Gå til innhold

flere spill med bare 30 bilder pr sek på neste konsollgenerasjon

Madridista1212

Anbefalte innlegg

Oppgradere skjermkortet med 1500kr hvert år? Hva med ram, cpu, hovedkort, strømforsyning etc. Det ene tar ofte med seg det andre, det er min erfaring fra 20 år med pcbygging.

Jeg sa ingenting om "hvert år", at det ene tar med seg det andre for deg får så være. Det trenger ikke å gjøre det om du vil ha en maskin å spille på. PSU må oppgraderes svært sjelden, antakelig ikke i det hele tatt i levetiden, og det holder fint å kun oppgradere den viktigste komponenten, dvs skjermkort, for å holde greit følge.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiller mest på pc selv, men synes vi skal være glade for at konsollene har eksistert og fortsetter å eksistere. Hvordan hadde spillmsrkedet sett ut om det var var oss pc geeks som stod for salget, samt alle piratproblemene pcmarkedet har/har hatt.

Det virker som du tror at med ett åpent system istedet for lukkede konsoller, så hadde det kun vært geeks som hadde kjøpt spill, det er neppe riktig, spillmarkedet hadde antakelig vært bedre med mindre lukkede systemer, akkurat som TV-markedet er bedre når man ikke må ha en spesifikk TV for å se på en gitt kanal.

AtW

• Liker 4
Lenke til kommentar

Oppgradere skjermkortet med 1500kr hvert år? Hva med ram, cpu, hovedkort, strømforsyning etc. Det ene tar ofte med seg det andre, det er min erfaring fra 20 år med pcbygging.

Det spørs jo helt på kravene dine. Jeg brukte 7k på en PC for fire og et halvt år siden, og den drar fortsatt de fleste nyere spill på medium eller så. Byttet nylig ut 260 med 660, og nå går det meste på high. 8 GB RAM er fortsatt overkill for de fleste spill, og nyere komponenter bruker mindre strøm enn gamle, så ser ikke behovet for å bytte strømforsyning. Nå skal det sies at det tidvis merkes at prosessoren (Q8200) begynner å bli litt flaskehals, og skal jeg bytte ut den blir det fort vanskelig å komme under 3k for oppgraderingen. Men igjen, det er strengt tatt ikke nødvendig, maskinen yter fortsatt mye bedre enn konsollene.

Lenke til kommentar

La oss være litt snill med konsller her, og si at vi kjøper en pc til 6k og oppgraderer skjermkortet med 1500 k etter 4 år, og beholder hele greia i 8 tilsammen. Jeg regner ikke med prisen av online-tjenester, og dyrere ekstrautstyr, igjen i konsollens favør. Prisforskjell, 4 k fordelt over 8 år, dvs 500 i året. Om man da kjøper ett spill annenhver måend (regner 100 kroner i forskjell per spill, som jeg også vil kalle i konsollers favør, på gamle spill er ofte forskjellen større, med noen få unntak), så er PC billigere.

Du "glemmer" å nevne der du går i favør PC, nemlig oppgraderingshyppigheten. Jeg mener den er litt konservativ.

Vil en PC som kostet 6000 i slutten av 2006 og oppgradert skjermkort med 1500 i slutten av 2010 klare å kjøre Battlefield 4 nå når det kommer ut? Tenker da på minimumskrav og at den klarer å holde 30 fps +/-

Jeg må nå også få lov å nevne at å kjøpe 48 spill over hele perioden, hvor alle de har 100 kr i forskjell er litt i drøyeste laget å regne med. Når snittet for PS3 ligger rett i overkant av 9 spill pr konsoll sier det seg selv at det er veldig få som kjøper 5 ganger så mye som snittet.

Lenke til kommentar

Du "glemmer" å nevne der du går i favør PC, nemlig oppgraderingshyppigheten. Jeg mener den er litt konservativ.

Vil en PC som kostet 6000 i slutten av 2006 og oppgradert skjermkort med 1500 i slutten av 2010 klare å kjøre Battlefield 4 nå når det kommer ut? Tenker da på minimumskrav og at den klarer å holde 30 fps +/-

Jeg må nå også få lov å nevne at å kjøpe 48 spill over hele perioden, hvor alle de har 100 kr i forskjell er litt i drøyeste laget å regne med. Når snittet for PS3 ligger rett i overkant av 9 spill pr konsoll sier det seg selv at det er veldig få som kjøper 5 ganger så mye som snittet.

