Gå til innhold

Test: Samsung Galaxy Note 3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Av ren interesse :-P Hvordan får du en mobil ved et uhell? :-P

Død Note 2 på tur i Mexico, måtte jo ha en ny, og alt annet enn Note virket så stusslig smått. Leste ikke spec, viste ikke engang at det var kommet en ny, så her ble jeg gledelig overrasket.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Anbefaler dere å lese din side sin test av ny iphone. Da skjønner dere at tester på slike nettsteder er humbug og svada, og ingenting å hisse seg opp over. Amobil er hakket mer seriøs, men som dere påpekert så er ikke de heller helt seriøse. Å teste en stor telefon for deretter å ha størrelse som et minus, blir jo ganske så idiotisk. Vel, da forventer jeg at amobil står frem og forteller oss hvor stor en telefon som vi foretrekker skal være. For vi skjønner tydeligvis ikke hva som er best for oss...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor mange ganger de har prøvd å svare på slik kritikk, men det er rimelig mange. Selv om det står der, har det ikke påvirket noe. Men til og med jeg som aldri kunne tenke meg å gå tilbake til en telefon mindre enn min nåværende Note II, skjønner at det er verdt å påpeke at den er stor, på akkurat samme måte som en som aldri kunne tenke seg noen større mobil enn en iPhone 4, må forvente at det påpekes at den er litt liten.

Jeg mener at der man ikke trenger påpeke noe på størrelse utover om den er spesielt liten eller stor i forhold til skjermstørrelsen tilsier, er på det som er medianen på anmeldte telefoner, som ser ut til å være 4,5-5,0 tommer.

Men jeg synes det er for eksempel verdt å nevne at Note 3 med 5,7 tommer såvidt er større enn for eksempel HTC One på 4,7 tommer. Det skiller for eksempel under halvannen cm i høyden.. Det er like mye som skiller iPhone 4 og 5..

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg lurer på to ting når det gjelder denne telefonen:

1 Det står at det brukes mini-SIM-kort. Er det kort som er mindre enn de vanlige? Og i så fall, hvordan kan jeg bytte over SIM-kortet fra den gamle mobilen min? Må man bestille nytt SIM-kort?

2 Er det noen mulighet for å bruke GPS uten å roame, slik man kan med HTC, der kartene ligger ferdige i mobilen eller ev. kan lastes ned i sin helhet?

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Jeg lurer på to ting når det gjelder denne telefonen:

1 Det står at det brukes mini-SIM-kort. Er det kort som er mindre enn de vanlige? Og i så fall, hvordan kan jeg bytte over SIM-kortet fra den gamle mobilen min? Må man bestille nytt SIM-kort?

2 Er det noen mulighet for å bruke GPS uten å roame, slik man kan med HTC, der kartene ligger ferdige i mobilen eller ev. kan lastes ned i sin helhet?

Takk for svar!

1: Du får nytt sim hos alle Telenor forhandlere, eller det kan bestilles på nettsidene deres.

2: Regner med det er Google Maps du bruker på HTC, isåfall vil jeg påstå at det er samme på Note 3.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Samsung bruker OLED i skjermene. Dette gir dårligere holdbarhet og mindre fargenøyaktighet. At Samsung bruker OLED er synd, for ellers er dette en meget bra spesifisert telefon. Det er en myte at OLED er bedre enn LCD. De virkelig gode LCD-skjermen viser riktigere farger, og de har mye lengre levetid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Samsung bruker OLED i skjermene. Dette gir dårligere holdbarhet og mindre fargenøyaktighet. At Samsung bruker OLED er synd, for ellers er dette en meget bra spesifisert telefon. Det er en myte at OLED er bedre enn LCD. De virkelig gode LCD-skjermen viser riktigere farger, og de har mye lengre levetid.

Denne påstanden er ikke lenger helt riktig. Oled har også utviklet seg, selv om du ikke tror på det. Note 3 skjermen er faktisk den mest fargekorrekte og lyssterke på hele markedet for øyeblikket.

http://www.displaymate.com/Galaxy_Note3_ShootOut_1.htm

Standard er skjermen innstillt på dynamisk fargeprofil, men du kan skifte den til f.eks movie og få farget som er nesten lik Adobe RGB sin fargeskala, noe som ikke kan sammenlignes med andre skjermer. Sortnivået er også mye bedre enn på lcd. Sitter du den på automatisk lysstyrke er den også like lyssterk som dem beste lcd skjermene. Alt i alt en knall skjerm. Levetiden er mindre enn lcd, men fortsatt nokk til 8 timers kontinuerlig bruk i 5år. Det holder lenge for meg ihvertfall.

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Men hvor lenge holder fargebalansen seg riktig?

Folk melder om "innbrenning" dvs. at de blå diodene er merkbart svekket etter kort tid.

Jeg har ikke funnet noen tall for dette etter tester som ble gjort i 2007. I 2007 var det hele 12% svekkelse av blå dioder i løpet av 1000 timer, har ikke sett noen nye tall for dagens skjermer, selv på nye oled TVer har ingen av produsenten sluppet statistikk for hvordan oled holder seg. Jeg har brukt en note 1 i nesten 2 år før jeg kjøpte note 3, og merket at oled skjermen ble litt dårligere over 2 år, men det var veldig ille.

Får bare krysse fingrene og vente å se.

Det som er litt spesielt er at note 3 sin skjerm går opp mot 660 cd/m2, og jo mer lyssterk en gjør en oled skjerm desto raskere vil pikslene brenne seg inn. Det er kanskje en grunn for at Samsung ikke lar brukerne sitte skjermen til 660 cd/m2 selv, men bare i automatisk modus, slik at det bare blir aktivt i direkte sollys, er kanskje et hit på at oled fortsatt sliter med dårlig levetid.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei! jeg fikk min note 3 i går kveld og ladet den fullt opp i rundt 9-10 på kvelden, og allerede i dag klokken 8 var den tom for strøm uten at jeg hadde brukt den noe merkverdig mye. skal ikke batterie i teorien vare lenger? etter det jeg har hørt om batterilevetiden så mener jeg at den burde holde lenger og det sto at skjermen hadde vært aktiv i bare 5timer tilsammen. va er galt og va kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...