Gå til innhold

Kan lærere kontaktes døgne rundt?


Lærerstudent

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vil variere litt med korleis arbeidsdagane er lagt opp.

 

I utganspunktet så rekner eg med at dei fleste respekterer arbeidstida til lærarane og at dei derfor ikkje plager dei utanom arbeidstida.

Men dersom læraren har faste arbeidskvelder der han/ho sitter noken timer utover ordinær arbeidstid så kunne foreldra godt fått informasjon om dette. Då kan dei som har noke viktig å ta opp med læraren og som har ein jobb der ein ikkje får muligheita til å ringe anna enn i lunsjpause (når læraren kanskje har time) få eit fast tidspunkt for slike ting.

 

Dei som ikkje har laga seg slike ordninger kan nok risikere å bli kontakta utanom betalt arbeidstid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som forelder forventer jeg at læreren kan kontaktes til alle døgnets tider. Dersom jeg har spørsmål eller henvendelser ang mitt barn er det viktig at jeg kan kontakte læreren når som helst, og helst på telefon. Jeg har ikke mulighet/tid til å kontakte læreren i arbeidstida mi, og er derfor avhengig av at h*n kan kontaktes på kveldstid.

Lenke til kommentar

Som forelder forventer jeg at læreren kan kontaktes til alle døgnets tider. Dersom jeg har spørsmål eller henvendelser ang mitt barn er det viktig at jeg kan kontakte læreren når som helst, og helst på telefon. Jeg har ikke mulighet/tid til å kontakte læreren i arbeidstida mi, og er derfor avhengig av at h*n kan kontaktes på kveldstid.

Så lærerens private tid er mindre viktig enn din arbeidstid? Det er jo ditt barn, ikke læreren sitt barn?

 

Eg forventer ikke å få svar fra lærere på kveldstid. Etter arbeidstid er etter arbeidstid. På lik linje med at når eg går hjem fra jobb så er eg ikke lenger på jobb - eg er på min private tid.

 

Unntaket er naturligvis om den det gjelder har sagt at det går helt fint. Læreren i klassen til dattera mi har sagt at det er bare å ringe på ettermiddagen og så lenge det ikke blir for sent, så skulle hun forsøke å svare så godt hun kunne. Men det vet eg at det ikke er alle som godtar, og eg vet og at vi foreldre respekterer at dette er kun når det er noe viktig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som forelder forventer jeg at læreren kan kontaktes til alle døgnets tider. Dersom jeg har spørsmål eller henvendelser ang mitt barn er det viktig at jeg kan kontakte læreren når som helst, og helst på telefon. Jeg har ikke mulighet/tid til å kontakte læreren i arbeidstida mi, og er derfor avhengig av at h*n kan kontaktes på kveldstid.

 

The irony :D

Endret av teb1986
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Så lærerens private tid er mindre viktig enn din arbeidstid? Det er jo ditt barn, ikke læreren sitt barn?

 

Eg forventer ikke å få svar fra lærere på kveldstid. Etter arbeidstid er etter arbeidstid. På lik linje med at når eg går hjem fra jobb så er eg ikke lenger på jobb - eg er på min private tid.

 

Unntaket er naturligvis om den det gjelder har sagt at det går helt fint. Læreren i klassen til dattera mi har sagt at det er bare å ringe på ettermiddagen og så lenge det ikke blir for sent, så skulle hun forsøke å svare så godt hun kunne. Men det vet eg at det ikke er alle som godtar, og eg vet og at vi foreldre respekterer at dette er kun når det er noe viktig.

Etter min erfaring er det håpløst å få tak i læreren i arbeidstida (pga undervisning, møter osv), og jeg mener derfor at det er en selvfølge at man kan kontakte læreren etter arbeidstid.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

At du ikke har ordnet deg en jobbsituasjon der du i tilstrekkelig grad kan ta deg av dine barns utdannelse er ditt problem, ikke lærerens.

 

AtW

Min jobb er fra 8-16, litt usikker på hvilke andre jobbsituasjoner som kunne ivaretatt mine barns utdannelse på en bedre måte. Jeg er veldig interessert i å vite hva du forventer av læreren med tanke på tilgjengelighet?

