Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Asbest i gulv?

Anbefalte innlegg

Heisann. Har akkurat flyttet inn i en hybel, og ser nå at på gulvet under der jeg har plassert senga er det noe skader på gulvet. Nevnte dette til en kammerat som lurte på om jeg hadde sjekka om det kunne være asbest i gulvet. Jeg vet jo ikke hvordan asbest ser ut, så ble jo nødt til å google og sammenligne bilder.

Er jo tydelig at gulvet er noe slitt akkurat i det skadde området, men jeg løfta litt på det og er ganske sikker på at jeg så små fiber-tråder lignende.

Tok noen bilder, beklager at de er så skittent på bildene, men det er under senga altså.

http://oi43.tinypic.com/f2rcdz.jpg

http://oi39.tinypic.com/29kvqsi.jpg

Er dette asbest? :hm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann. Har akkurat flyttet inn i en hybel, og ser nå at på gulvet under der jeg har plassert senga er det noe skader på gulvet. Nevnte dette til en kammerat som lurte på om jeg hadde sjekka om det kunne være asbest i gulvet. Jeg vet jo ikke hvordan asbest ser ut, så ble jo nødt til å google og sammenligne bilder.

Er jo tydelig at gulvet er noe slitt akkurat i det skadde området, men jeg løfta litt på det og er ganske sikker på at jeg så små fiber-tråder lignende.

Tok noen bilder, beklager at de er så skittent på bildene, men det er under senga altså.

Er dette asbest? :hm:

Dårlig beskrivelse. Du nevner gulvet, men burde kanskje førsøkt å beskrive det som lå oppå gulvet, trolig et gulvbelegg. Og det er vel det du har avbildet, men bildet er dårlig. Det ser ut til at dette er et gulvbelegg, med noe fiber (alla hamp) i underkant av belegget. Dette var av de første gulvbeleggene, som hadde "demping" og var mykere å gå på, enn tidligere harde belegg alla linolium.

Er dette et slikt gulvbelegg, er det ikke asbest i dette. Og så langt jeg vet, har asbest aldri vært brukt i golvbelegg.

I moderne tid (i Norge), er asbest hovedsakelig brukt som utvendig takplater, utvendig kledning, luftekanaler (bl.a. på sykehus) og brannskyttene " middel", som brannhemmende plater, foringer, m.m.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...