Gå til innhold

Google has you!


Dator

Anbefalte innlegg

Var innom en side som heter http://www.google-watch.org , mye av det som sto der var virkelig skremende f. eks vis du har google toolbar sender den log til google om ALLE sider du besøker på nettet, eller at din maskin får egen id og de lagrer ALLE dine søk på google osv....SCARY!!(ikke det at jeg er på så mange suspekte websider :smile: )

 

Og som sikkert mage vet har nå google 75% av alle søk på nettet, det er ikke en liten database akkurat!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var innom en side som heter http://www.google-watch.org , mye av det som sto der var virkelig skremende f. eks vis du har google toolbar sender den log til google om ALLE sider du besøker på nettet, eller at din maskin får egen id og de lagrer ALLE dine søk på google osv....SCARY!!(ikke det at jeg er på så mange suspekte websider :smile: )

 

Og som sikkert mage vet har nå google 75% av alle søk på nettet, det er ikke en liten database akkurat!

 

dette er vel hovedsaklig for å gjøre tjenesten bedre? (så godt som) alt du gjør på nettet blir jo logga uansett, men av et enkelt privat selskap, det er litt skummelt, samme om det er google eller isp-en...

Lenke til kommentar

du får jo en klar melding først om du ønsker og innstalere "advanced options" hvor de sier at hvis du sier ja vil informasjon om hvilke sider du besøker bli sent til google...

 

...det er ikke skrevet med liten skrift heller.... du må trykke på et av valgene... helt fair syntes jeg... liker google toolbar jeg... selv om jeg ikke har "advanced options" installert.

Lenke til kommentar

så lenge verken adaware eller spybot reagerer gidder ikke jeg og være redd iallfall

 

... jeg syntes heller faktisk ikke egentlig det gjør all verden om google hadde funnet ut hvordan jeg surfer... jeg bruker tross alt deres gratis search engine 400 ganger om dagen... og de må jo hente kunnskapene sine et steds fra...

Lenke til kommentar

har det ikke falt dere inn at man legger spor igjen uannsett hvilke sider man går på. det er fakta det da. jeg er ikke overrasket egentlig. alle vet vel at uannsett, hvor man går så legger man igjen spor.

 

tilogmed i real world legger man igjen spor etter seg når man går på gata :D

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva dere maser etter. Dere VET at det ikke er noe problem å finne ut hva dere surfer på. Ligg heller unna hele internett hvis dere virkelig er så paranoide at dere tror at dere aktivt blir overvåket. Samtidig kan dere jo slutte å bruke minibank, kjøre gjennom bomringen, slutte å bruke kortet på butikken, og for all del...gå aldri inn på plasser med kameraovervåking. Noen KAN jo finne ut hvor dere er!

Lenke til kommentar

det som derimot skiller bomringen, kortautomaten osv fra en del internet greier... er at de førstnevnte har lovpålakte regler for hvor lenge informasjonen kan lagres, og hva den kan brukes til... det skremmer meg litt ganske ofte, og gjør meg rimelig paranoid... at lignende regler ikke er oppe og går når det gjelder internet selskaper.... det at jeg ikke føler jeg har noe og skjule er irrellevant så lenge noen føler jeg er en potensiell kunde...

 

men som tidligere sakt... tviler på at google er så ille... den siden det linkes til i starten så nokså suspekt ut også... samt at jeg ikke så ut til og se noe faktisk dekning for hva de sa

Lenke til kommentar

Nå er de jo vel litt paranoide på google-watch da men det er litt med vilje for å skape blest om en sak som er viktig også for de som sier at de ikke har noe å skjule.

Noe av loggingen Google gjør er jo helt normal apache logging dvs. logger der de registrere ip'er, tidspunkt, søk, cookies for ad-placement og sannsynlighvis MAC..

Men *alle* selskap som utvikler seg til noe ala MS der man regelrett går inn for og åpner opp for overvåkning og kontroll begynner i det små.

Google har jo bekreftet at de logger alle søk sammen med IP og cookie både for bruk i dag og for fremtidig bruk.

 

Må innrømme at jeg ikke forstår hvorfor noen frivillig ønsker å gi bort informasjon om seg selv (ala google toolbar) slik at et selskapet skal tjene penger på det.

 

Google er faktisk et av få selskaper jeg uten videre betenkningstid hadde latt meg utnytte gratis av... De fortjener faktisk å få bruke den infoen i motsetning til så ufattelig mange andre løgnasselskaper.

 

Er enig i at Google har mye høyere kredabilitet en de fleste andre selskaper men det betyr ikke at de nødhvedighvis vil ha den samme anseelsen om 5 år.

Har du tenkt over at med den filosofien at "ahh dette selskapet/systemet/tjenesten er så bra at det ikke bekymrer meg at de overvåker meg" så ville du sannsynlighvis sagt det samme om Microsoft rundt 1990?....

Eller Televerket fra 1920-60?

Eller Ap fra 1900-19670?

 

tilogmed i real world legger man igjen spor etter seg når man går på gata

Utrolig naiv tankegang (selv om du sa det med et glimt i øyet ;-))

Det er ingen som lagrer eller registrere sporene dine du har lagd de X siste årene for så å hente de opp dersom du er misttenkt i en sak. Det er heller ingen som registrerer hvor du går slik at de kan tjene penger på det i den virkelige verden.

 

Jeg synes ikke det er skummelt, jeg har ingenting å skjule...har dere?

Regner med at dette er nytt for deg, men helt "tilfeldighvis" er det nå engang slik at i stater der flertallet av menneskene tenker slik ofte er de samme statene som utvikler seg til totalitære samfunn.

Jeg kan ikke annet enn å tenke at det må være synd i deg, du som har en slik kortsiktig tankegang.

Lenke til kommentar
Google er faktisk et av få selskaper jeg uten videre betenkningstid hadde latt meg utnytte gratis av... De fortjener faktisk å få bruke den infoen i motsetning til så ufattelig mange andre løgnasselskaper.

 

[10 min senere i et tegneprogram nær meg:]

 

google_er_din_venn.jpg

 

:D

 

Helt enig, jeg syns det er bedre at Google får nytte av den indirekte informasjonen de henter fra toolbaren. Jeg bruker faktisk nesten bare Google når jeg søker og da syns jeg de kan få noe igjen for det. Og dessuten, Toolbaren stopper popups og reklame, ikke overøser deg med den slik som andre Toolbars (som foresten installerer seg selv, uten å spørre først) gjør.

 

Det som gjør at jeg ikke bryr meg om at google tar denne informasjonen er deres (i motsetning til veldig mange andre) "ikke agressive markedsføring", noe som gjør toolbaren til et (nyttig) verktøy for brukeren og ikke en plage.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...