.1 og høyere. Her er outputtet bumblebee 3.2.1-3 lib32-nvidia-utils 325.15-1 nvidia 325.15-7 nvidia-utils 325.15-1 xf86-video-intel 2.21.15-1 Lenke til kommentar
Foxboron Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Ja, det der synes jeg er veldig rart! På linux blir jo den eneste grunnen til å bruke det dedikerte skjermkortet å kunne kjøre openGL v3.1 og høyere. Her er outputtet bumblebee 3.2.1-3 lib32-nvidia-utils 325.15-1 nvidia 325.15-7 nvidia-utils 325.15-1 xf86-video-intel 2.21.15-1 Er nok faktisk sant. Skaff deg bbswitch så sitter ikke nvidia kortet og drar strøm, utover det så funker nok alt som det skal gjøre etter benchmark testene. Lenke til kommentar
AM2petterk Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Har hatt samme resultater som det dere har fått på min forrige Optimus laptop, og kom fram til at mesa-demos (glxspheres, glxgears) ikke er en effektiv måte å måle ytelse på. F.eks får jeg høyere framerate i glxgears når jeg har OpenGL settings til "Quality" istedet for "Performance" i Nvidia-settings, mens jeg får fullstendig motsatt resultat når jeg kjører et tyngre spill. Forøvrig kan det være lurt å ha vblank_mode satt til 0 for å deaktivere V-sync dersom du trengere høyere framerate enn du har oppdateringsfrekvens på skjermen. Du kan også skifte render-metode i bumblebee for å optimalisere for ytelse kontra bildekvalitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå