Gå til innhold

Skatt, moms, foretak, meh


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg føler jeg er i en ganske unik situasjon, kanskje den ikke er så unik men jeg sliter ihvertfall veldig.

 

Skal prøve å være så ryddig som mulig, slik at folk enkelt kan forstå.

 

Hva jeg gjør:

Jeg selger digitale koder til ett spill på nett.

 

For å si den enkelt selger jeg 7 forskjellige typer koder, i prisklassene 35-250 euro.

 

Salgene foregår på paypal.

 

Paypal:

En vanlig transaksjon ser någenlunde sånn ut:

En kjøper, kjøper en kode for 55 euro, jeg får pengene på min pp konto.

Jeg sender 40 euro videre til min supplier, får koden, leverer denne til kunden og sitter igjen med 15 euro i profit.

Noen transaksjoner tjener jeg mye mer på, noen er 100% profit.

 

Slutt resultatet er da en paypal konto som kun vokser og vokser, jeg har ingen utgifter, fordi jeg får inn salgssummen før jeg betaler en utgift, som da alltid er mindre enn inntekt.

 

Moms:

Såvidt jeg har forstått, så er moms de 25% som blir lagt til alt mulig man kjøper og selger.

 

Jeg har absolutt ingen anelse om det jeg gjør er momspliktig eller ikke.

Jeg selger noe digitalt, på nett, til folk over hele verden.

 

Jeg har så langt ikke lagt til noe moms på noe som helst, enn eventuellt prisøkning på 25% hadde gjort det slik att ingen hadde kjøpt av meg lengre.

Og hvis jeg må dekke 25% av overskuddet betyr det at jeg ikke tjener penger.

 

Veldig usikker på hva som er riktig, og I heltatt hvordan det fungerer.

 

Penger på konto:

Jeg har så lagt tjent rundt 100000 kroner, 75000 har blitt brukt på ting (når man har vært student i 3 år så er det faktisk en god del ting man har bruk for som man aldri har hatt råd til før)

For eksempel PC, Laptop, Laptop til dama, klær, kjøleskap, harrytur, barn osv osv, de 75000 har blitt "smart" brukt.

 

De resterende 25000 har jeg på konto sånn i "tilfelle"

 

Skatt:

Jeg er sikkert skyldig en del skatt, har vært nede på skatt sør 3 ganger, og det beste svaret jeg har fått er "Det er ikke vår jobb å hjelpe deg, vår jobb er å sjekke att du betaler det du skal"

 

Jeg har vært på en dyr time hos en regnskapsfører som hadde null peiling.

 

Min oppfattning:

Min oppfattning er at jeg tar ut pengene fra paypal, setter de på en egen konto, hvis jeg da tar dette ut som lønn, betaler jeg 36%? lønn, hvis ikke blir det bare stående på "firma" kontoen.

 

Jeg er usikker på om jeg skal betale moms eller ikke, hvis jeg skal betale moms, så er jeg veldig usikker på hvordan, og hva jeg evt kan skrive av.

 

Jeg ønsker å være lovlydig, og jeg ønsker å gjøre ting rett, men det er faen ikke enkelt.

Du blir bare påpakka en hel haug med papirer og ubesvarte spørsmål.

 

Mine spørsmål:

Må jeg betale moms med det jeg holder på med?

Isåfall, hvordan?

Hvordan og hva kan jeg skrive av?

Må jeg betale 25% på ALLE salg? dvs 14 euro av 55 euro, som da er hele profit marginen min på de fleste salgene.

Hvordan kan jeg beholde mest mulig penger?

 

Jeg håper noen kan hjelpe meg, kan evt betale for det, jeg er nødt til å få orden på dette, men har ingen anelse om hvor jeg skal begynne.

Google gir lite konkrete svar, skatt sør er noen rasshøl og regnskapsførern jeg var hos hadde 0 peiling.

 

EDIT:

Jeg har enkeltmanns foretak, aldri gjort noe ut av det, det er de siste månedene jeg har begynt å tjene penger.

Endret av Ajesto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

slik jeg ser det har du en god del å rydde opp i, med ditt omfang snakker vi om næringsvirksomhet - så du burde både ha registert et "firma" samt skaffet deg råd tidligere. Og vi snakker ikke om akkurat de mest enkle sammenhengene her.

 

Jeg regner med at dine leverandører ikke er lokalisert i Norge, og at kjøpere kommer både fra Norge og andre land (det ser jeg at du skriver). Det betyr, om jeg ikke tolker merverdiavgiftsloven (§ 6-21 og § 6-22) og forskriftene helt feil, at du er momspliktig på de salgene som er gjort til norske kjøpere, men ikke på salg gjort til kjøpere i andre land. Du er så vidt jeg kan se registeringspliktig, da de "varene" (tjenestene) du selger er mvapliktige i Norge, og du trolig er langt over omsetningskravet på 50 000 kr siste 12 mnd. Med din avanse (vist vi sier 40 % i snitt) så har du en omsetning på 250 000 kr.

 

Om vi forutsetter at du har omsetning som gjør at du er mvaregistert kan transaksjonene vurderes om følger. At du får betalt før du kjøper spiller ingen rolle, jeg beskriver en normal transaksjon.

 

Kunden er ikke fra Norge: Du kjøper en kode fra en leverandør (utenlandsk) - "fakturaen" her skal du beregne inngående mva på, men samtidig kan du trekke fra inngående mva - så resultatet er 0 i mva. Du selger til kunden - mva skal ikke beregnes/legges på dette salget.

 

Kunden er fra Norge: Du kjøper en kode fra en leverandør (utenlandsk) - "fakturaen" her skal du beregne inngående mva på, men samtidig kan du trekke fra inngående mva - så resultatet er 0 i mva. Du selger til kunden - mva skal her beregnes av salget (og det er salgsprisen som er grunnlaget).

 

 

Om du er skyldig merverdiavgift kommer altså helt ann på hvor mye du har solgt for til norske kunder etter min mening.

 

Skatt er du garantert skyldig, og omfanget her er såpass stort at det er næring. Det vil være begrenset med kostnader du kan trekke fra, men kjøp av PC, infrastruktur som datalinje, hjemmekontor etc kan være aktuelt. Og du skal skatte av overskuddet, dvs salgsinntekter (eks eventuell mva) - (innkjøpskostnader + andre kostnader). Om pengene står på PayPal-konto eller din bankkonto betyr i denne sammenheng ingen ting. Dersom du ikke har annen inntekt så vil ikke skatten bli så stor, er "overskuddet" ditt ca 90 000 vil skatten bli på ca 22 000 kr. Har du annen inntekt vil inntekten fra næringsvirksomhet komme på toppen, og skatteprosenten øker. Hvor mye mva du skylder er vanskelig å anslå, men er 20 % av salget ditt til norske kunder, ca 10 000 kr.

 

Hva du må gjøre for å få orden på dette er å få ført et skikkelig regnskap, slik at du får fordelt mellom norske og utenlandske kjøpere og finner det eksakte tidspunktet hvor du skulle ha registert deg og for salg etterpå beregnet mva til norske kunder. Selve regnskapsbiten er faktisk ikke så komplisert, dog aner jeg ikke hvor gode bilag du har.

 

Når det gjelder Skatteetaten vil nok de kun hjelpe med svar på konkrete spørsmål. Du må nok skaffe deg hjelp av en regnskapsfører - i alle fall hjelp av en som kan lage et foreløpig regnskap - du vil trolig klare det sjøl også. Når det er klart er det lettere å finne nødvendig hjelp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, håper dette stemmer, da er det forsåvidt mulig å komme seg tilbake relativt raskt.

 

20% til norsk stemmer nok ganske bra, og hvis jeg kun skylder moms på det så blir det vell en 10-15 tusen ja.

 

Av de 75000 jeg sålangt har "brukt" så regner jeg med at dette da må skattes av? Altså, x % av 75 tusen i rest skatt?

 

Er det sånn at jeg MÅ ta ut penger slik at jeg betaler skatt av det? Eller kan jeg sette over penger til en separat konto som da er "firma" konto? Og når jeg evt trenger penger tar jeg da ut en sum og betaler skatt av det?

Jeg er også ganske usikker på hva eller hvor jeg kan "skrive" av ting? Er det på momsen eller skatten?

 

Hvis det er sånn att jeg har tatt ut 100000 på "firma" konto, fra paypal, og jeg har avskrivninger tilsvarende 40000, vil det da si at jeg slipper å betale skatt? og kan ta ut hele summen som "lønn" altså da 60000 som lønn og 40000 for avskrivninger?

 

Har helt klart fått gode tips! Takker for det!

Er det evt noe annet jeg "burde" gjøre for å beholde mest mulig av pengene?

 

Har en kompis, jeg tror han beholder pengene på firma, isteden for å ta det ut som lønn. På slutten av året har han nok firmarelaterte avskrivninger som da dekker en og del av skatten han evt skulle tatt ut.

 

Får prøve å finne en regnskapsfører som har peiling på netthandel.

 

Jeg har lenge trodd at jeg måtte betale først 25% på alle innkommende summer, innland og utland (noe som forøvrig hadde tatt bort store deler av profitten) Og da sitter igjen med det man kaller 75%, for å så betale opptil 35% I skatt på de resterende pengene. Som da betyr at jeg hadde sittet igjen med 40% av de pengene jeg "egentlig" hadde tjent.

 

Men hvis det er sånn at jeg må betale moms kun på 20% av pengene, så blir det i mitt hodet 5% moms (totalt sett regnet på alle salg)

Og da mindre enn 40% skatt, fordi jeg er student, med deltidsjobb som jeg tjener 100000 i året på.

I tillegg til at jeg kan skrive av mye relatert utstyr på skatten, noe som gjør at jeg sitter igjen med rundt 90% av alle pengene, isåfall er jeg veldig fornøyd :p

 

Er bildet under någenlunde riktig? Har jeg forstått hovedprinsippet, eller er det noe vesentlig jeg har glemt?

Forstår att avskrivningene ikke er penger jeg får tilbake, men att det er skatt jeg slipper, mot at jeg bruker penger på firma relaterte ting.
70NjFwJ.png

Endret av Ajesto
Lenke til kommentar

Det er nok en del feil i figuren din. Dog den første delen ser nesten greie ut. Men du har glemt at du ikke skal betale moms for salg til norke kunder for de første 50 000 i omsetning. Så de første 10 000 i salg til norske kunde (40 000 til utenlandske + 10 000 til norske) er før registeringsplikt inntreffer og således uten moms. Nøyaktig fordeling finner man først når man har ført bilag i rett rekkefølge.

 

Så derfor beregnet jeg momsen til 10 000.

 

Men så begynner det å bli feil. Når vi ser på inntekter og utgifter (inntekter og kostnader) i næringssammenheng så regner vi på en annen måte.

 

Som inntekter (omsetning) regner vi alt salg utenom mva. I ditt eksempel ovenfor er det 200 000 + 37 500 = 237 500. Så trekker vi fra alle kostnader vi har får å få solgt dette. Kostnader er da innkjøp av "kodene" fra andre (her er det 120 000 + 30 000 = 150 000), og noen av de kostnadene du eller nevner. Oppsettet blir slik.

 

Salgsinntekter (omsetning) 237 500 kr

 

Varekjøp (innkjøp av koder) 150 000 kr

Andre kostnader 20 000 kr

Sum kostnader 170 000 kr

 

Salgsinntekter - kostnader 67 500 kr (dette er det samme som driftsresultat)

 

I ditt tilfelle vil dette beløpet være firmaets overskudd og det er det som skatten beregnes av. Hva du har på bankkonto eller hva du bruker av penger har ingen betydning for skatten. Så du ser at det du reelt har igjen er langt mindre enn 87 500, fordi andre kostnader går ikke mot skatten, den reduserer bare det skattbare overskuddet. Og det heter ikke avskrivninger, avskrivninger er også en kostnad - men det er en årlig kostnad knyttet til verditapet på større investeringer.

 

Det er også viktig å diskutere hva du føre som en kostnad med regnskapsfører, man kan nemlig ikke føre alt mellom himmel og jord.

 

Ser du trenger litt kunnskap om bedriftsøkonomi og det å drive egen virksomhet. Kan da anbefale en nettside som heter www.etablerer.no. Særlig følgende kurs, http://www.etablerer.no/enrol/index.php?id=33. Du kan også få regnskapsfører til å forklare deg prinsippene. Greitt å kunne, slik at du ikke bruker for mye penger.

 

Har ikke forklart alt du spør om - men det burde være ltil litt hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du burde helt klart spurt om dette her på forumet tidligere (minst før omsetningen passerte NOK 50.000)

 

Det er ikke mulig å gi gode råd uten inngående innsyn i regnskapet.

 

Dersom aktiviteten med kjøp og salg av lisenser startet etter 1.1.2013 så er skaden som har skjedd betydelig mindre enn om aktiviteten startet før denne datoen. Dette gjelder dersom foretaket hadde en omsetning på mer enn NOK 50.000 i en 12-måneders periode før årsskiftet.

 

Når det gjelder moms så forstår jeg det slik at foretaket må betale moms på innkjøpet av lisenser fra første krone (selv om lisensene er videresolgt til utlandet). Det kan derfor være lønnsomt å søke såkalt tilbakegående avgiftsoppgjør. Rask hoderegning tilsier at grensen for at dette vil lønne seg går ved omsetning til utlandet på mer enn NOK 25.000 av første 50.000 i omsetning.

 

Jeg anbefaler videre at foretaket søker om å levere mva-oppgave en gang i året. Dette kan gjøres dersom foretaket har omsetning under en million kroner i løpet av et kalenderår.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg startet med dette i Mai i år, så burde være ganske enkelt å rydde opp, siden jeg da har 25 på bok, som sikkert er nok til å dekkke både restskatt, moms og regnskapsfører, slik at det blir gjort riktig framover.

 

Men I teorien, så er det da mulig å skrive av de 20000 som da er "andre kostnader"

Skriver man da av hele summen, skriver man av momsen?

Eller hvordan fungerer avskrivnings system?

Altså hvis jeg kjøper en pc til 10000, kan jeg da skrive av 10000, eller 2500 som da er momsen?

Hva så om mine andre kostnader blir totalt 25000, dette burde være veldig enkelt å få til da jeg bruker en god del teknisk utstyr, samt telefon, samt hjemmekontor.

Hvordan skriver jeg det av? Hvordan får jeg det tilbake?

Skjønner jo da at jeg sitter igjen med 67500 I skattbar inntekt, og da evt 20000 som jeg har brukt på firmarelaterte ting. Men hva skjer med de 20000 og hvordan får jeg de "avskrevet og tilbake"

Skjønner dette med "Salgsinntekter - kostnader "

Problemet er att jeg egentlig aldri ser noen kostnad, derfor jeg sikkert surrer så mye.

Men burde være enkelt å gå igjennom paypal historikken, finne alle norske transaksjoner, betale 25% av alle de I restmoms.

For å så luke ut alle personlige kjøp, som ikke er firmarelaterte, og betale rest skatt på det.

Samtidig som jeg betaler restskattt på pengene jeg har tatt ut på konto og da brukt.

Endret av Ajesto
Lenke til kommentar

@mobile999:

 

Ut fra at priser her er i Euro må det påregnes at lisensene kjøpes i utlandet. Det betyr at de kjøpes mvafritt, men at det kjøpende foretak skal selv skal beregne inngående mva og fradrag for mva. Innkjøp inntil registeringsgrensen for omsetning, la oss si det er 30 000 kr skal det betales moms på uten fradragsrett. Det blir 7 500 kr. Etter registreringsbeløpet skal mva-kode 13 brukes, da legger man til inngående moms og får fradrag for inngående, netto er lik 0.

 

Personlig kan jeg ikke se at andel salg til utlandet har noen som helst betydning i forhold til tilbakegående momsoppgjør. Så vidt jeg forstår regelverket så skal varer og tjenester som er avgiftspliktig ved salg i Norge håndteres likt når det gjelder inngående avgift uansett om varene/tjenesten selges innenfor eller utenfor avgiftsområder. Det har heller ingen betydning hvor varene/tjenestene kjøpes. Den inngående momsen på "varekjøp" for de første 50 000 i omsetning blir lik uansett hvor lisensene selges.

 

Jeg anbefaler ikke (etter mange års erfaring - 30 år - med mindre foretak med årlig mva-oppgave) å be om å få levere årlig oppgave. Det gir langt dårligere økonomisk oversikt, større sannsynlighet for at bilag blir glemt, potensielle likviditetsproblemer med mer osv. Svært mange enkeltmannsforetak som kommer opp i problemer knyttet til mva gjør denne feilen. For TS som videreselger tjenester kjøpt i utlandet betyr det også at momsoppgjøret blir kun utgående moms. Noe som gjør at skyldig beløp kan bli betydelig og man må ha god styring for å ha penger tilgjengelig. Kostnadsmessig er det minimal forskjell.

 

Det er også helt feil at man ikke kan gi gode råd her. Gode råd er å bruke regnskapsfører, systematisere bilag, lære seg grunnleggende regnskap og økonomi.

 

@Ajesto:

Moms eller merverdiavgift er en avgift på salg og omsetning. Den har i utgangspunktet ikke noe med kostnader å gjøre. Moms er et tillegg på 25 % som legges på prisen av en vare, da som en avgift til staten. som privatpersoner tenker vi ikke på det - fordi alt vi kjøper er inklusive momsen. Som næringsdrivende må vi tenke på det, da vi i realiteten regner alt uten moms og så legger vi på 25 % på prisen når vi selger en vare eller tjeneste. Den momsen vi betaler på varer, tjenester og utstyr vi trenger for å drive virksometen får vi fradrag for. Et enkelt eksempel for å forklare prinsippet. En person selger serverleie for spill (Minecraft etc) i det norske markedet. Si han selger 1 000 enheter til 1 000 kr inklusive moms hvert år. Det skulle bli 1 000 000 kr. Men av disse skal staten ha 200 000 i moms (800 000 * 25 % = 200 000). Personen har da salgsinntekter uten moms på 800 000 kr. For å kunne selge disse enhetene med serveleie må man leie servere, internettlinjer, ha kontor etc. La oss si at disse kostnadene er på 300 000 kr. Men de som fakturer til personen vil fakturere med spesifisert moms i tillegg - dvs 75 000 kr i moms. Personen må altså betale 375 000 til sine leverandører. Men 75 000 av disse vil han få igjen fra staten - fradrag for inngående moms. Personen skal skylder altså staten 200 000 i moms, og staten skylder personen 75 000 i moms, netto skulle det bli at personen må betale 125 000 kr, som er differansen mellom utgående og inngående moms.

 

Generelt er moms komplisert - derfor rådet om å bruke regnskapsfører. Jeg jan reglene sånn noenlunde for min bransje, og har til og med hatt bokettersyn uten merknader.

 

De 25 000 kr vil nok ikke dekke både skatt og skyldig mva, men skatten trenger du faktisk ikke betale før til våren. Du kan betale inn såkalt forskuddsskatt i år, men eventuell restskatt får du ikke før neste år. Personlig beregner jeg nesten alltid litt for lite i forskuddsskatt (er selvstendig næringsdrivende) og må jevnt over betale en 10 - 20 000 i tilleggsforskudd innen 31.5 året etter.

 

Som mobile999 og også undertegnede prøvde å forklare. De utgiftene du har til å drive næringen - de kalles som en grov gruppe driftskostnader. De kan du trekke fra salgsinntekten din - dvs redusere overskuddet ditt. Det er også kun beløpene uten moms du kan trekke fra. Men akkurat her får du en del kompliserende forhold pga registeringstidspunkt.

 

En ting du kan gjøre for å forenkle diskusjonen med regnskapsfører er å lage en bilagskladd. En bilagskladd er en enkel oversikt over alle bilag som gjelder virksomheten din i kronologisk rekkefølge. Du begynner med det første salget ditt, deretter første varekjøpet osv. Du kan gjerne lage den med 7 kolonner, der kolonne 1 inneholder nummer fra 1 og oppover, kolonne 2 hva bilaget gjelder, kolonne 3 kan være salg utland, kolonne 4 salg Norge, kolonne 5 kjøp av lisenser (koder), kolonne 6 andre kjøp/utgifter og kolonne 7 uttak til deg selv. Da får du en grov oversikt selv, og arbeidet til regnskapsfører blir langt enklere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så I mitt tilfelle, som ikke har utgående moms, fordi jeg kjøper kodene av en person utenfor norge. Men alikevell må betale 25% på ALLE, mine salg? eller kun de til normenn?

 

Isåfall burde det være ganske greit å få oversikt.

 

Det jeg gjør er at jeg finner alle norsk transaksjoner, 25% av den totale summen er det jeg skylder i moms.

Jeg finner alle ting jeg har brukt penger på, på paypal, som ikke er firma relatert, og skal da betale x% i rest skatt på dette.

Pengene som da er igjen, skal da føres, - utgifter og summen som blir igjen er det jeg skal totalt skal skatte av.

 

Hvis det er sånn att jeg må betale 25% moms på ALLE innkommende transaksjoner, når jeg ikke har muligheten til å få utgående mva, så blir jo det helt høl i hodet.

 

Hvis jeg har 250000 i omsettning.

og 150000 i innkjøps pris.

Og da skal betale 25% av 250000 i moms

 

omsettning 250000

innkjøpspris 150000

mva 62500

fortjeneste før skatt 37500

 

 

Hvis dette er korrekt, og jeg ikke får skrevet av noe av momsen, fordi jeg ikke har utgående mva på kjøp av produkter, så blir det jo helt høl i huet.

Det er helt uaktuelt og sitte igjen med 37% av pengene mine, FØR skatt.

 

Men hvis det er sånn at MVA kun er 10000 (25% av omsettning av normenn, 50000) eller jeg kan skrive av på noen måte, så er det vell forsåvidt greit.

Endret av Ajesto
Lenke til kommentar

 

omsettning 250000

innkjøpspris 150000

mva 62500

fortjeneste før skatt 37500

 

Korrekt oppsett er følgende:

 

Samlet omsetning eks.mva: 240000

Omsetning fritatt for mva: 200000

Omsetning m/25% mva: 40000 x 25% = 10000

Innkjøp av lisenser: 150000 x 25% = 37500

- Fradragberettiget inngående avgift: 160000 x 25% = 40000

Sum mva: 7500

 

Oppstillingen gjelder for omsetning etter datoen for mvaregistrering.

Beregnet overskudd (alle linjer eks.mva):
Omsetning: 240000
-Innkjøp av lisenser: 150000
-Andre kostnader: 10000
Fortjeneste før skatt: 80000
Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...