Gå til innhold

Månen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk takker! :)

se#: Ja, luften er noe dritt. Ideelt sett burde man være i verdensrommet for å ta astrobilder... :p

Men man kan gjøre flere ting for å få bedre månebilder, men sånn i gråve trekk som vil gi en "kickstart" i bildekvaliteten;

0) aller først, husk at fullmåne er det desidert vanskligste å ta bilde av om du vil se krater osv.

1) kontroller om det er mye atmosfærisk turbulens. Dette ser du ved å se på stjernene litt opp på himmelen. Om disse "flikrer/blinker" kraftig alle sammen, er det så mye turbulens at det nesten er bedre å ta det en annen dag. Om de bare blinker litt, eller ikke i det heletatt, da kan du fortsette.

2) Kjøl ned kameraet og optikken. Enkelt og greit bare ved å ta med kameraet ut, og la det være ute litt. Men helst i en kameraveske eller lignende så det ikke blir dugg. Påenget med dette er at objektivet skal ha ca samme temperatur som omgivelsene, ellers vil det avgi varme, som vil forstyrre bilde (noengang sett for eks ut av et vindu når det er kaldt ute hvor du har en ovn på full guffe rett under?). I tillegg vil sensoren gi mindre støy når den er kaldere, men dette er normalt ikke noe problem for månebilder.

3) Vent til månen er høyt oppe på himmelen. Jo høyere opp månen er på himmelen, jo mindre luft må du se igjennom, og dermed får du et mye renere bilde. Er du usikker på når månen dukker opp, og hvor, kan du laste ned Stellarium for å vite eksakt når og hvor. Da kan du lett planlegge kvelden.

4) Når vi nå er i gang med selve bildene, da skjer det noe litt uventet.. For det beste er å ikke ta bilde i det heletatt, men film. Men dette gjelder dog bare om du har en "crop" film-modus på kameraet, sånn at du filmer med sensorens faktiske oppløsning. Jeg bruker 640*480 crop modusen på 550D kameraet.

Jeg skal komme tilbake med hvorfor litt senere.

Om du derimot ikke har noen crop modus å filme med, så går det med vanlige bilder også.

Da tar du flere bilder rett etter hverandre, uten å røre kameraet. For eks 10-20 bilder burde holde til å begynne med. Lukkertiden bør være minst 1/100 eller helst raskere.

5) Grunnen til at du tar flere bilder, er rett og slett fordi at luftturbulensen er på forskjellige steder hele tiden, og ved å ta mange bilder, kan du "plukke ut" de områdene av bilde som er skarpest, for så å slå alle disse bitene sammen for å skape et sluttbilde med betydelig mer detaljer. Grunnen til at jeg anbefaler filming, er kun at da får du mange flere "bilder" å plukke ut ifra.

Jeg tok rundt 30 sekunders filmer med 60 fps på dette månebildet, som gir meg rundt ~800 bilder å velge fra.

6) Nå har du bildene/filmen og er klar for etterbehandling. Det er programmer som kan gjøre dette delvis automatisk fro deg. RegiStax er det mest populære, men jeg bruker AviStack2. Begge er gratis, men førstnevnte er nok lettere for nybegynnere.

7) Når filene er ferdig behandlet der, er de stort sett klare for posting på forum eller lignende etetr bare litt finpuss.

Om du har tatt video eller bilder som ikke dekker hele månen av gangen, kan du lett slå disse sammen med for eks Microsoft ICE. Personlig er mitt månebilde satt sammen av 22 bilder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...