Ja, det vil den nok klare.

Og det er nok sant at endel konsolleiere spiller veldig lite spill, regnestykket mitt illustrere hvor lite man må spille. Jeg synes ikke 5 spill per år er oppsiktsvekkende mye, men det er sikkert mange konsolleiere som bryr seg svært lite om spill.

AtW

Lenke til kommentar

Ja, det vil den nok klare.

Og det er nok sant at endel konsolleiere spiller veldig lite spill, regnestykket mitt illustrere hvor lite man må spille. Jeg synes ikke 5 spill per år er oppsiktsvekkende mye, men det er sikkert mange konsolleiere som bryr seg svært lite om spill.

AtW

Kanskje jeg tar feil nå, men var ikke hele poenget med diskusjonen her at konsolleiere ville spart penger på å bytte til PC?

Lenke til kommentar

Jeg er iallfall konsolleier og ville nok spart penger på å bytte til PC, iallfall gitt at jeg kjøpte PC i starten av en generasjon og kun gjorde minimale oppdateringer - særlig fordi jeg pleier å kjøpe alle konsollene i hver generasjon og ganske mange spill (som jeg ikke alltid fullfører, blir vel til at jeg runner 5-8 spill i året, det er alt det blir tid til).

Imidlertid er åtte år lenge, og jeg mistenker at jeg hadde oppgradert noen ganger i en slik periode (selv om jeg ikke måtte) - bare på OS-fronten har det jo skjedd kjempeendringer som i mange sammenhenger har tvunget frem HW-oppdateringer. Nå er selvsagt disse også frivillige, iallfall sålenge ikke minstekravene til DX oppdateres, noe som har skjedd flere ganger.

Tror imidlertid ikke "gamere" er målgruppa for konsoll - mer sånne som meg som har spilt i noenogtjue år og som ikke lenger har tid til å gjøre det så mye, og som vil spille i stua. Glad i spill, men uten tid til å ha det som livsstil lenger og uten mulighet eller vilje til å bruke tid på noe rundt selve spillinga (uansett hvor lite det måtte være).

For meg er faktisk PSN "instant game collection" noe av det mest geniale på lenge - siden jeg da får ca. ett kvalitetsspill jeg har lyst på i måneden. Mer enn nok til å holde meg underholdt, særlig på Vitaen. At spillene ikke er nye er helt irrelevant.

Endret av kvasbo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Her er et PC-oppsett til rundt 5K. Her får man et skjermkort som er mye kraftigere enn det som er i PS4 og Xbox One, fire ganger så stor harddisk, noe kraftigere prosessor samt en kvalitetsstrømforsyning som vil holde i mange år. Denne maskinen vil kjøre dagens spill og spill i 2020 bedre enn PS4 og Xbox One. Vil man ha enda bedre ytelse kan man oppgradere skjermkortet om noen par år, men det er strengt tatt ikke nødvendig. Endret av Aerow
Lenke til kommentar

Her er et PC-oppsett til rundt 5K. Her får man et skjermkort som er mye kraftigere enn det som er i PS4 og Xbox One, fire ganger så stor harddisk, noe kraftigere prosessor samt en kvalitetsstrømforsyning som vil holde i mange år. Denne maskinen vil kjøre dagens spill og spill i 2020 bedre enn PS4 og Xbox One. Vil man ha enda bedre ytelse kan man oppgradere skjermkortet om noen par år, men det er strengt tatt ikke nødvendig.

Nå blir den jævli mye større en selv X1 og PS4 til sammen. Ikke alle som vil ha en svær klump i stua si.

Lenke til kommentar

Føler at for en full effekt av pc spilling (spille likt som konsoll versjon) krever data kunnskaper over "Ola Normann".

Stille inn grafikk for hvert enkelt spill, justere håndkontroll settings, Steam updates, updates for hvert spill, OS updates, skjermdrivere.

Programmer/kontoer i huet å ræva (Origin / Steam / Kontoer for spesifikke spill).

