Fox McCloud Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Hei folkens! Har seg nå sånn at jeg da har hatt en fest i en blokk, der jeg leier leilighet. På festen var det bare inviterte folk og vi holdte musikken ganske lavt slik at naboene ikke skulle bli mest mulig forstyrret. (Dette startet i 19.00/20.00 tiden) Etterhvert som timene fløy kom det plutselig noen folk som ikke var invitert. Tenkte at dette bare var greit ettersom de bare var 2-3 stk, men etterhvert som det begynte å komme en del folk ble jeg stadig mer og mer usikker på om jeg kom til å takle alle folkene. Holdte meg selv ganske edru (Var ganske edru egentlig. Er snakk om at jeg tenkte at dette begynte å bli en dum ide og at jeg kom til å ende opp i deep shit om jeg ikke avsluttet dette) for jeg selv ønsket å holde kontroll på festen. Folkene kom en etter en og slo seg ned, satt på forskjellige låter på anlegget og musikken ble bare høyere og høyere. Var til stadighet ved anlegget å skrudde volumet ned, men folk liker tydeligvis å få sprengt trommehinner på fest, så det var ikke snakk om å få lyden lavt. Mer og mer fortvilt ble jeg når jeg tenkte på hvordan jeg skulle avslutte festen. Har aldri vært noe flink til å lever en dårlig beskjed til folk, ettersom jeg ikke takler å få folk mot meg eller sure på meg. Endte opp med at jeg ble stående ganske mye på altanen og bare håpe på at folk begynte å dra. Til slutt endte det da opp med at politiet kom inn (En dame og en mann) og avsluttet hele festen. Var ganske glad for dette ettersom jeg slapp å gjøre det. Politimannen begynte å spørre om navnet mitt, jeg oppga det, han spurte om fødelsdato, jeg oppga det. Han spurte også om hybelutleieren's navn, men husket ikke etternavnet hans. Han spurte også om personen jeg leier hybelen sammen med sitt navn og jeg oppga det. Jeg prøvde å snakke hyggelig med politimannen, ga han en håndhilsen når han kom inn og spurte etter eieren. Synes jeg selv var ganske snill mot politiet og han kommenterte "Du er vell den mest edrue personen her." noe jeg tok som positivt. Når alle var ute dro de. Etter en stund banket det på og der var to stk fra festen som sa at de kjente politimannen og han hadde sagt til dem at jeg kom til å få bot for dette. Når jeg pratet med politimannen virket det på ingen måte at jeg kom til å få bot, han sa heller ingen ting om det og jeg ønsker virkelig ingen bot! Kan også oppgi at festen gikk fra 19.00 til 00.30 før politiet kom inn i bildet. Noen av dere som kan svare meg på dette da? Tror dere at jeg kommer til å få bot for dette? Får jeg utsettelse på lappen? Havner det på rullebladet? Får så jævlig ondt i magen av å tenke på alt det idiotiske som kan skje meg på grunn av denne festen som startet med inviterte... Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Du får garantert ikke utsettelse på lappen, resten får jussfolka svare på. 1 Lenke til kommentar
Dundas Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Noen av dere som kan svare meg på dette da? Tror dere at jeg kommer til å få bot for dette? Får jeg utsettelse på lappen? Havner det på rullebladet? Får så jævlig ondt i magen av å tenke på alt det idiotiske som kan skje meg på grunn av denne festen som startet med inviterte... Tja, tror ikke du får noen bot pga dette. Hvis dette er første gangen, så slipper du greit unna. Hvis det gjentar seg, derimot... Jeg ville vært mer bekymret for hva utleier sier... 2 Lenke til kommentar
stevia Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Ja, du kan få bot for ordensforstyrrelse så vidt jeg vet. Det kan og være at det står i kontrakten din (den du signerte da du begynte å leie) at det skal være stille etter klokken 23 for eksempel. Det betyr at du kan få en advarsel eller at du i verste fall blir kastet ut (tror sistnevnte er lite sannsynlig), men du kan nok bli kastet ut om det gjentar seg en gang eller to. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Du høres jo ut som en grei type, får håpe du ikke får bot. Kan ikke fordra folk som har høy lyd og ikke tar hensyn til andre.. Hadde et par naboer for et par år siden som pleide å ha veldig høyt på musikken helt fram til 1 - 2 tiden, endelig er de borte, sier da jeg. Lenke til kommentar
Fox McCloud Skrevet 29. september 2013 Forfatter Del Skrevet 29. september 2013 Tja, tror ikke du får noen bot pga dette. Hvis dette er første gangen, så slipper du greit unna. Hvis det gjentar seg, derimot... Jeg ville vært mer bekymret for hva utleier sier... Håper virkelig ikke jeg får bot for dette, men tror jeg nesten må ta meg en tur i blokka å be alle som bor der om unnskyldning. Vil ikke fremstå for dem som den tenåringen som fester og gjør dritt hver helg. Er første gangen jeg har hatt fest, mest sannsynlig siste gangen og... Ja, du kan få bot for ordensforstyrrelse så vidt jeg vet. Det kan og være at det står i kontrakten din (den du signerte da du begynte å leie) at det skal være stille etter klokken 23 for eksempel. Det betyr at du kan få en advarsel eller at du i verste fall blir kastet ut (tror sistnevnte er lite sannsynlig), men du kan nok bli kastet ut om det gjentar seg en gang eller to. Har lest gjennom kontrakten min og der står det ingen plass om at det skal være stille etter et vist klokkeslett. Står heller ikke noe om forbudt med fest i leiligheten. Som sagt over tror jeg at jeg forholdsvis skal holde meg rolig fremover. Politiet har navnet mitt på blokka de noterte med og ønsker ikke at det skjer noe pga dette. Du høres jo ut som en grei type, får håpe du ikke får bot. Kan ikke fordra folk som har høy lyd og ikke tar hensyn til andre.. Hadde et par naboer for et par år siden som pleide å ha veldig høyt på musikken helt fram til 1 - 2 tiden, endelig er de borte, sier da jeg. Takk! Som sagt så hadde vi volumet ganske begrenset, men folk stiller det bare mer og mer opp uansett om jeg stiller det ned. Følte det nesten ble litt feil av politiet. Først så skriver de ned navnet mitt og hele greia og ikke sier noenting om verken bot eller andre ting, og når de da har kommet ut, treffer på noen som var på festen og sier til de at jeg kommer til å få bot, da syntes jeg det føltes feil ut. Hvorfor ikke bare si det til meg da? Nå må jeg gå å grue meg et par uker for å se om det kommer bot eller ikke... Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Siden du selv oppførte deg ganske bra og også vist nok var den mest edrue der så tror jeg ikke at du får en bot. De som var på festen ville nok bare skremme deg 1 Lenke til kommentar
Fox McCloud Skrevet 29. september 2013 Forfatter Del Skrevet 29. september 2013 Siden du selv oppførte deg ganske bra og også vist nok var den mest edrue der så tror jeg ikke at du får en bot. De som var på festen ville nok bare skremme deg Håper det! Skremme meg til å ikke ha fest igjen, vet ikke om jeg kan tolke det som positivt eller negativt Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Ha, ha Det var nok positivt 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Takk! Som sagt så hadde vi volumet ganske begrenset, men folk stiller det bare mer og mer opp uansett om jeg stiller det ned. Følte det nesten ble litt feil av politiet. Først så skriver de ned navnet mitt og hele greia og ikke sier noenting om verken bot eller andre ting, og når de da har kommet ut, treffer på noen som var på festen og sier til de at jeg kommer til å få bot, da syntes jeg det føltes feil ut. Hvorfor ikke bare si det til meg da? Nå må jeg gå å grue meg et par uker for å se om det kommer bot eller ikke... Har aldri vært i en slik situasjon, så jeg vet ikke helt hvordan jeg selv hadde følt. Men er du sikker på at disse personene faktisk snakket med politiet? Lenke til kommentar
Fox McCloud Skrevet 29. september 2013 Forfatter Del Skrevet 29. september 2013 Har aldri vært i en slik situasjon, så jeg vet ikke helt hvordan jeg selv hadde følt. Men er du sikker på at disse personene faktisk snakket med politiet? Jepp, ganske sikker på det. Pratet nettopp med en annen som hadde snakket med politimannen og han sa at jeg kom til å få et forelegg. Noen som kan gi meg en kort forklaring på hva det er? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 (endret) Jepp, ganske sikker på det. Pratet nettopp med en annen som hadde snakket med politimannen og han sa at jeg kom til å få et forelegg. Noen som kan gi meg en kort forklaring på hva det er? Forelegg, alternativ til rettssak ved mindre alvorlige lovovertredelser. Finner påtalemyndigheten at et straffbart forhold bør avgjøres ved bot og/eller inndragning, kan den utferdige forelegg i stedet for å reise tiltale ved domstolene. Forelegg kan brukes både i forseelses- og forbrytelsessaker, forutsatt at vedkommende straffebud gir adgang til å bruke bot. Etter Grunnlovens § 96 kan riktignok straff bare ilegges ved dom. Men denne bestemmelsen er ikke ansett for å være til hinder for at den siktede frivillig vedtar en bøtestraff i stedet for at det må avsies dom i saken. Regler om forelegg er gitt i straffeprosessloven av 22. mai 1981 kap. 20 og i påtaleinstruksens kap. 20. De fleste mindre straffesaker blir avgjort ved vedtagelse av forelegg. http://snl.no/forelegg Endret 29. september 2013 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Fox McCloud Skrevet 29. september 2013 Forfatter Del Skrevet 29. september 2013 Forelegg, alternativ til rettssak ved mindre alvorlige lovovertredelser. Finner påtalemyndigheten at et straffbart forhold bør avgjøres ved bot og/eller inndragning, kan den utferdige forelegg i stedet for å reise tiltale ved domstolene. Forelegg kan brukes både i forseelses- og forbrytelsessaker, forutsatt at vedkommende straffebud gir adgang til å bruke bot. Etter Grunnlovens § 96 kan riktignok straff bare ilegges ved dom. Men denne bestemmelsen er ikke ansett for å være til hinder for at den siktede frivillig vedtar en bøtestraff i stedet for at det må avsies dom i saken. Regler om forelegg er gitt i straffeprosessloven av 22. mai 1981 kap. 20 og i påtaleinstruksens kap. 20. De fleste mindre straffesaker blir avgjort ved vedtagelse av forelegg. http://snl.no/forelegg Faen ta meg... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 (endret) Faen ta meg... Tror det er mulig å anke beslutningen om å få bot, men jeg er ikke sikker på det. Er det noen jurister her som har peiling? Eventuelt å klage? Endret 29. september 2013 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Slapp av. De kødda nok bare 1 Lenke til kommentar
Fox McCloud Skrevet 29. september 2013 Forfatter Del Skrevet 29. september 2013 Tror det er mulig å anke beslutningen om å få bot, men jeg er ikke sikker på det. Er det noen jurister her som har peiling? Eventuelt å klage? Har ikke peiling på det. Ønsker helst ikke å klage på bota og så ender det opp med at den blir høyere Slapp av. De kødda nok bare Håper for all del du har rett! Har verdens beste venner om det viser seg å være en kødd! Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 De får seg nok en god latter når du forteller de hvor piss redd du har vært 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå