Gå til innhold

EU vil tvinge Apple til å bruke micro-USB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke du skjønner hvor bra det er med felles standarder. Det som kan diskuteres er om micro-USB er en standard for framtiden eller ikke.

Mikro-USB er neppe standarden for fremtiden. Byråkratiske standarder har det med å være uforanderlige på overtid, slik som det norske DAB-radiosystemet, som er basert på den nå nærmest antikvariske mpeg2-standarden. Tenk om EU-systemet hadde låst datastandardene på 80-tallet, da hadde vi fortsatt hatt 68k-maskiner som kun fikk leveres med Windows 2.0 og kulemus. Alle forsøk på å utvikle noe bedre og mer moderne ville vært forbudt.

Hvis Apple leverer med mikro-USB-adaptere i EU-området så bør dette være godt nok. Å tvinge alle produsentene inn i dagens A4-verden vil hindre enhver videreutvikling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål: Skaper ikke en magnet ganske mye forstyrrelser i en telefon? Mikrofon f.eks han vel ikke ha så godt av en stor magnet like ved seg? Virker jo veldig snodig at Apple ikke har tatt med seg magnetladeren til telefon/nettbrett mener jeg, det er jo rett og slett en genial løsning.

Når det kommer til magnetstriper så tror jeg det er ganske overdrevet hvor problematisk det er. Testa ikke Mythbusters det der? De fleste kort har jo chip i dag uansett.

Lenke til kommentar

Ærlig talt. Dette er noe som konsumentene absolutt bør styre. Makan til detaljstyring! Hva blir det neste? Skal vi alle gå i like sko? Det lukter Nord-Korea lang vei! Dette burde ikke være mulig å gjennomføre, men først og fremst av HELT andre årsaker enn akkurat kabelen.

Jeg tror ikke du skjønner hvor bra det er med felles standarder. Det som kan diskuteres er om micro-USB er en standard for framtiden eller ikke.

Forstår godt at felles standarder er kjekt, men tror ikke du forstår poenget mitt. Det blir feil når en byråkrat skal sitte å bestemme hva som er best for meg. Da kan de like godt bestemme hvilke sko vi skal gå i. Det er prinsippet med at en byråkrat skal detaljbestemme hva jeg kan få kjøpe jeg ikke kan være med på. La konkuransen aktørene i mellom få bestemme hva som er best. Ikke en byråkrat. Men du ønsker kansje uniformer som i Nord-Korea også? Sikkert noe som er bra med det og...

Lenke til kommentar

Mikro-USB er neppe standarden for fremtiden. Byråkratiske standarder har det med å være uforanderlige på overtid, slik som det norske DAB-radiosystemet, som er basert på den nå nærmest antikvariske mpeg2-standarden. Tenk om EU-systemet hadde låst datastandardene på 80-tallet, da hadde vi fortsatt hatt 68k-maskiner som kun fikk leveres med Windows 2.0 og kulemus. Alle forsøk på å utvikle noe bedre og mer moderne ville vært forbudt.

Hvis Apple leverer med mikro-USB-adaptere i EU-området så bør dette være godt nok. Å tvinge alle produsentene inn i dagens A4-verden vil hindre enhver videreutvikling.

Årsaken til at EU ønsket å standardisere ladere for mobiler er et det ble et lass av dem, en vær ny hoved generasjon fikk en ny lader som ikke var kompatible med noen andre.

Siden du gjerne vil ha flere ladere bir det mye søppel og lite forbruker vennelig.

mini usb er en grei standard, kan brukes til både data overføring og lading, du kan lade både fra en standard lader, bil lader, ekstent bateri og selvfølgelig en pc.

Er kun kontakt og lading som er standard ikke dataoverføring.

Vill heller ikke være noen problem å inføre en ny standard som usb 3 eller 4.

Apple gjorde flere ting her som pisset off EU, først så lanserte de en egen ny lader, dette etter at usb har blitt standard overalt ellers. Så tar de seg bryet med å gjøre denne så ikke andre kan kopiere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Forstår godt at felles standarder er kjekt, men tror ikke du forstår poenget mitt. Det blir feil når en byråkrat skal sitte å bestemme hva som er best for meg. Da kan de like godt bestemme hvilke sko vi skal gå i. Det er prinsippet med at en byråkrat skal detaljbestemme hva jeg kan få kjøpe jeg ikke kan være med på. La konkuransen aktørene i mellom få bestemme hva som er best. Ikke en byråkrat. Men du ønsker kansje uniformer som i Nord-Korea også? Sikkert noe som er bra med det og...

Nå handlet dette om hva som var best for miljøet og ikke for deg...

Lenke til kommentar

Med din ordning blir det anarki og ingen standarder. Om Eple ønsker en bedre standard, så får de gå igjennom de rette kanaler og forslå endringer. Det er faktisk en god grunn til at man har lagd standarder for trådløs lading (QI), nettverk over strømnett (Homeplug), Nettverk (IEEE 802) osv osv...

Alle disse standardene har som mål at utstyr fra forskjellige leverandører skal kunne kommunisere med hverandre.

Firma som Eple er ødeleggende for standardløsninger, og bør derfor kontrolleres slik at de i mest mulig grad følger normene.

Forøvrig kan du med fordel slutte å dra inn Nord-Korea i alle innleggene dine. :dremel:

• Liker 6
Lenke til kommentar

Med din ordning blir det anarki og ingen standarder. Om Eple ønsker en bedre standard, så får de gå igjennom de rette kanaler og forslå endringer. Det er faktisk en god grunn til at man har lagd standarder for trådløs lading (QI), nettverk over strømnett (Homeplug), Nettverk (IEEE 802) osv osv...

Alle disse standardene har som mål at utstyr fra forskjellige leverandører skal kunne kommunisere med hverandre.

Firma som Eple er ødeleggende for standardløsninger, og bør derfor kontrolleres slik at de i mest mulig grad følger normene.

Forøvrig kan du med fordel slutte å dra inn Nord-Korea i alle innleggene dine. :dremel:

Må nesten dra Nord-Korea inn sånn at du ser i hvilken retning du foretrekker byråkratiet skal lede oss. Du har tydeligvis ikke fattet NOE SOM HELST av poenget mitt.

Lenke til kommentar

Samtidig har standarder ført til formidabel utvikling i andre felter, det er ikke noe som "hindrer enhver videreutvikling" på mange fronter forbedrer det utviklingen vesentlig.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå handlet dette om hva som var best for miljøet og ikke for deg...

Ok. Du har overbevist meg. Selvfølgelig er det best at en byråkrat skal bestemme hvordan min mobil skal konstrueres.

Lenke til kommentar

La oss si at vi standardiserer oss rundt Micro-USB som brorparten av produsentene allerede har gjort, hvordan stiller EU seg til telefoner som Samsung Galaxy Note 3.0 som tross alt kommer med en Micro-USB (v3.0) kontra v2.0 som har en annen kontakt igjen? Er dette helt greit og følger standarden, eller skal samtlige låses til dagens Micro-USB (v2.0) og ergo vil vi være låst til denne hastigheten for overføring i en årrekke?

EU's mulige fremtidige krav handler kun om lading via micro-USB, så alle bekymringene knyttet til dataoverføringshastighet er fullstendig ubegrunnete (og irrelevante).

En dings med micro-USB3 kontakt kan dessuten fint lades via en vanlig micro-USB2 plugg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror miljøet hadde tjent mer på at det hadde vært forbudt å legge ved lader ved hver eneste telefon men at det var ekstrautstyr som printerkabel var på printere før i tiden.

Da hadde folk begynt å ta vare på ladekablene sine og kunne brukt de til flere telefoner.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er vell ikke Apple sin feil at produsenter av Android utstyr har samlet seg rundt en underlegen standard. Hvorfor skal Apple bli tvunget til å nedgradere sine ladeplugger, når det egentlig er Android produsenter som burde innovere på feltet?

Skjønner du ikke poenget? Det hadde vært mye bedre om alle hadde hatt en felles ladeplugg-

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål: Skaper ikke en magnet ganske mye forstyrrelser i en telefon? Mikrofon f.eks han vel ikke ha så godt av en stor magnet like ved seg? Virker jo veldig snodig at Apple ikke har tatt med seg magnetladeren til telefon/nettbrett mener jeg, det er jo rett og slett en genial løsning.

Når det kommer til magnetstriper så tror jeg det er ganske overdrevet hvor problematisk det er. Testa ikke Mythbusters det der? De fleste kort har jo chip i dag uansett.

http://www.mediacollege.com/audio/microphones/dynamic.html

Men om mikrofonen får en neodym magnet, og apple magsafe får en svakere magnet, vil da den svake magneten kunne påvirke den neodym baserte mikrofonen?

Og så lenge magneten til ladekabelen bare sitter der i ro, hvor mye forstyrrelse kan den skape egentlig? Det er jo kun ved bevegelse at man skaper noen endring. Magnetisme er også konservativ av natur.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...