For ren plug-play er konsoller mye lettere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Føler at for en full effekt av pc spilling (spille likt som konsoll versjon) krever data kunnskaper over "Ola Normann".

Stille inn grafikk for hvert enkelt spill, justere håndkontroll settings, Steam updates, updates for hvert spill, OS updates, skjermdrivere.

Programmer/kontoer i huet å ræva (Origin / Steam / Kontoer for spesifikke spill).

For ren plug-play er konsoller mye lettere.

Kunnskaper og/eller interesse. Jeg sitter med hodet i Visual Studio hele dagen. Da gidder jeg ikke vite noe om spillmaskina mi hjemme også. Jeg kjøper en stk. dataspilleravspiller, og når dataspillavspilleren dør eller det kommer en ny type kjøper jeg en ny. Alle spillene virker på samme måte som i de like avspillerene, så jeg slipper å irritere meg over å kjøre noe på "medium". Jeg er fornøyd.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Det argumentet med at console er så mye lettere og plug n play er fair enough det. Men mitt spørsmål er; er det så vanskelig for ola normann å sette seg inn i basic ting som det du nevner^? Er utenom min forståelse.

Jeg er sivilingeniør innen data og kunne lett bygget mine egne maskiner (og gjorde det i mange mange år). Det er ikke evnen det går på, men viljen. Klart jeg kan bygge en spillPC, men jeg gidder ikke. Akkurat som jeg ikke gidder å legge energi i en hel haug andre ting der jeg er fornøyd med "godt nok". Alle har noen områder de gjør en ekstrainnsats på (jeg vet f.eks hvilket urverk som sitter i alle klokkene mine samt historikken til de som har laget dem) og andre områder der man rett og slett tar til takke med middels ytelse for en grei pris, så lenge man får gjort det man vil (å spille spillene).

Om jeg en eneste gang må oppdatere OS (utover å trykke "ok"), endre drivere, feilsøke nettverk, mappe kontrollknapper, endre grafikksettings, eller på andre måter gjøre "admin" av it-vaktmestertypen er det for mye til at jeg gidder. De ekstra pengene jeg sparer og den ekstra grafikk-kvaliteten jeg får med PC er rett og slett ikke verdt det for meg.

For mange andre er det annerledes, men det er ikke noe objektivt svar på hva som er "best" av å spille på PC eller konsoll. Det er nesten likt, men med noen viktige forskjeller.

Endret av kvasbo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje jeg tar feil nå, men var ikke hele poenget med diskusjonen her at konsolleiere ville spart penger på å bytte til PC?

Poenget var akkurat det jeg skrev:

"Ja, det er kostnader som vil påløpe uansett, akkurat som kostanden av hardware vil påløpe uansett, men når du argumenterer for at innkjøpskostanden er lavere (noe den er), så må du også akseptere argumentet at konsoller er dyrere i drift, spiller du online er forskjellen fort spist opp, og selv om man ikke gjør det, så skal man ikke kjøpe noe avsindige mengder spill før forskjellen er spist opp."

Og det viser regnestykket mitt greit at er riktig.

AtW

Lenke til kommentar

Det argumentet med at console er så mye lettere og plug n play er fair enough det. Men mitt spørsmål er; er det så vanskelig for ola normann å sette seg inn i basic ting som det du nevner^? Er utenom min forståelse.

Det er dette som er greia, hvorfor skal ola normann gidde dette om de kan slippe, de vil bare spille? :)

Som Kvasbo skrev:

sånne som meg som har spilt i noenogtjue år og som ikke lenger har tid til å gjøre det så mye, og som vil spille i stua. Glad i spill, men uten tid til å ha det som livsstil lenger og uten mulighet eller vilje til å bruke tid på noe rundt selve spillinga (uansett hvor lite det måtte være).
Lenke til kommentar

Av nysgjerrighet: Hva må man ut med for en liten og stillegående spill-pc (stereobenk-vennlig) inkl. håndkontroll og OS? Om man sier at den skal kunne kjøre alle nye spill på bra men ikke ultrabra grafikk og med 30+ framerate?

Lenge siden jeg bygget med tanke på spill - de siste maskinene jeg har laget selv har bare vært servere, og det er noe litt annet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...