Lenke til kommentar

Som forelder forventer jeg at læreren kan kontaktes til alle døgnets tider. Dersom jeg har spørsmål eller henvendelser ang mitt barn er det viktig at jeg kan kontakte læreren når som helst, og helst på telefon. Jeg har ikke mulighet/tid til å kontakte læreren i arbeidstida mi, og er derfor avhengig av at h*n kan kontaktes på kveldstid.

Det er sånne som deg som gjer at folk ikkje vil bli lærarar.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Min jobb er fra 8-16, litt usikker på hvilke andre jobbsituasjoner som kunne ivaretatt mine barns utdannelse på en bedre måte. Jeg er veldig interessert i å vite hva du forventer av læreren med tanke på tilgjengelighet?

Og i tiden mellom 08-16 er du totalt isolert fra å ta en telefon eller to?

 

Hvordan gjør du det når du skal ha tak i andre fagpersoner som håndtverkere, butikker, verksteder eller offentlige kontorer? Er den en selvfølge for deg at alle disse til enhver tid er tilgjengelig for deg når du måtte ønske, uansett tid på døgnet?

 

At du har en såpass vanskelig jobbsituasjon har eg ingen tro på. Bare å skaffe seg en legetime må jo være ett eventyr uten like.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Og i tiden mellom 08-16 er du totalt isolert fra å ta en telefon eller to?

 

Hvordan gjør du det når du skal ha tak i andre fagpersoner som håndtverkere, butikker, verksteder eller offentlige kontorer? Er den en selvfølge for deg at alle disse til enhver tid er tilgjengelig for deg når du måtte ønske, uansett tid på døgnet?

 

At du har en såpass vanskelig jobbsituasjon har eg ingen tro på. Bare å skaffe seg en legetime må jo være ett eventyr uten like.

Jeg er nødt til å ha nær kontakt med læreren til mine barn, og har ukentlig kontakt med dem per telefon på ettermiddag/kveld. Håndtverkere, butikker, verksteder, offentlige kontorer, lege, tannlege osv hører mer til sjeldenheten at jeg kontakter, og det går vanligvis greit å få presset inn en telefon til dem i matpausen når det er nødvendig.

Endret av Isklar2
Lenke til kommentar

Slik e-post er kjekke greier vet du. Det kan man sende når som helst, så kan mottakeren svare så fort personen har tid, enten det er i arbeidstiden eller ei. En kan til og med avtale et tidspunkt man skal ringe på senere!

 

#verdenerfantastisk #dineproblemererløst

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er nødt til å ha nær kontakt med læreren til mine barn, og har ukentlig kontakt med dem per telefon på ettermiddag/kveld. Håndtverkere, butikker, verksteder, offentlige kontorer, lege, tannlege osv hører mer til sjeldenheten at jeg kontakter, og det går vanligvis greit å få presset inn en telefon til dem i matpausen når det er nødvendig.

Men da er du i en særskilt situasjon hvor dette er ok for akkurat den læreren der.

 

Dette er ikke en selvfølge.

Lenke til kommentar

Hva forventer dere foreldre (og andre for den saks skyld) av lærere med tanke på tilgjengelighet utenom arbeidstid?

 

Jeg forventer presis det samme av læreren som av meg sjøl og enhver ansatt hos oss:

 

At en telefonhenvendelse som kommer kl 7-22 og er arbeidsrelatert besvares omgående om den er viktig nok og noteres for svar i løpet av 24 timer (48 timer i helg) om den kan vente. Videre - som hos oss - at læreren besvarer en e-post i løpet av få timer, men et svar type "automat" med melding som at "hei, din henvendelse er mottatt, jeg gjennomgår min e-postkasse kl XXXX og kl YYYY og du hører da fra meg i løpet av åtte timer fra det" er helt OK. Da er jeg informert om lærerens e-postvaner og innretter meg etter det. Haster saken etter min vudering mer enn dette tar jeg telefonen, haster den ikke mer forventer jeg da det ligger et svar i min e-postkasse åtte timer etter kl XXXX/YYYY og lever veldig godt med det.

