Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Luftavfukter til leilighet

Anbefalte innlegg

Hei =)
Plages med mye fukt i leiligheten, og nå som det går mot vinter er det problematisk å lufte mye, så da vurderer jeg å innvestere i en luftavfukter.

Det er ca 40kvm til sammen. Jeg har sengen på "stua" og har i tilleg ett kjøkken og et bad. Klesvasken må tørkes på kjøkkenet, og dette er vell hovedgrunnen til at jeg tenker på å kjøpe en avfukter. I tillegg blir det mye fuktighet om natten siden vi ikke kan lufte mye. Jeg har en Papegøye, og han tåler ikke veldig lave temperaturer, så jeg tar ikke sjangsen på å lufte da det kan bli trekk.

Så da er valgenen mine enten å kjøpe en "billig" avfukter, eller en dyrere variant.

De jeg har funnet ut som får gode kritikker er:

Woods DS12 (kompressor)

Meaco DD8L (tørkerotor)

De stiller ganske likt på alle nivåer untatt vekt. PLanen var å montere denne på kjøkkenet, over vasken, slik at jeg kan sette den til å drenere ut i vasken, så slipper man å tømme tanken så ofte.

Noen som har erfaringer eller tanker om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Føler jeg må svare litt her selv om det ikke er all verden jeg har å fare med.

odellene du linker til vet jegt ikke så mye om annet en at den ene er en kompressortørker og den andre en trommeltørker.

Kompressortørkerne kondelserer fuktigheta ut av lufta ved å dra den over et kjøleelement, gjerne så kaldt at det kan fryse og da avrimer den selv.

Funker fjell så lenge det ikke er for kaldt.

Med kompressor kommer det da selvsagt kompressorstøy.

Trommeltørkere bruker cilikagel eller lignende til å trekke ut fukten av vannet og benytter varme for å få fukten ut av gellen igjen.

Det vanlige er da å kjøre den varme fuktige lufta ut mens hvordan modeller med interne vannoppsamlere fungerer vet jeg ikke.

Uansett har trommeltørkerne en enklere konstruksjon og takler lave temperaturer like bra som høye.

Selv har jeg et par Ansluta fra Jula til tusenlappen hver og en Woods DS40S som jeg fikk brukt.

De små Jula tørkerne fungerer men får ikke mere en et par liter i døgnet med luftfuktighet på 60% luftfuktighet i kjelleren og 15 grader.

Woods tørkeren, det er en annen historie, bråker en del på grunn av den store vifta som sirkulerer store mengder luft.

Ut fra hva jeg har lest så ser jeg for meg at en tørkerotor har lengere levetid en kompressortørkere, samt burde ha et lavere støynivå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har en Woods i tørkerommet i kjelleren, den har gått kontinuerlig i over 10 år. Funker veldig bra, på sommeren får jeg ut over 10 liter vann pr dag. Den har noe viftestøy, selv med viften på laveste trinn, og litt kompressorstøy. Siden den er såpass kraftig, og du har lite areal (min kjeller er nesten 100 kvm), vil det trolig holde å ha den gående noen få timer hver dag, og manuell tømming av tanken bør ikke være noe problem (den tar ca 10 liter). Den er imidlertid stor, og for en liten bolig ville jeg vurdert en mindre modell.

Lenke til kommentar

Fuktigheten kommer nesten fra hva som helst, fra folk, oppvask, matlaging osv. Er det vann i slukene, så kommer det fukt derifra. Et godt tips for å hindre fukt fra sluk er å helle matolje i den, da vil oljen legge seg som et lag oppå vannet, og hindre fordamping, og dermed økt luftfuktighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...