Gå til innhold

EU vil tvinge Apple til å bruke micro-USB

Anbefalte innlegg

Nei, det faller ikke på sin egen urimelighet, fordi disse løsningene er ladingskompatible og dataoverføringskompatible med vanlige USB-enheter og plugger, du klarer vel å skjønne den forskjellen? Akkurat som lightning-pluggen ikke hadde hatt noen problemer med EU-kommisjonen om den var det samme.

Det er ikke ideelt med de forskjellige variantene, men å påstå det er ekvivalent med apples proprietære plugg er bare tåpelig, det er en vesentlig forskjell.

Forøvrig er apples tiltro til tekniske gode løsninger rørende, men ikke spesielt troverdig når de selv driver med proprietært dill for å gjøre ting vanskeligere for kunden.

AtW

Argumentet med at USB-løsningene til de andre produsentene er lade- og overføringskompatible kjøper jeg. Men, husk at diskusjonen vår startet med at jeg argumenterte for at Lightning er en teknisk bedre plugg enn USB.

Den er mye mer kapabel enn USB-standarden, og ikke minst er det langt mindre rot i adaptere. At produsentene ikke en gang klarer å komme fram til en felles multi-plugg basert på USB er jo bare et godt eksempel på dette!

Den siste kommentaren din synes jeg du la på et så lavt nivå at jeg ikke gidder kommentere den...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitatet ditt viser jo i alle klarhet hvorfor det ikke går?

AtW

Det er vell gjerne i standarders natur at de "eies" av noen, og i så måte er akkurat like propertiær som Lightning. HDMI for eksempel eies av HDMI Licensing Company, som igjen er ett sammarbeid mellom flere andre store selskaper. Skal man benytte seg av denne standarden må man betale en årlig avgift, og en avgift per enhet. Jeg kan ikke se for meg at USB standarden er noe anderledes?

Og i så måte er det ingenting i veien for at nettopp Lightning kan adopteres som standard av EU, dersom Apple godtar dette.

Om Apple ikke godtar dette, burde EU utvikle en ny standard, eller opprette et standardiseringsorgan som tar på seg nettopp slike jobber med å utvikle en god standard for ting. Og ikke bare tilfeldigvis buker noe som eksisterer allrede.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Greit nok, men USB som standard er kun dugende til overføring av filer og lading. Er det virkelig alt du ønsker av pluggen i telefonen din?

Ja, faktisk. Jeg ser på det som en vesentlig større fordel at alle bruker samme lader, enn at det finnes flere proprietære løsninger. Heldigvis bruker de aller fleste Android og WP-telefoner den samme micro-USB laderen. Hvis bare dette også gjaldt nettbrett og iProdukter så hadde verden blitt et bedre sted å være.

Merk at det kun er snakk om å kreve kompabilitet for micro-USB for lading. Hva annet rart Apple får lyst til å legge til porten får de stå for selv. :)

HTC gjorde noe slikt med mini-USB med sine Windows Mobile-telefoner tidligere, og det fungerte fint.

Og så blir det micro-USB som blir valget nå. Hvis det er viktig for Apple å beholde Lightning, så får de dele designet fritt med seg og gå i bresjen for en annen standard. De kan utnevne seg selv til leder for gruppa som ser på neste generasjons ladeplugg, og diskutere seg frem til en løsning som alle kan leve med.

Jeg har på følelsen av at innsigelsene mot micro-USB på Apple-produkter ikke har noe med standardisering i det hele tatt (som selvfølgelig er en grunnleggende god idé, " hindring av innovasjon" er kun en bortforklaring), men at Apple-brukerne ser for seg at de mister denne porten. Det kan jo forstås, men da får som nevnt Apple bare være med å bestemme. :)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Det er vell gjerne i standarders natur at de "eies" av noen, og i så måte er akkurat like propertiær som Lightning. HDMI for eksempel eies av HDMI Licensing Company, som igjen er ett sammarbeid mellom flere andre store selskaper. Skal man benytte seg av denne standarden må man betale en årlig avgift, og en avgift per enhet. Jeg kan ikke se for meg at USB standarden er noe anderledes?

Og i så måte er det ingenting i veien for at nettopp Lightning kan adopteres som standard av EU, dersom Apple godtar dette.

Om Apple ikke godtar dette, burde EU utvikle en ny standard, eller opprette et standardiseringsorgan som tar på seg nettopp slike jobber med å utvikle en god standard for ting. Og ikke bare tilfeldigvis buker noe som eksisterer allrede.

Nei, det er ikke "akkurat like proprietært", da har du misforstått noe vesentlig.

Ja, det kunne blitt adoptert som en standard om det ikke var en propreitær standard som Apple beskytter, men det er det altså, vi snakker ikke om alternative virkeligheter her.

AtW

Lenke til kommentar

Hvordan klarer dere å ødelegge USB-kontaktene? Jeg må ha eid dusinvis, om ikke hundrevis, av slike på et et utall produkter, og samtlige fungerer fortsatt, såvidt meg bekjent.

Uansett, tiltak som får ned søppelproduksjonen er bare positivt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal vi i gang me kommunistiske tilstander? Apples kontakt er MYE bedre enn mUSB på ALLE måter. Det burde egentlig vært omvendt, selv om Apple såklart ikke ville godtatt det.

MYE? MYE?

Storm i vannglass, dette. Det har liten praktisk betydning. Svært liten.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Når målet for EU er å gjøre det enklere for folk, så må de jo ta hensyn til kvaliteten av den standarden de prøver å bruke. Lightning er en plugg som er designet spesifikt for det formålet den har. Det er ikke USB. USB er en staard utviklet for dataoverføring, og ikke telefonladere/dock.

Dette har ingenting med Apple å gjøre i det hle tatt, og jeg er i aller høyeste grad for standardiseringer, men da må man velge en standard som gjør jobben sin, ikke en plug som ble valgt fordi den allerede eksisterte.

Jeg tviler sterkt på at EU selv noensinne vil etablere en telefonplugg-standard, også det bevitnes jo av at de har valgt den noe dårlige mikroUSB varianten.

Enig.

Lenke til kommentar

EU har ikke låst standarden til å være USB, hva mener du hadde vært en bedre standard? At alle gikk sammen og lagde en ny? Kanskje, men det har ganske store ulemper det også.

AtW

På sikt ville det blitt en kjempefin løsning dersom den nye pluggen tilførte nye forbedringer.

Lenke til kommentar

Spesifikasjonene for mini og mikro-USB er faktisk 1000 vs 10000 innplugginger.

Mini-USB er jo en forferdelig plugg, og ofte greier de heller ikke 1000 før de streiker mekanisk.

Ok, jeg gir meg. Jeg er drar kanskje ikke kabelen av harddisken for ofte da, for å si det sånn. Der er mikroUSB 3.0 forferdelig (dårlig til), altså å ha tilkoblet harddisken som ligger f.eks. i skuffen, sekken også videre.

Endret av G
Lenke til kommentar

Greit nok, men USB som standard er kun dugende til overføring av filer og lading. Er det virkelig alt du ønsker av pluggen i telefonen din? Det finnes ingen multi-port per i dag som er bedre enn Lightning!

Et annet eksempel hvor Apple har valgt en egen løsning er 3.5 mm minijack kontakten. Den er kompatibel med alle vanlige 3.5 mm plugger, men har i tillegg en egen pol for kommandoer. Det er derfor du finner alle disse hodetelefonene merket "Made for iPod/iPhone/iPad" som har en egen fjernkontroll for f.eks volum, skifte av sang osv. Smart spør du meg - selv om det kun er bra for Apple og strengt talt ikke følger standarden.

Hvorfor får vi ikke billigere lightning harddisker da?

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvordan klarer dere å ødelegge USB-kontaktene? Jeg må ha eid dusinvis, om ikke hundrevis, av slike på et et utall produkter, og samtlige fungerer fortsatt, såvidt meg bekjent.

Uansett, tiltak som får ned søppelproduksjonen er bare positivt.

Jeg tror jeg nettopp har ødelagt min første mikroUSB 3.0 enhet. Jeg får den uansett ikke til å fungere nå. Og jeg har brukt denne dingsen kun 1 (eeeeen) gang.

Lenke til kommentar

Hvorfor får vi ikke billigere lightning harddisker da?

Finnes det i det hele tatt Lightning harddisker? Du tenker kanskje Thunderbolt?

Jeg trodde det var underforstått her at vi snakket om multi-port for mobiltelefoner ol. En harddisk er nettopp bare en harddisk, og derfor er USB tilstrekkelig. Det er nettopp fordi en mobiltelefon er så mye mer enn bare et minne at det er ønskelig med en multi-port.

Lenke til kommentar

Finnes det i det hele tatt Lightning harddisker? Du tenker kanskje Thunderbolt?

Jeg trodde det var underforstått her at vi snakket om multi-port for mobiltelefoner ol. En harddisk er nettopp bare en harddisk, og derfor er USB tilstrekkelig. Det er nettopp fordi en mobiltelefon er så mye mer enn bare et minne at det er ønskelig med en multi-port.

quantum_lightning_prodrive1.jpg

Ja det gjør det, og jeg har selv en slik gammel traver støvende ned (med en annen lagringskapasitet enn den på bildet).

Men, du har rett, jeg skulle kalt det thunderbolt harddisk. Vet ikke hvor det lightning-navnet kom fra. Må være noe mismatch i hjernen min. :)

Ser at lightning navnet kommer i fra ladekontakten til de nye Iphone variantene:

https://www.google.com/search?q=apple+5s+lightning&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=k1ZMUuPyMafp4wTJp4CgDg&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1440&bih=799&dpr=1#q=apple+5+lightning&tbm=isch

Endret av G
Lenke til kommentar
a, det kunne blitt adoptert som en standard om det ikke var en propreitær standard som Apple beskytter, men det er det altså, vi snakker ikke om alternative virkeligheter her.

AtW

Så vidt det er meg bekjennt så tilbydde Apple andre produsenter å benytte seg av den orginale 30-pin dock connectorn, men de avslo dette.

Og så trenger man bare å se på mengden tilgjengelig tilbehør til hhv mUSB og 30-pin/lightning kontaktene for å se hvilken som er den beste løsningen både for forbruker og andre produsenter.

Lenke til kommentar

.. diskusjonen vår startet med at jeg argumenterte for at Lightning er en teknisk bedre plugg enn USB.

Et interessant eksperiment:

Google (advanced) search: "broken micro USB connector" : About 10,200,000 results

Google (advanced) search: "broken Lightning connector" : About 17,600,000 results

Alt er tydeligvis ikke helt problemfritt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et interessant eksperiment:

Google (advanced) search: "broken micro USB connector" : About 10,200,000 results

Google (advanced) search: "broken Lightning connector" : About 17,600,000 results

Alt er tydeligvis ikke helt problemfritt.

Jeg tror ikke det er mange ladekabler med knukket Lighting plugg, men det er antagelig en del dockingstasjoner som er ødelagt. Fysikkens lover tilsier at en liten kontakt ikke tåler kreftene som oppstår når man dunker til en iPhone som står fast i en ubevegelig dock.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er mange ladekabler med knukket Lighting plugg, men det er antagelig en del dockingstasjoner som er ødelagt. Fysikkens lover tilsier at en liten kontakt ikke tåler kreftene som oppstår når man dunker til en iPhone som står fast i en ubevegelig dock.

Google (advanced) search: "broken micro USB cable" : About 2,120,000 results

Google (advanced) search: "broken Lightning cable" : About 7,250,000 results

Alt er tydeligvis ikke helt problemfritt når det gjelder kablene heller.

Lenke til kommentar

Google (advanced) search: "broken micro USB cable" : About 2,120,000 results

Google (advanced) search: "broken Lightning cable" : About 7,250,000 results

Alt er tydeligvis ikke helt problemfritt når det gjelder kablene heller.

"The problem with internet statistics and famous quotes is that they are often misconstrued and wrongfully believed to be true and real."

• Liker 7
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...