 

Slike krav mener jeg er heilt sjølsagte å stille til en person som arbeider i et serviceyrke i 2013. Også når man står på offentlig lønningsliste og ikke på privat! En lærer som ikke klarer å følge opp slikt og framdeles lever i 1960-tallets forestilling om at arbeidslivet bare fungerer kl 8-16 ville jeg vurdere som å ha et totalt ignorant forhold til begrepet "service". Jeg ville tenke meg om både to og tre ganger hvorvidt jeg i det heile tatt aksepterte at en person med slike holdninger til sitt arbeid skulle gis ansvaret for å lære opp våre barn. Aksepterte jeg/vi (vi har aldri vært uenige i slikt) ikke dette ville skolen temmelig raskt ha en elev mindre, ene og alene pga den lærerens holdning til service i sitt yrke. Da hadde jeg høyt og tydelig forkynt at skole NN og lærer PP er komplett ubrukelige som serviceleverandør av opplæring, så den oppgava har vi sett oss nødt til å overta sjøl.

 

Problemet er likevel temmelig teoretisk, vi har vært svært fornøyd med skolene våre barn har gått på og personalets innsats og vilje til å yte service der. Nå er yngste myndig og trenger ikke vår overvåking på området mer, så tilstanden i dag vet jeg ikke, men jeg tror ikke yngste heller ville tolerert dårligere service. En lærer er nemlig ansatt for å yte service, og en lærer som i det heIle tatt grubler på hvor lite service han kan yte og framdeles beholde lønn og arbeid er i utgangspunktet ubrukelig i sitt yrke etter mitt syn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg forventer presis det samme av læreren som av meg sjøl og enhver ansatt hos oss:

 

At en telefonhenvendelse som kommer kl 7-22 og er arbeidsrelatert besvares omgående om den er viktig nok og noteres for svar i løpet av 24 timer

 

Så du har mulighet til å ta imot eller foreta samtaler mellom 8 og 16 allikevel?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Så du har mulighet til å ta imot eller foreta samtaler mellom 8 og 16 allikevel?

 

AtW

 

Selvfølgelig har det, men hvorfor skal jeg vente til kl 8-16 for å ta en samtale? Og "alikevel"? Har jeg noen gang med en stavelse antydet at jeg ikke har mulighet til å ta imot eller foreta samtaler mellom kl 8 og kl 16?

 

Jeg forventer likevel læreren tilgjengelig pr tlf/e-post mye mer enn kl 8-16! Akkurat som meg sjøl og våre ansatte. Den som ikke har vilje til det har absolutt intet i en sjølstendig stilling i et serviceyrke å gjøre i 2013. Og har ikke lærere en sjølstendig stilling er det på tide å innføre stemplingsur med innsjekk kl 8 og utsjekk kl 16 for dem, det er jo nettopp fordi man har en fri stilling man kan opptre annerledes mht arbeidstid. Undervisning gitt ved slik skole og under slike forhold ville vi for vår del for øvrig veldig godt klare oss uten!

Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig har det, men hvorfor skal jeg vente til kl 8-16 for å ta en samtale? Og "alikevel"? Har jeg noen gang med en stavelse antydet at jeg ikke har mulighet til å ta imot eller foreta samtaler mellom kl 8 og kl 16?

 

Jeg forventer likevel læreren tilgjengelig pr tlf/e-post mye mer enn kl 8-16! Akkurat som meg sjøl og våre ansatte. Den som ikke har vilje til det har absolutt intet i en sjølstendig stilling i et serviceyrke å gjøre i 2013. Og har ikke lærere en sjølstendig stilling er det på tide å innføre stemplingsur med innsjekk kl 8 og utsjekk kl 16 for dem, det er jo nettopp fordi man har en fri stilling man kan opptre annerledes mht arbeidstid. Undervisning gitt ved slik skole og under slike forhold ville vi for vår del for øvrig veldig godt klare oss uten!

 

Jeg synes jo følgende setning fra deg "Jeg har ikke mulighet/tid til å kontakte læreren i arbeidstida mi,", antyder at du ikke har mulighet ja.

 

AtW

Lenke til kommentar

Som forelder forventer jeg at læreren kan kontaktes til alle døgnets tider. Dersom jeg har spørsmål eller henvendelser ang mitt barn er det viktig at jeg kan kontakte læreren når som helst, og helst på telefon. Jeg har ikke mulighet/tid til å kontakte læreren i arbeidstida mi, og er derfor avhengig av at h*n kan kontaktes på kveldstid.

 

Ring i lunsjpausen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...