Gå til innhold

Betale ned på boliglån eller spare?

ltdata

Anbefalte innlegg

Jeg er usikker på hva som lønner seg. Matematikk er ikke min sterke side.

Jeg har et bogliglån på 1.6 mill. effektiv rente 3.72 %

Jeg har også mulighet til å sette inn penger på boligsparekonto med rente 4.65 %

Boligsparekontopengene skal bli brukt til å betale ned lån.

Vil det lønne seg å ta sette inn mest mulig penger på boligsparekontoen pga den høye renten? Eller vil det være mer økonomisk å betale ned på boliglånet raskest mulig og ikke spare i boligsparekontoen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så klart vil det være mest lønnsomt å spare siden innskuddsrenten er høyere enn lånerenten.

Hvis boligsparekontoen du refererer til også er en BSU-konto får du 20% kjappe penger direkte i skattefradrag i tillegg. Mitt råd er uansett å makse ut BSU å la det stå til du faktisk skulle trenge pengene til noe.... renteøkning, oppussing, etc. Trenger du ikke pengene kan du alltids bare la de stå.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Dette er ikke BSU men noe som heter boligsparekonto fra nordea. Samme som BSU bare uten skattefradraget. Men man kan spare så mye man vil hvert år og opp til 300 000 om jeg ikke tar feil.

Ja renten på boligsparekontoen er større, men hvis jeg sparer der istendenfor å betale ned mer på lånet, vil ikke da den totale prisen på lånet bli høyere siden det vil ta flere år lenger å betale ned på lånet?

Lenke til kommentar

Dette er ikke BSU men noe som heter boligsparekonto fra nordea. Samme som BSU bare uten skattefradraget. Men man kan spare så mye man vil hvert år og opp til 300 000 om jeg ikke tar feil.

Ja renten på boligsparekontoen er større, men hvis jeg sparer der istendenfor å betale ned mer på lånet, vil ikke da den totale prisen på lånet bli høyere siden det vil ta flere år lenger å betale ned på lånet?

Pengene "BSU" kontoen antar jeg må brukes til å betale ned huslån. Når størrelsen på lånet og "BSU"-kontoen er like stor, så betaler du ned hele huslånet. Du vil da sitte igjen en gevinst tilsvarende sparebeløpet ganger rentedifferansen ganger opphøyd i antall år.

La oss si du lar 100.000 stå på "BSU" kontoen i 10 år og rentediffereansen er (4,5-3,72 = 0,78%), så vil du ha en fortjeneste på 100.000 * ((1,0078^10)-1) = 100.000 * 0,08 = 8079kr. Gevinsten blir redusert med 28% pga skattereglene, så da har du etter 10 år tjent 5817kr.

Lenke til kommentar

Ja, den totale prisen blir høyere fordi du betaler mer i renter.... men sparer du istedefor så vil de rentene du får fra sparekontoen din uansett være mer enn det du betaler ekstra på lånet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...