Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rust på bremserør


MBarne

Anbefalte innlegg

Hadde nylig bilen inne på eu-kontroll, der ble det påvist (på begge sider):

 

-Bremserør svekket pga rustangrep - Venstre - Høyre - Bak

-Farlige sprekker i bremseslange - Venstre - Høyre - Bak

 

Jeg ser verken rust eller sprekker, men fant litt rust på koblingen mellom bremserør og slange. Kan dette være nok til å gi en 2er feil?:

 

post-137786-0-30275200-1380478758_thumb.jpg

 

 

De regner med å bruke 3 arbeidstimer på å fikse dette og skal totalt ha over 4000 kr for dette. Kan det virkelig ta så lang tid for en mekaniker å gjøre denne jobben?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta ny EU-kontroll på NAF. Hvis de ikke har noe å utsette, så er ikke verkstedet å stole på.

Skal ihvertfall bruke NAF i fremtiden. Lurer på om jeg skal bestille en driftstest der denne gang siden jeg ønsker å få en oversikt over om det kan være andre ting som kan være lurt å gjøre noe med før det blir verre. Da kan de vel med det samme ta en nøye kikk på bremserøra..

Lenke til kommentar

Det du har tatt bilde av kan ikke være det de har påpekt. Såsant de ikke jukser da... Kan det være at det er et område på rørene som du ikke har sett? Som eksempel hadde jeg en Camry, hvor bakre bremserør gikk over bensintanken. Uten speil og lykt var det umulig å se noe gale med rørene, men midt over bensintanken var det et område hvor rørene var råtten av rust. Forøvrig brukte de rundt 3 timer på den jobben, siden de måtte løsne ned tanken for å komme til.
NAF her jeg bor (Bergen) har gjort så hinsides mye rart at jeg ville styrt unna de om de så var det siste stedet i verden. Men forhåpentligvis ikke like ille i resten av landet. Du kan be om å få tatt sjekk på Biltilsynet: Er du ikke fornøyd med en kontroll, kan du be biltilsynet om en sjekk. Det er ikke gratis, men i det minste får du en uhildet vurdering til noenlunde kostpris. Jeg har gjort dette selv ved 2 anledninger her i Bergen, og fått meget god service, av erfarne inspektører. Ene gangen sparte jeg meg selv for 26.000,- for ny frontrute. BT var enig med meg; slitt men likevel godkjent frontrute. Andre gangen var slitte bremseklosser bak. De var 2 uker gamle og originale, så jeg visste de var helt fine, men på den bilen skulle belegget være meget tynt, noe mekanikeren ikke hadde sett før (eller ikke skrudd på franske biler før, som bruker litt spesielle, dog velfungerende klosser på noen biler)..
Så min anbefaling: Biltilsynet. De elsker å få slike saker hvor det kan mistenkes at verkstedet prøver å sko seg på kundene ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du har tatt bilde av kan ikke være det de har påpekt. Såsant de ikke jukser da... Kan det være at det er et område på rørene som du ikke har sett?

Så min anbefaling: Biltilsynet. De elsker å få slike saker hvor det kan mistenkes at verkstedet prøver å sko seg på kundene ;-)

Kan være jeg må legge meg under å se litt nøyere.

 

Jeg har vell inntrykk av at biltilsynet elsker å påpeke feil, men kan være de tenker annerledes i en slik situasjon! NAF her i distriktet tror jeg ikke er så verst, men en vet jo aldri. Det som er så synd, en kan liksom ikke stole på noen hehe

Lenke til kommentar

Det kan du si, det er vanskelig å stole på noen. Men som sagt, her i Bergen er iallfall mitt inntrykk av at BT gjør det de skal. Strenge, tidvis latterlig "etter boken", men korrekte. Personlig foretrekker jeg å være så sikker som mulig at kjøretøyet er i sikker stand. BT har iallfall ingen interesse av å tjene peng, og det er i mitt hode et særs godt argument ;-)

Lenke til kommentar

Det kan du si, det er vanskelig å stole på noen. Men som sagt, her i Bergen er iallfall mitt inntrykk av at BT gjør det de skal. Strenge, tidvis latterlig "etter boken", men korrekte. Personlig foretrekker jeg å være så sikker som mulig at kjøretøyet er i sikker stand. BT har iallfall ingen interesse av å tjene peng, og det er i mitt hode et særs godt argument ;-)

Du har nok rett. Det er jo litt av problemet her at de prøver å suge penger ut av folk. Det kan jo ikke BT gjøre så derfor har de ingen grunn til å lyve om noe.

 

Vet du hvordan jeg går frem for å få BT til å se på dette? Kan jeg bare ringe å bestille eller må jeg sende inn skriftlig klage for å få dem til å se på dette

Lenke til kommentar

Åssen bil er det?

 

Først å fremst et br.rør er en vurderingssak. Spør BT hvor grensa på et rustent br.rør går. Og åssen man skal tyde reglene riktig uten å demontere røret. Skrap på røret med en kniv og vurder er det man lærer på PKK kurs. Et kurs de kjører for at du som kunde skal få samme vurdering hvor du enn drar. Likevel så enkelt er det ikke og alle vurderer forskjellig.

 

Jeg ser det er mye Tectyl og veldig mange prøver å gjemme rustne br.rør med MYE tectyl. Dette kan også oppleves som sprekker i slanger hvis det sitter godt. Se om du finner området hvor kontrolløren har skrapt vekk tectylen. Ofte over tank eller bakstilling. Mangelen er riktignok høyre/venstre bak. Ser for meg 2 korte rør helt ute ved hjulene, men nå vet vi ikke åssen bil det er.

 

Mulig det også er så mye tectyl at han bare ga en mangel på mistanke. Fordi han får 25min på en PKK og man ikke har tid til å stå og skrape rør. Jeg har gjort det samme før. TIl helvette med det. Noen plasser blir man tvunget til å ta dårlige PKK eller så går det utover egen lønn. Da gir jeg bare mangle på mistanke så får verksedet ta den smellen hvis det kommer i sur retur.

 

Ta PKK etterkontroll på et random verksted å se hva dem sier. Er det i orden får du en godkjent bil tilbake.

 

Eller så er det faktisk rust en plass og du ser det bare ikke. Bilen ble ikke godkjent.

 

Har du i det hele tatt konfrontert de som tok PKK ang. dette? Hvorfor ikke få dem til å heise bilen opp å vise deg feilen? eller er det bare rett til BT for å lage kvalm?

 

Å blande BT inn i dette blir bare tungvindt for deg selv og sikkert flaut hvis PKK er riktig. Jeg anbefaler deg å dobbeltsjekke med et annet verksted først. BT kommer elelr aldri til å lage noe sak ut av dette. Med mindre det er tilfelle nummer 200 på det verkstedet. Og akkurat nå rant begeret over for en eller annen BT ansatt. Det skal MYE til før eu skiltene ryker.

 

Skulle jeg tjent penger på uærlige feil hadde jeg gitt på noe annet enn br.rør, det er helt sikkert.

 

Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde nylig bilen inne på eu-kontroll, der ble det påvist (på begge sider):

 

-Bremserør svekket pga rustangrep - Venstre - Høyre - Bak

-Farlige sprekker i bremseslange - Venstre - Høyre - Bak

 

Jeg ser verken rust eller sprekker, men fant litt rust på koblingen mellom bremserør og slange. Kan dette være nok til å gi en 2er feil?:

 

attachicon.gif2013-09-29 19.54.05.jpg

 

 

De regner med å bruke 3 arbeidstimer på å fikse dette og skal totalt ha over 4000 kr for dette. Kan det virkelig ta så lang tid for en mekaniker å gjøre denne jobben?

Ta 3 timer for og bytte bremserør er ikke mye. På en gammel bil så er ALT rusta fast under bilen. og er du riktig heldig må tanken tas ned, og da går det litt tid. og i tillegg må bremsesystemet luftes.

Du kan jo alltids prøve selv!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Mulig det også er så mye tectyl at han bare ga en mangel på mistanke. Fordi han får 25min på en PKK og man ikke har tid til å stå og skrape rør. Jeg har gjort det samme før. TIl helvette med det. Noen plasser blir man tvunget til å ta dårlige PKK eller så går det utover egen lønn. Da gir jeg bare mangle på mistanke så får verksedet ta den smellen hvis det kommer i sur retur.

Så du gir mangel istedenfor å la tvilen komme kunden til gode? Viss du fremdeles jobber på verksted hadde det vært greit å vite hvilket, så jeg slipper å bruke det.

 

Kommer til å bruke nøytrale aktører på eu-kontrol fra nå av. NAF mente forøvrig at rusten ikke var alvorlig nok!

Lenke til kommentar

Ta 3 timer for og bytte bremserør er ikke mye. På en gammel bil så er ALT rusta fast under bilen. og er du riktig heldig må tanken tas ned, og da går det litt tid. og i tillegg må bremsesystemet luftes.

Du kan jo alltids prøve selv!

Ikke noe rust under min selv om den er 24 år gammel. Men den har knapt blitt brukt vinterstid og har bare 150.000 på telleren :) De brukte litt under tre timer på jobben så er fornøyd. Det er åpenbart stor usikkerhet i bransjen om hva som faktisk er rust!

Endret av MBarne
Lenke til kommentar

Så du gir mangel istedenfor å la tvilen komme kunden til gode? Viss du fremdeles jobber på verksted hadde det vært greit å vite hvilket, så jeg slipper å bruke det.

 

Kommer til å bruke nøytrale aktører på eu-kontrol fra nå av. NAF mente forøvrig at rusten ikke var alvorlig nok!

Tvilen kommer ikke kunden eller andre trafikanter til gode hvis bilen får bremsesvikt i et kritisk øyeblikk. Det er jo ikke bare økonomiske hensyn som må tas.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...