BuffyAnneSummers Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Tull, i første omgang.Og så tenker jeg hvilken ære det er å kjenne folk jeg er glad i og som er veldig gode mennesker.. og da blir det sammenlignet mer med glede.Annen type ''ære'' blir for dumt for meg. Endret 3. oktober 2013 av BuffyAnneSummers 1 Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Tull, i første omgang. Og så tenker jeg hvilken ære det er å kjenne folk jeg er glad i og som er veldig gode mennesker.. og da blir det sammenlignet mer med glede. Annen type ''ære'' blir for dumt for meg. Ære er tull, lik glede, og dum? Hva mener du med annen type ære? blir ikke det det samme som en annen type centimeter eller en annen type kilogram? Endret 3. oktober 2013 av olsen_1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Ære er tull, lik glede, og dum? Hva mener du med annen type ære? blir ikke det det samme som en annen type centimeter eller en annen type kilogram? Det jeg mener er at jeg føler meg beæret til å kjenne gode folk. Men jeg har aldri, og kommer aldri til å skjønne, denne æren folk har over ting som f.eks hudfarge, nasjonalitet, religion og annen type ære som ikke er verdt en dritt i det lange løp. Livet er for kort til å bry seg om man fører 'vanære' over sin familie eller sosiale omkrets ved å gjøre det som gjør en lykkelig. Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Det jeg mener er at jeg føler meg beæret til å kjenne gode folk. Men jeg har aldri, og kommer aldri til å skjønne, denne æren folk har over ting som f.eks hudfarge, nasjonalitet, religion og annen type ære som ikke er verdt en dritt i det lange løp. Livet er for kort til å bry seg om man fører 'vanære' over sin familie eller sosiale omkrets ved å gjøre det som gjør en lykkelig. Nei, det ser faktisk ut som at du mener at det er mange typer ære, at ære er både positiv og negativ. Nå blir jeg egentlig mer og mer nysgjerrig på hva ære er for noe og hvordan man kan gjenkjenne de forskjellige typene og hvordan man kan gjenkjenne om den er positiv eller negativ. Endret 3. oktober 2013 av olsen_1 Lenke til kommentar
jegersåmongo Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Hva forbinder du med ordet Ære? Latter først og fremst. De to tre gangene jeg har fått høre noe pjatt om såkalt ære har det vært fra kolleger som i bunn og grunn kun er primitive stammefolk fra Pakistan. Disse ble helt rabiate når de ble presentert for det faktum at ære er noe en ikke har, men noe en får. Klart, dette hadde de fra religion, så det er jo ikke rart de ikke skjønte en døyt. 2 Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 4. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2013 Latter først og fremst. De to tre gangene jeg har fått høre noe pjatt om såkalt ære har det vært fra kolleger som i bunn og grunn kun er primitive stammefolk fra Pakistan. Disse ble helt rabiate når de ble presentert for det faktum at ære er noe en ikke har, men noe en får. Klart, dette hadde de fra religion, så det er jo ikke rart de ikke skjønte en døyt. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Jeg forbinder en del stupide ting med ære faktisk.... Og hva er ære? Er ikke det hva folk i forskjellige kulturer blir opplært til å tro er ære? Som enkelte av våre nye landsmann, som tror det ligger ære i drap.... Ære er vel bare en omskrivning av stupide kodekser som folk tror de er bundet til å følge... Ja, "ære" er litt sånn som "religionsfrihet". Det kan brukes til å beskrive noe som er bra, men stort sett så ser det ut til å bli brukt til å unnskylde noe som ikke har noe med det å gjøre, og heller er særdeles negativt. Eller slik som "family values" blir brukt i USA. Det virker positivt på overflaten, men så viser det seg fort at det bare er et skalkeskjul for å ville ødelegge livene til barn og unge, og voksne som er glade i hverandre. Hvis du virkelig oppfører deg ærefult, så trenger du ikke benytte ordet ære. De som føler behovet for å spesifiere at noe gjøres for ære, de bør vi følge nøye med på hva de faktisk gjør. Lenke til kommentar
SonicDragon Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 "Be True to Your honour" Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Hva forbinder du med ordet Ære? Ærlig Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Hvis du virkelig oppfører deg ærefult, så trenger du ikke benytte ordet ære. Som min mor alltid sa: Selvskryt lukter det møkk av! og sånn er det vel med ære også... De som føler behovet for å spesifiere at noe gjøres for ære, de bør vi følge nøye med på hva de faktisk gjør. Jepp, for erfaring har lært meg at de som taler høyest om ære er de som ikke har noen selv, så de gir bare inntrykk av å vite hva ære er for noe fordi de så gjerne skulle ha hatt det.... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 (endret) Latter først og fremst. De to tre gangene jeg har fått høre noe pjatt om såkalt ære har det vært fra kolleger som i bunn og grunn kun er primitive stammefolk fra Pakistan. Disse ble helt rabiate når de ble presentert for det faktum at ære er noe en ikke har, men noe en får. Klart, dette hadde de fra religion, så det er jo ikke rart de ikke skjønte en døyt. Folk er forskjellige - har selv hatt og har kollegaer som sannsynligvis bedønmes av deg som "primitive", og ingen av dem har sagt tingene slik du beskriver. Og hvordan vet du at de "så klart" hadde dette fra religion? Endret 23. oktober 2013 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Ære: Personkarakteristikk -- prinsippfastet, mangel på dobbeltmoralisme og dobbeltstandard -- evnen til å vinne og tape med samme sinn, og hedre den som vinner selv om en tapte, og ikke strø salt å sårene på dem som taper. Evnen til å forholde seg objektiv til konkurranse, og ikke jukse om så det er et spill om livet. -Ærlig, hederlig, objektiv, rigid, firkantet Endret 24. oktober 2013 av Red Frostraven Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Det jeg forbinder med ære er skam. Ære er det man higer etter for å unngå skammen. Tenker på japanske forretningsfolk som hopper ut vinduet fordi de (føler de) ikke strekker til. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 (endret) Livet er en ære. Jeg ærer det ved å sette pris på det. Jeg vil alltids prøve å være best, men ikke i andres øyne. Ingen som kan si at jeg ikke har ære, så ære er subjektivt. Endret 27. oktober 2013 av Because I need change! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå