Lars R. Samuelsson Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Vi kikker nærmere på noen oppfinnelser som kan revolusjonere markedet.Slik blir fotografering i fremtiden Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Midt oppe i alt dette utviklingsjaget, kan det kanskje være verdt å lese denne...: http://blog.mingthein.com/2013/09/23/less-is-more-2/ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 (endret) Jeg synes det er gøy med rask utvikling, men vær obs på at mange lovende teknologier ikke blir noe av. I denne artikkelen tror jeg det er spesielt mange som ikke blir noe av. 1. Vannobjektiver kommer neppe til å ta av på grunn av høy dispersjon (ulik brytning av ulike farger) 2. Digipod er allerede et avsluttet prosjekt pga for lav interesse. Hasselbladkamera som adapter for iPhone er å kaste perler for svin. Eller sette dukkevognhjul på en ny Porsche. Kan umulig ta av. 3. Hente stillbilder fra høyoppløst video. Kan bli en tilleggsfunksjon som er grei å ha enkelte ganger. 4. Kameraapper tror jeg blir vanlig. Stadig mer komplisert programvare på kameraene tror jeg også vil føre til utviklingssamarbeid og kanskje felles OS (f.eks basert på Linux-kjernen slik som Android er) der produsentene bare legger sine egne skall og applikasjoner oppå. 5. Supervidvinkel tror jeg blir vanligere å ha dedikerte kamera for. For eksempel basert på sfærisk linse eller noe a la Ricohs ferske 360-graders kamera. 6. Mer normale brennvidder tror jeg blir basert på matrisekameraer a la Pelican Imaging. Dette tror jeg vil havne i alt fra mobiltelefoner til high end kompaktkamera. 7. For telefoto er jeg mer usikker, men kanskje matrise kombinert med speilobjektiver er veien å gå. Matrisen kan løse mye av ring-bokeh problemet. 8. Med andre ord vanligere med dedikerte kamera for hver vinkel. Kanskje samlet i en enhet eller hver for seg. Kanskje med telefonskjerm eller nettbrett som live søker i stedet for innebygget søker. Endret 29. september 2013 av Simen1 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Android er utviklet for kameraer i utgangspunktet, så bør være ett kurant OS å kjørt som en felles plattform. Nikon og Samsung er vel de 2 jeg kommer på i farta som allerede bruker dette. Simen1 skriver så er nok dette en del ønsketenkning hvor mye aldri kommer til å bli realisert eller markedet er der rett og slett ikke. Har i over 30 år lest og hørt om nye superduperprodukter som skal revolusjonere det ene og det andre og ett av de siste årenes virkelige store tingen var vel Segway og når så du sist en sånn i farta ? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 (endret) Uansett hvor tullete en oppfinnelse ansees å være kan den ha sin misjon, selv om en spesifikke oppfinnelse ikke har et fornuftig anvendelseområde kan den gi andre oppfinnere en retning/tillegg for sin egen anvendelige ide. Endret 29. september 2013 av Nautica Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Hadde overskriften hatt ordet "muligens" til slutt så hadde det stemt bedre. Lenke til kommentar
๖ۣۜBØΣП Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 Jeg synes det er gøy med rask utvikling, men vær obs på at mange lovende teknologier ikke blir noe av. I denne artikkelen tror jeg det er spesielt mange som ikke blir noe av. 1. Vannobjektiver kommer neppe til å ta av på grunn av høy dispersjon (ulik brytning av ulike farger) 2. Digipod er allerede et avsluttet prosjekt pga for lav interesse. Hasselbladkamera som adapter for iPhone er å kaste perler for svin. Eller sette dukkevognhjul på en ny Porsche. Kan umulig ta av. 3. Hente stillbilder fra høyoppløst video. Kan bli en tilleggsfunksjon som er grei å ha enkelte ganger. 4. Kameraapper tror jeg blir vanlig. Stadig mer komplisert programvare på kameraene tror jeg også vil føre til utviklingssamarbeid og kanskje felles OS (f.eks basert på Linux-kjernen slik som Android er) der produsentene bare legger sine egne skall og applikasjoner oppå. 5. Supervidvinkel tror jeg blir vanligere å ha dedikerte kamera for. For eksempel basert på sfærisk linse eller noe a la Ricohs ferske 360-graders kamera. 6. Mer normale brennvidder tror jeg blir basert på matrisekameraer a la Pelican Imaging. Dette tror jeg vil havne i alt fra mobiltelefoner til high end kompaktkamera. 7. For telefoto er jeg mer usikker, men kanskje matrise kombinert med speilobjektiver er veien å gå. Matrisen kan løse mye av ring-bokeh problemet. 8. Med andre ord vanligere med dedikerte kamera for hver vinkel. Kanskje samlet i en enhet eller hver for seg. Kanskje med telefonskjerm eller nettbrett som live søker i stedet for innebygget søker. ?There is not the slightest indication that nuclear energy will ever be obtainable. It would mean that the atom would have to be shattered at will.? ? Albert Einstein, 1932. Man kan si mye, men teknologien vil nok gjøre det meste av dette mulig Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 Angående punkt 1 og 2 så er det jo teknisk mulig. Demoer eksisterer. Men om det vil slå an i markedet er en helt annen sak. Tenk på alle de idiotiske japanske hverdagsproblem-løserne som aldri tok av markedsmessig. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 Enig. Teknologien kommer til å overraske oss, MEN utviklingen er alltid full av sidespor som dør raskt ut. Vi har gått fra voksruller via vinylplater og kassetter, til CD og mp3. Men på veien prøvde også El-casett, mini-disc seg... Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 Enig. Teknologien kommer til å overraske oss, MEN utviklingen er alltid full av sidespor som dør raskt ut. Vi har gått fra voksruller via vinylplater og kassetter, til CD og mp3. Men på veien prøvde også El-casett, mini-disc seg... Som digresjon så brukte Philips rundt 5 milliarder på DCC kassetten på utvikling og markedsføring som ble en flopp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg