Gå til innhold

Sothøne.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott portrett av det som også er Østensjøvannets maskot.

Hissig er'a som få - og har'a unger så går'a gjerne løs på både stokkender og svaner hvis hu synes de kommer unga for nær.

Roar

Hei, Roar.

Takk for hyggelig og informativ kommentar !

Jeg har observert at sothønene ikke gir fra seg plassen i matkøen frivillig, men at de er så tøffe som du forteller, var jeg ikke klar over ! :)

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Lenke til kommentar

Hei, Albert.

Å få et fint portrett av Sothøna, er jammen ikke enkelt synes jeg. Den "nikker" seg framover når den har hodet over vann.og beveger seg fort, så for meg blir det ofte bevegelsesuskarphet. Når man tror man har fått et bilde, blir resultatet ofte bare ringer i vannet, fordi sothøna så lynkjapt har dukket. Den "nikker", men er ingen "nikkedokke" i ordets rette forstand. Tvert imot, så "klikker" den seg fram i full fart, med noen skarpe klikkelyder, og kommer med en kraftig, kort, nesten trompetlignende lyd. Andre fugler må "værsågod" flytte seg om de er i nærheten. Du har tatt et kjempefint bilde av Sothøna her. Hun ser da faktisk fredelig ut, der hun spankulerer på sine "krokodilleskinnbelagte" bein.!

Mvh Lisbeth.

Lenke til kommentar

Hei, Albert.

Å få et fint portrett av Sothøna, er jammen ikke enkelt synes jeg. Den "nikker" seg framover når den har hodet over vann.og beveger seg fort, så for meg blir det ofte bevegelsesuskarphet. Når man tror man har fått et bilde, blir resultatet ofte bare ringer i vannet, fordi sothøna så lynkjapt har dukket. Den "nikker", men er ingen "nikkedokke" i ordets rette forstand. Tvert imot, så "klikker" den seg fram i full fart, med noen skarpe klikkelyder, og kommer med en kraftig, kort, nesten trompetlignende lyd. Andre fugler må "værsågod" flytte seg om de er i nærheten. Du har tatt et kjempefint bilde av Sothøna her. Hun ser da faktisk fredelig ut, der hun spankulerer på sine "krokodilleskinnbelagte" bein.!

Mvh Lisbeth.

Hei, Lisbeth.

Takk for hyggelig, morsom og informativ kommentar !

Ja, - sothønene er så raske at det nesten "lukter svidd " når de farer fram og tilbake !

(Det er kanskje derfor de er så svarte ?).

Det er absolutt en utfordring å få et brukbart bilde av denne vesle "råtassen", - ihvertfall for meg, da de nikker fram og tilbake med hodet som en "trekk-opp-gakk-gakk".

I tillegg har de svært mørke, rødbrune øyne, og flesteparten av de bildene jeg har tatt av sothøne, er ubrukelige på grunn av at øynene ikke er synlige.

Godt lys, eller forsiktig bruk av (svak) blitz gjør det imidlertid lettere å få brukbare "sothønebilder". :)

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...