Gå til innhold

Kombinere grafisk design med dataingeniør..?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har studert grafisk design i to år på NKF. Jeg liker design og er ganske flink (spesielt på den tekniske biten), men ettersom designere er a dime a dozen, tenker jeg å studere til å bli dataingeniør.

Ka dokker tru? Er dette en grei kombo?

Endret av EnRandomDude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kombinasjonen vil fungere, det store spørsmålet er om du får igjen noke særlig for grafisk design utdanninga i tillegg. Det er ikkje nødvendigvis slik at du får høgare lønn eller fleire jobbmuligheiter med ein slik kombinasjon.

Men dersom du no studerer dataingeniør så burde det være lett å få seg ein god jobb.

For å få best utbytte av denne fagkombinasjonen så bør du vurdere å starte ditt eige firma eller søke jobb i små bedrifter. Dei fleste store aktørane som ansetter både dataingeniører og designere vil nok helst ansette personer med bachelor eller mastergrad i grafisk design. Med din bakgrunn vil du sjølvsagt kunne jobbe tett med designerane, men eg trur ikkje du får så mykje igjen for det.

Men på ein liten arbeidsplass som jobber med f.eks utvikling av datasystemer så vil det være svært gunstig at nokon av ingeniørane kan litt design. Dette blir nok ikkje verdsatt høgt nok til at små arbeidsplasser ansetter egne personer som kan grafisk design, men din bakgrunn vil absolutt gjere at bedrifta produserer betre produkt.

No var det ikkje meininga å være negativ. Men tar du dataingeniørutdanning så kjem du mest sannsynlig til å ende opp som vanlig dataingeniør i all hovedsak. Dersom du vil jobbe hovedsaklig med design så vil kanskje økonomiutdanning være eit betre alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...