Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Fritak militæret grunnet pollenallergi!

briddern

Anbefalte innlegg

Hei alle dere!

Jeg skal inn i luftforsvaret i Januar! Prøvde meg faktisk på marinejegeropptak denne sommeren, men ble svært demotivert da jeg ble sendt hjem isteden for å bli stasjonert et annet sted da jeg valgte å gi meg!

Jeg ønsker IKKE en førstegangstjeneste i militæret nå, har pollenallergi, men dette fikk aldri forsvaret vite/vet om.

Dersom jeg får en legeerklæring på dette, og sender med i søknad om fritak fra militæret, vil det da fungere? Er det så enkelt? :)

Petter, 19

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var i millitæret med min pollenallergi. Nå vet jeg ikke hvor ille din situasjon er, men om du tar den medisineringen du normalt får fra legen, er det ofte ingen problem forbundet med pollenallergi og det å avtjene førstegangstjeneste.

...jeg var i luftforsvaret, stasjonert på Bodø Hovedflystasjon. En erfaring jeg i dag ikke ville vært foruten.

Lenke til kommentar

Ok! Men tror du en legeerklæring på det, sammen med en søknad om fritak, fungerer dersom jeg bestemmer meg for å søke om å droppe?

Personlig har jeg klare ambisjoner for fremtiden, og føler ikke at jeg er nødt til å ha et år betenkningstid i militæret som mange har. Dessuten havner jo en stor majoritet av rekruttene fra LUFT i vakt og sikring, og jeg er ikke innstilt på å gi jernet under rekruttukene, så det er nok der jeg havner uansett (motivasjonsproblemer).

Lenke til kommentar

Hvis du har klare ambisjoner for hva du skal bruke fremtiden til, mener jeg du bør prøve å gjøre det beste utav førstegangstjenesten og så nærme og relatert til det du skal bruke fremtiden til også.

Jeg var kanskje heldig, men fikk velge luftforsvaret selv. Når du først er inne er det bare å jobbe målrettet mot det du har lyst til å gjøre etter endt rekruttskole. Hvis du ikke vil være i luftforsvaret, regner jeg med du har undersøkt og utnyttet alle muligheter for å finne en annen gren som passer deg bedre?

Lenke til kommentar

Alt i militæret er fullt, og har allerede søkt om forflytning til andre grener i militæret - NADA.

Synes det blir litt feil det du skriver Bytex. Ja, du har rett, men Forsvaret er fryktelig vanskelige, både når det gjelder å dimme og på innrykk. Flere av mine venner ble tatt da de røyket marijuana. I følge politiet ville de få mulighet til innrykk dersom de tok urinprøve hver måned. Dette lot seg altså ikke gjøre likevel da de nå nylig fikk avskjed på innrykket til Forsvaret - 12 måneder urintesting for null grunn.

Dessuten har flere jeg kjenner også fått avskjed grunnet allergier ;) Nå skal det sies at jeg er allergisk mot:

Nøtter, epler, pærer, hest, katt, sagflis, bjørkpollen og støv.

Lenke til kommentar

Tenkte å bare legge inn et spørsmål her, så slipper jeg å lage en tråd.

er innkalt til luftforsvaret selv i Januar, har fått påvist allergi og tar medisin hver dag mot dette. Skal sende inn noen papirer nå før 10 oktober, hvor man opplyser om helsa har endra seg siden sesjon del2.

Lurer derfor på når man får svar på om man er tjenestedyktig eller ikke.

Lenke til kommentar

Om du ikke kan fungere i militæret med pollenallergi, så hvordan skal du fungere i det normale arbeidsliv? 97% av tjenesten din kan være å sitte inne, så da blir det ikke noe annet enn en dårlig unnskyldning. Da er det bedre at du er ærlig og sier at du er umotivert, så får du håpe på det beste.

Lenke til kommentar

Alt i militæret er fullt, og har allerede søkt om forflytning til andre grener i militæret - NADA.

Synes det blir litt feil det du skriver Bytex. Ja, du har rett, men Forsvaret er fryktelig vanskelige, både når det gjelder å dimme og på innrykk. Flere av mine venner ble tatt da de røyket marijuana. I følge politiet ville de få mulighet til innrykk dersom de tok urinprøve hver måned. Dette lot seg altså ikke gjøre likevel da de nå nylig fikk avskjed på innrykket til Forsvaret - 12 måneder urintesting for null grunn.

Dessuten har flere jeg kjenner også fått avskjed grunnet allergier ;) Nå skal det sies at jeg er allergisk mot:

Nøtter, epler, pærer, hest, katt, sagflis, bjørkpollen og støv.

Så i skrivende øyeblikk sitter du altså inne i et sterilt, isolert rom?

Seriøst mann.... Støv finnes overalt! Og med all vaskingen dere får, så blir Forsvaret et av de stedene med minst støv du kommer i nærheten av. Dessuten trenger du ikke å spise hverken epler, pærer eller nøtter. De tilpasser om så maten for deg. Det er ikke tillatt med hest eller katt i tjenestetid, og bjørkpollen er det overalt, enten om du er i militæret, eller ikke. Ta med medisinene dine.

Lenke til kommentar

Ville gitt f i en så dårlig unnskyldning som du ruger på, og heller sagt det som det er, du vil ikke tilbringe et helt år i militæret og har andre planer, var utrolig mange som ble dimmitert kun fordi de ikke var interessert, flere av de var veldig godt trente folk som ærlig talt overrasket meg ved å stikke etter 2-3 ukers rekrutt.

Militæret får inn alt for mange i forhold til hva de trenger for tiden, da åpner det for større muligheter for å slippe unna, de vil også selvsagt ha folk som vil være der og gjør en innsats. Sjangsen for at du slipper å møte på rekrutten er derimot liten, du må nok være en uke før du får dra, og det er ingen garanti for det heller, men sjangsen for å få slippe unna er større om høsten siden det er da det er flest som rykker inn, og de har alt alt for mange å ta av ;) Men min erfaring er fra januar, så var mye frafall da også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...