heffalump Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Ringte PS Data for å få råd når jeg skulle kjøpe nytt hovedkort/CPU/RAM... Dette er nøyaktig en måned siden. Jeg sa spesifikt at jeg trengte tips, og ville ha komponenter som var "future proof", dvs at jeg ikke ville angre med tanke på evt oppgraderinger... Resultatet: Hovedkort: Aopen AK77-8X MAX (VIA KT400) kr 825,- CPU: Athlon XP 2600 333MHz "Thoroughbred" kr 887,- RAM: Apacer 256MB PC-333 kr 440,- Etter å ha funnet dette forumet og lest litt, har det demret for meg at jeg muligens ikke har fått de beste rådene av PS Data... Håper dere kan svare på følgende: 1: Et Aopen VIA KT600-hovedkort koster ca det samme som det jeg kjøpte, og er vel adskillig bedre enn det jeg fikk anbefalt? (Eller muligens et kort med nForce2 Ultra 400, også ca samme pris?) 2: Athlon XP 2500 har større cache, og egner seg vel bedre til overklokking? Dermed mer for pengene enn XP 2600? 3: Jeg hadde mer lyst å kjøpe en Apacer 256MB PC-400 da denne kostet like mye som PC-333, og jeg tenkte på evt fremtidig dual channel. Men de sa jeg måtte ha to av denne med en gang for å kjøre stabilt, og det hadde jeg ikke råd til... Stemmer dette? Jeg føler jeg kunne gjort et bedre kjøp med å velge f.eks dette: - Aopen AK77-8XN VIA KT400 (Eller AOpen AK79D-400VN - nForce2 Ultra 400) - Athlon XP 2500 "Barton" - Apacer 256MB PC-400 Setter pris på alle innspill rundt dette (særlig siden prosessoren krasjer på riktig hastighet, må klokkes ned for funke, og jeg vurdere å sende tilbake hele rukla) Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Du kunne sikkert funnet en bedre kombinasjon,men går du til en spes webshop og spør om en annbefaling,vil de jo annbefale utifra sine produkter og sin erfaring/smak, som kjent vil ikke/har ikke en annsatt på en webshop lov til å annbefale overklokking da dette er utenfor garantibetingelsene og dermed må annbefalingene komme på grunnlag av et std oppsett, og de varene du har fått/kjøpt skal i utgangspunktet fungere greit sammen i et std oppsett, du har derfor ingen reklamasjonsrett i så henseende. At et produkt ikke lar seg overklokke eller klokker dårlig er ikke reklamasjonsgrunnlag. Så neste gang bør du spørre om råd på feks dette forumet før du bestiller. Lenke til kommentar
Aleksander- Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Det er riktig som snekker'n sier, men viss det ikke har gått 14 dager kan du benytte deg av angreretten og heller bestille litt andre deler... Lenke til kommentar
Aireal Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Hovedkort: Aopen AK77-8X MAX (VIA KT400) kr 825,- CPU: Athlon XP 2600 333MHz "Thoroughbred" kr 887,- RAM: Apacer 256MB PC-333 kr 440,- Ingenting er 100% "future proof" men denne kombinasjon vil jeg si er i fra i fjor. Så den er allerede 1 år gammel (minst)! Kommer helt an på hva du bruker maskinen til. Om du skriver brev på den trengte du sikkert ikke oppgradere i det hele tatt sant? Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Vel, har ikke erfaringer med det selv, men mange av mine kompiser har en tendens til å kjøpe ting en selger anbefaler. F.eks, en kompis av meg skulle bytte ut sitt ati9000, istedenfor å ringe noen som har litt peil på data(meg!) så gikk han til en komplett butikk og spurte etter et grafikk kort til ca to tusen, og hva fikk han jo, et gainward 5600(ikke ultra), han ringte meg og fortalte at han synes at maskinen fikk så lav score på 3dmark, så han tenkte kanskje at det var noe galt med kortet, det var det ikke, når jeg fortalte han at han kunne få kjøpt seg et kort som var bedre til halve prisen ble han helt rar i tryne sitt, men sånn går det... Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Vel, har ikke erfaringer med det selv, men mange av mine kompiser har en tendens til å kjøpe ting en selger anbefaler. F.eks, en kompis av meg skulle bytte ut sitt ati9000, istedenfor å ringe noen som har litt peil på data(meg!) så gikk han til en komplett butikk og spurte etter et grafikk kort til ca to tusen, og hva fikk han jo, et gainward 5600(ikke ultra), han ringte meg og fortalte at han synes at maskinen fikk så lav score på 3dmark, så han tenkte kanskje at det var noe galt med kortet, det var det ikke, når jeg fortalte han at han kunne få kjøpt seg et kort som var bedre til halve prisen ble han helt rar i tryne sitt, men sånn går det... Veeeel kan ikkje forventa at alle ska vita alt om alt. Føle meg lurt hver gang blien har vært inne på verksted Lenke til kommentar
Battone Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Veeeel kan ikkje forventa at alle ska vita alt om alt. Føle meg lurt hver gang blien har vært inne på verksted hehe Lenke til kommentar
heffalump Skrevet 1. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2003 Takk for svar. Jeg fant ut at KT600 hovedkort ikke var på markedet for en måned siden, så da er jo det greit nok. Tror nok fremdeles at et nForce-kort hadde vært et bedre kjøp... Skjønner ikke hvorfor de anbefaler noe som er et år gammelt... Lenke til kommentar
pal.carlsen Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Takk for svar.Jeg fant ut at KT600 hovedkort ikke var på markedet for en måned siden, så da er jo det greit nok. Tror nok fremdeles at et nForce-kort hadde vært et bedre kjøp... Skjønner ikke hvorfor de anbefaler noe som er et år gammelt... He he, jeg kjøpte meg pc for ca et år siden, med enkelte deler fra ps data faktisk. Da var KT400 chipsetet brennytt. Det hadde ikke fått spess gode kritikker da det ikke egentlig ga noe bedre ytelse en kt333 chipsetet. Jeg kjøpte allikevel et asus a7v8x da det bød på mye nytt når det kom til "features" s-ata, firewire, usb2.0, 8x agp(knis) osv osv. Dermed var det det "beste" kjøpet for meg, og de fleste andre, for omtrent 1 år siden. Ikke veldig lenge etter kom tilgjengjeld nForce2 chipsetet som basicly er bedre på alle måter. Ikke veldig dramatisk men helt entydig bedre i følge alle tester. Ram valget du har fått er helt greit det(men herregud så lite 512 er jo et minimum), til et kt400 chipset da det går seinere på 400 en 333 mhz bus. Den amd prosessoren har jo en høyere betegnelse 2600+ kontra 2500+ og dermed er den populær å stappe inn i pcer som skal selges til n00bs (hvilket de fleste er) At den er basert på en eldre modell er detaljer som ikke er like viktige. Det er klart det er fristende å bli kvitt en prosessormodell som er på vei ut også(og ikke minst et hovedkort). Cpuen passer forrøvrig utmerket til en kt400 basert pc. Konklusjon: Du har fått en ok(for lite ram til å være bra) pc fra i fjor. Var jeg deg ville jeg byttet asap hvis du er innen 14 dagers perioden. Pål. PS! For guds skyld ikke begynn å bruk dårlig overklokkingspotensiale som bytte grunn. Denslags lønner seg ikke å ha på "recorden" særlig ikke hvis du har stabilitets problemer som du virker å ha. PPS! Oppgrader bios, og hk drivere hvis du ikke har gjort det. Kanskje det fikser stabilitets trøbbelet. Lenke til kommentar
heffalump Skrevet 1. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2003 Jeg har skrevet mail til PS Data og bedt om nåde... Jeg vil heller ha et nVidia hovedkort... Får se om de lar meg bytte, det er jo en måned siden jeg kjøpte dette... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå