Tullballj Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Tok en del bilder i dag med min nye samyang 8mm linse og mitt canon 650d. Så etterpå når jeg kom hjem at det hvite i bildet ble for lyst slik at det ikke ble noen kontraster. Grusbakken som egentlig er grå ble helt hvit som hvit grus og himmelen med stilige skyer ble bare gråhvit. Hvordan kan jeg stille inn kamera slik at ikke dette skjer? Forsøkte å stille inn hvitballansen og endre blenderen, men fikk ikke det bedre. Har brukt den samme linsen på et sony nex-5 kamera med adapter for canon til sony og da blir fargene mye mer naturlig. Når jeg bruker vanlige linser på mitt canon blir fargene ikke slik. Det skal nevnes at det var litt flatt lys i dag. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Var bildet over-eksponert? Hva hadde du stilt fokus og aperture til? Jeg har samme objektiv (mk2) og 7D. Det burde fungere tilsvarende ditt. -k Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Jeg tipper du har kommet borti eksponeringskompensasjonsknappen. Prøv å sett den til 0 eller lavere. - et par andre muligheter er at du bruker spotmåling og har noe mørkt midt i bildet, eller at objektivet ikke satt skikkelig på sånn at blenderstyringen ikke har fungert. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Hvilken innstilling bruker du på kameraet ? Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 29. september 2013 Forfatter Del Skrevet 29. september 2013 Var bildet over-eksponert? Hva hadde du stilt fokus og aperture til? Jeg har samme objektiv (mk2) og 7D. Det burde fungere tilsvarende ditt. -k Jeg forsøkte ulik fokus for å se om det hjalp. Aperture forsøkte jeg å sette lavt for å sr om det ble mørkere. Opplevde noe rart når jeg skulle forsøke å ta nærbilde av noe lyng med 8mm objektivet. Da overeksponerte bildet til tross for at aperture var på det laveste. Dess mer nær jeg gikk dess mer overeksponerte bildet. Jeg tipper du har kommet borti eksponeringskompensasjonsknappen. Prøv å sett den til 0 eller lavere. - et par andre muligheter er at du bruker spotmåling og har noe mørkt midt i bildet, eller at objektivet ikke satt skikkelig på sånn at blenderstyringen ikke har fungert. Det kan jo være en mulighet. Hvilken innstilling bruker du på kameraet ? Jeg bruker stort sett manuelt eller p-auto. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 (endret) Et bildeeksempel (med intakt EXIF) kan være greit i dette tilfelle Endret 29. september 2013 av awesnes Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Prøv med P eller AV og juster ned eksponeringen med eksponeringskontrollen, Canon overeksponerer litt til vanlig siden de normalt er mer og hente i høylysene "hvite feltene", Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 29. september 2013 Forfatter Del Skrevet 29. september 2013 (endret) Her er et eksempel på problemet. Himmelen i bakgrunnen så egentlig dramatisk ut men på bilde er den helt hvit/grå. Endret 30. september 2013 av Tullballj Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 29. september 2013 Forfatter Del Skrevet 29. september 2013 Prøv med P eller AV og juster ned eksponeringen med eksponeringskontrollen, Canon overeksponerer litt til vanlig siden de normalt er mer og hente i høylysene "hvite feltene", Ok, skal teste det i dagslys. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Kikk på histogrammet når du tar bilder og eksponer etter det. Sett på highlight warning i menyen så den blinker på overeksponere områder. For å få det mørkere og lysere - bruk eksponeringsjusteringen. Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Dette virker for meg som et tilfelle hvor man rett og slett bør sette sammen flere eksponeringer til ett bilde, altså HDR. Jeg føler selv at problemet oppstår lettere ved vidvinkel, fordi det er mye av bildet som er lyst, og kameraet forsøker å holde eksponeringen på det mørke området korrekt. Lenke til kommentar
tow Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Det er typisk bilde som bør undereksponeres i råformat og der du må trekke ned høylyset en del. Det ser ut som om lysmåleren har gjort jobben sin og eksponert det som tolkes som motiv riktig. Kameraet kan ikke vite at det er viktig for deg å få detaljer i høylyset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå