PaladinNO Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 VI har noen veggmonterte nettverksbokser (vet ikke eksakt hva slike kalles), som var ment til å føre nettverkssignaler mellom router, ned igjennom gulvet, og til switchen i kjelleren - vi fikk dem montert for lenge siden, mens det fortsatt var ISDN som herjet, så vi fikk nylig skiftet kabelen mellom boksene fra ISDN til Cat. 6 STP-ledning da vi hadde noen elektrikere på besøk. Selv om alt virket vel da det ble testet med en nettverkstester elektrikerene hadde med seg, så får jeg ikke signal i andre enden når jeg kobler til en PC - får bare rødt kryss og beskjed om at det ikke står i noen nettverksledning. Her er kabelen som ble ofret og brukt mellom boksene: http://www.dustinhome.no/product/5010042376/deltaco-ftp-cat-6-shielded-rj45-15m-grey/ Jeg aner ikke hvordan ting skal kobles i en slik boks, så jeg håper på litt hjelp her til å finne ut hva som er galt og hvordan det kan fikses. Legger ved bilde av hvordan ting er koblet i den ene boksen: Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Det ser ut som at det bare er én kontaktene som er koblet på kabelen. På boksen du viser bilde av ser det ut til å være den høyre kontakten. Det vil si at det ikke er vilkårlig hvilken av kontaktene du bruker. Du må finne den tilkoblete kontakten i begge ender og bruke de til switch og PC. Hvis du klarer å tegne hvordan nettverket skal se ut med ruter, switch, PC, bokser og kabler blir det enda enklere å feilsøke. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 29. september 2013 Forfatter Del Skrevet 29. september 2013 (endret) Vel, mulig det ikke var slik du mente det med "tegning", men opplegget skal være: [1. etasje]Modem -> router -> switch -> "boks 1", med ledning ned igjennom gulvet -> [Kjeller]"boks 2" -> switch -> PC 1 switch -> switch -> PC 2 Switchen merket med rødt er samme enhet; den står i kjelleren og deler nettverket videre til maskinene som står i forskjellige rom. Vi har en del switcher, men vi ønsker å ha enkel tilgang på kablet nettverk i begge etasjene, og i flere rom. Jeg tenkte også i retning av at det må brukes "samme" kontakt i begge ender av boksene, men jeg mener da ihvertfall å ha prøvd alle kombinasjoner, men med samme resultat: intet signal. Men jeg kan prøve igjen nå, bare for å være sikker... Edit: Men ett spørsmål: er det sannsynlig at disse boksene også klarer å håndtere Gigabit-nettverk (siden dem tross alt er fra ISDN-tiden)? Eller bør jeg også skaffe noen nye slike bokser? For nå klarte jeg å få kontakt, men det står at jeg hverken har LAN eller internett forbindelse. Endret 29. september 2013 av PaladinNO Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Så lenge du plugger PCen i en påslått switch, så skal PCen merke at det er kabel tilkoblet. Dette er helt uavhengig av om du kan få internett fra switchen eller ikke. Så hvis du sliter med at PCen ikke merker tilkoblingen til switchen, så kan det rett og slett være at kabelen fra switch til PC er skadet. Da tenker jeg ikke på den nye kabelen mellom de to boksene, men den siste kabelstumpen fra de ytterste switchene til PC. Så for å utelukke flest mulig feilkilder må du først finne en kort patchkabel som fungerer 100%. Ta med deg en bærbar PC og prøv en kort patchkabel mellom bærbar og den første switchen (Modem -> router -> switch -> PC). Hvis dette fungerer, så har du sjekket av patchkabelen fungerer og du kan ta med den bærbare ned i kjelleren og plugge den i "boks2" med den samme patchkabelen. Hvis dette fungerer, så er den nye kabelen også grei. Da burde resten av oppsettet fungere også. Hvis da det er noe kluss utover i kjeden fra "boks2" burde du sjekke om alle patchkablene der er OK. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Prøv forbindelsen mellom høyre kontakt oppe og nede. Når du har fått det til å fungere, så sett i en blindplugg i den andre Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 29. september 2013 Forfatter Del Skrevet 29. september 2013 (endret) Jeg tror jeg må gå over kablene mine...dem er ganske nye alle sammen, og jeg innbiller meg at det ikke er noe skade/knekk på dem, men nå har jeg prøvd med 4 kabler på 3 PCer, og nettverket er i beste fall ustabilt uansett maskin/kabler. :/ Jeg har idag montert nytt modem fra ISPen pga. ustabilitet på internettet, så det kan hende det fortsatt er noen barnesykdommer ett eller annet sted. Men med kabler i høyre kontakt i begge boksene synes å være hva som virker; var ihvertfall kun da jeg i det hele tatt fikk noe signal igjennom (selv om jeg fikk beskjed om at det kun var 10MBps...). Endret 29. september 2013 av PaladinNO Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Grunnen til at du fikk lav hastighet kan skyldes lengden på lederne (som ikke er tvunnet parvis). Man bør holde den lengden så kort som mulig. Det ser ut som det er veldig mye kabel som ligger "løst" under boksen. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 1. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2013 (endret) Jeg tror jeg må legge denne saken noe på is, og heller vente med videre testing av kabler og kontakter til Eidsiva Bredbånd har klart å få fikset hva enn som er problemet nå...nettet faller ut konstant slik ting er nå. Problemene startet etter en brownout for et par uker siden, og med nytt modem og testing av flere kabler og flere maskiner, så tviler jeg sterkt på at problemet er her i huset. Jeg startet en større filnedlasting for å teste, og holdt øye med hastigheten over en halvtime...jeg tenker grafen snakker for seg selv: Endret 1. oktober 2013 av PaladinNO Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 For å finne ut hvor problemet ligger, så kan du kjøre traceroute. CMD tracert vg.no Da vil du få opp hvilket hopp det stopper på. Alternativt kan du laste ned pingplotter og se det der. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Dersom "elektrikeren" brukte den Cat-6 patche kablen fra Dustin som du linker til, og koblet den inn i veggkontakten, ber dere om problemer. For tilkobling til "Krone-plint" brukes installasjonskabel, som er en-leder, tilpasset knivkontaktene i termineringspunktet. Bruk av fler-trådet patche kabel, som er tilpasset knivkontaktene i RJ-45 pluggen, vil gi dårlig kontakt og ustabilt nett. Case closed! 1 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 2. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2013 BearCat: ja, det var en vanlig patche-kabel som ble brukt - kan du vennligst linke til typen kabel som jeg trenger til dette, så jeg kan evt. få skiftet til "korrekt" type kabel. Samt evt. utstyr for å få festet lederne i boksen. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Du har rett Bear Cat. Flertrådet kabel bør ikke brukes, da den ikke gir god nok eller stabil nok kontakt. Det går an å fortinne (med loddebolt) kablene til nøds. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 2. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2013 Bare for å nevne det: slik opplegget er nå, så har vi modemet og en switch i første etasje, og med en lang patchekabel nedover trappen fra switchen oppe og ned til kjeller switchen. Og det er da kabelen nedover trappen jeg ønsker å fjerne ved å la kabelen gå ned igjennom gulvet mellom disse 2 veggboksene istedet. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2013 (endret) Nå er nettet stabilt tilbake, så jeg har fått gjort noe mer testing...men hva enn som er problemet med kabelen/boksene, så er det håpløst ustabilt. Men jeg har ihvertfall fått kontakt både med husnettverket og internett (selv om det fortsatt står at hastigheten er 10Mbps, mens det egentlig skal være 1Gbps). Igjen, hva slags kabel er det jeg trenger som kan legges mellom 2 slike veggbokser? Alternativt, og en kanskje enklere løsning, er bare å sette på en vanlig RJ45-plugg i andre enden, siden vi allerede har switcher i begge etasjene like i nærheten av boksene? Nå har jeg heller ikke terminert (eller hva det kalles) en RJ45-plugg før, så eksakt hva er det jeg trenger for en slik jobb? Jeg har noe slikt liggendes, tiltenkt et tidligere prosjekt det aldri ble noe av: http://www.dustinhome.no/product/5010043582/modulrkontakt-rj45-8p-8c-skjermet-20-pack/ http://www.amazon.com/Paladin-Tools-1556-Crimper-SS-Style/dp/B000982MMM/ ...men er det mer jeg trenger? Endret 5. oktober 2013 av PaladinNO Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 En RJ45-plugg i hver ende kan funke. Du har alt verktøyet du trenger for å terminere kabelen i to slike. Video for fremgangsmåten. Koblingsskjema for pluggen. 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Installasjonskabel: https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=TP-40&ref=Prisguide.no&utm_source=Prisguide.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=TP-40 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå