Gå til innhold

samyang 8mm og canon - bedre farger?

Anbefalte innlegg

Tok en del bilder i dag med min nye samyang 8mm linse og mitt canon 650d. Så etterpå når jeg kom hjem at det hvite i bildet ble for lyst slik at det ikke ble noen kontraster. Grusbakken som egentlig er grå ble helt hvit som hvit grus og himmelen med stilige skyer ble bare gråhvit. Hvordan kan jeg stille inn kamera slik at ikke dette skjer? Forsøkte å stille inn hvitballansen og endre blenderen, men fikk ikke det bedre. Har brukt den samme linsen på et sony nex-5 kamera med adapter for canon til sony og da blir fargene mye mer naturlig. Når jeg bruker vanlige linser på mitt canon blir fargene ikke slik. Det skal nevnes at det var litt flatt lys i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper du har kommet borti eksponeringskompensasjonsknappen. Prøv å sett den til 0 eller lavere.

canon.jpeg

- et par andre muligheter er at du bruker spotmåling og har noe mørkt midt i bildet, eller at objektivet ikke satt skikkelig på sånn at blenderstyringen ikke har fungert.

Lenke til kommentar

Var bildet over-eksponert? Hva hadde du stilt fokus og aperture til?

Jeg har samme objektiv (mk2) og 7D. Det burde fungere tilsvarende ditt.

-k

Jeg forsøkte ulik fokus for å se om det hjalp. Aperture forsøkte jeg å sette lavt for å sr om det ble mørkere. Opplevde noe rart når jeg skulle forsøke å ta nærbilde av noe lyng med 8mm objektivet. Da overeksponerte bildet til tross for at aperture var på det laveste. Dess mer nær jeg gikk dess mer overeksponerte bildet.

Jeg tipper du har kommet borti eksponeringskompensasjonsknappen. Prøv å sett den til 0 eller lavere.

canon.jpeg

- et par andre muligheter er at du bruker spotmåling og har noe mørkt midt i bildet, eller at objektivet ikke satt skikkelig på sånn at blenderstyringen ikke har fungert.

Det kan jo være en mulighet.

Hvilken innstilling bruker du på kameraet ?

Jeg bruker stort sett manuelt eller p-auto.

Lenke til kommentar

Dette virker for meg som et tilfelle hvor man rett og slett bør sette sammen flere eksponeringer til ett bilde, altså HDR. Jeg føler selv at problemet oppstår lettere ved vidvinkel, fordi det er mye av bildet som er lyst, og kameraet forsøker å holde eksponeringen på det mørke området korrekt.

Lenke til kommentar

Det er typisk bilde som bør undereksponeres i råformat og der du må trekke ned høylyset en del. Det ser ut som om lysmåleren har gjort jobben sin og eksponert det som tolkes som motiv riktig. Kameraet kan ikke vite at det er viktig for deg å få detaljer i høylyset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...