Gå til innhold

Karakterforskjeller ved høyere utdanning

Pute

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg skal begynne på universitet eller høgskole neste år. Har planer om å studere bygg og miljøteknikk e.l. Var egentlig ganske fast bestemt på å velge NTNU, men etter å ha lest og hørt mye om de store karakterforskjellene har jeg blitt rimelig usikker. Refererer blant annet til denne rapporten: http://www.sof.ntnu.no/SOF-R%2003_13.pdf

Regner med å ha en poengsum rundt 60 i slutten av dette året på andregangsvitnemål. Har fått 6 i 1T eksamen og standpunkt, 5 i R1 og 6 i R2 som privatist. Hvor mye vanskeligere er stoffet på f. eks NTNU?

Hvor mye har karakterer å si for bedrifter når de skal ansette nyutdanna folk? Jeg mener om jeg f. eks heller velger studiet på HiST kontra NTNU, vil jeg sannsynligvis oppnå bedre karakterer, og da også stille sterkere i yrkeslivet? Eller er bedriftene obs på dette når de ansetter nyutdannede?

Skrekkscenarioet er jo om nivået blir såpass tøft at jeg ikke klarer å oppnå en mastergrad på NTNU i visshet om at jeg sannsynligvis ville oppnåd brukbare karakterer på HiST?

Setter stor pris på om noen har innspill her, enten som utenforstående eller som tidligere/nåværende studenter!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Hvis du er gira på å bestå siv.ing.-utdanningen (altså legge inn litt innsats) ved NTNU så går det fint, men hvis du skal ha A i snitt kan det muligens være hakket vanskeligere ved NTNU enn andre steder. Dette vet mange bedrifter, og arbeidsmarkedet er generelt bra for NTNU-studenter, selv med middels karakterer. Alle jeg kjenner i klassen min som kommer fra 3-årig bachelor på ingeniørhøgskole har droppa i karakterer etter at de begynte på NTNU, men de flyter ganske bra på de 3 første åra sine med hensyn til jobbsøking og slikt, så det er nesten litt vanskelig å gi en fasit på hva som funker best med tanke på å imponere potensielle arbeidsgivere. Det eneste jeg kan si, som NTNU-student, er at det anbefales på det varmeste å studere her, og jeg opplever at jeg som student er attraktiv for spennende bedrifter! Ikke la deg skremme bort fra en kjempebra mulighet fordi du er litt redd for at det blir vanskelig. Vær ambisiøs! :D

Lenke til kommentar

Holder selv på med siste året som siv.ing.-student på NTNU. Du bør være forberedt på at nivået og tempoet øker en del fra VGS til NTNU, men så lenge du jobber forholdsvis hardt og er innforstått med at det er lov å ikke være på topp i alle fag så går det som regel bra. Personlig tror jeg mange som slutter på NTNU første året fordi de får bakoversveis de første månedene hadde greit seg fint dersom de senket skuldrene litt og godtatt at de ikke hadde full kontroll på alle fag :)

Når det kommer til arbeidsmengde så varier det mye fra person til person og linje til linje. Har selv opplevd rolige semestre med mye fritid samt hektiske semestre med mye helgejobbing. Likevel føler jeg at jeg alltid har hatt tid til å slappe av og gjøre det jeg vil når jeg har behov for det. Dessuten hjelper det veldig at mye av det man holder på med er betydelig mer interessant enn det man gjorde på VGS.

Jeg vil absolutt anbefale NTNU, dersom du vil legge litt innsats i det. Bare husk på at det ikke er krise om man føler seg litt overveldet i starten. Det tar du inn igjen etterhvert. :)

Lenke til kommentar

Noe du også må huske er at selv om du skulle lese at enkelte kanskje sier at arbeidsmengden er liten eller at de ikke trengte å jobbe mye for å skjønne et fag, så er det fullt mulig at det kan være helt ulikt for meg.

Folk lærer i forskjellig tempo og på forskjellige måter.

Lenke til kommentar

Kvaliteten av opplæringen er vel strengt tatt det som bør stå i framsetet, det er tross alt denne du vil ha best nytte av i arbeidslivet, mer enn et ark som sier hvor flink du er. Det er veldig i varierende i næringslivet hvor stor fokus det er på karakterer. Selvsakt bør du ta sikte på å få gode karakterer, men å velge en utdanning som lettere gir bedre karakterer er ikke en god løsning i mine øyne.

Lenke til kommentar

Det er vel neppe noe lettere å komme igjennom en siv.ing-utdannelse ved UiO, HiN eller HiOA enn ved NTNU. Men NTNU er kjent, flere søker, karakterkravet går opp, arbeidsmarkedet merker det og ønsker ingeniører derfra, karakterkravet går opp, NTNU blir mer attraktiv, flere søker osv osv.

NTNU er en knakende god skole, men ikke se deg blind på NTNU heller, er mange andre gode skoler i Norge med lavere krav for å komme inn.

Se på legene som utdanner seg i Europa, lavere krav (mye lavere, i Norge er det vel 5.8 i snitt pluss en god del ekstrapoeng her og der), men legene er ikke dårligere enn de som er utdanna i Norge, tvert imot. Ser flere som har snittet men fortsatt velger utlandet.

Lenke til kommentar

Jeg synes selv det blir helt feil å sammenligne karakterer fra høyere utdanning med karakterer fra VGS. Nå har jeg ikke gått gjennom den rapporten for å se om de har tatt høyde for visse faktorer her, men ta BI som et eksempel hvor jeg går. Der har det vært en undersøkelse jeg dessverre ikke kan vise til fordi jeg kun har sett den vist frem på forelesning hvor man ser at selv om man har hatt relativt dårlige karakterer på VGS så slår det lite ut på hva slags karakterer man får på BI. Og dette er jo en sammenligning av folk med forskjellig bakgrunn på VGS, men som har akkurat de samme premissene på BI (samme fag og samme sensorer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...