Gå til innhold

Litt spørsmål ang min første HTPC

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge min første HTPC, og hadde noen spørsmål jeg håpet noen kunne hjelpe meg litt med råd :D

Jeg her allerede følgende deler:

- Asus P8Z77V-LX

- Core i5 3570K

Jeg tenkr også kjøpe følgende deler:

- Streacom FC5B WS Evo

- Streacom NANO150 150W PSU

- Corsair XMS3 DDR3 2x2GB

- Corsair Nova Series 2 30GB SSD

Jeg vet at kabinettet er for M-ATX, men har spurt Streacom, og dem sier at mitt hovedkort vil passe dersom jeg ikke trenger den ekstra plassen til noe annet, noe jeg ikke gjør.

Så lurte jeg på hvilken SSD jeg burde velge? Er 30 GB nok? Jeg tenkte å Kjøre XBMC fra Windows, siden jeg ser en del på Netflix og derfor trenger Silverlight. Alternativet er XBMC fra linux, men da er det litt mikk for å få til Netflix.

Ellers så vil jo en SSD medføre at de fleste filmleietjenester online blir umulig, da det ikke er plass å lagre på disken. Noen tanker om dette?

Og til slutt, tror dere det blir noen problemer med strømbruket her? siden alt skal kjøres på 150W. CPU har jo oppgitt forbruk på 77W, men dette kan jo stilles ned i bios til et gitt tall.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil i utgangspunktet ikke anbefale deg å bruke en CPU med 77W TDP i dette kabinettet. Ikke pga strømforsyningen, men pga varmeutviklingen. Riktignok oppgir Streacom at du kan bruke CPU med opptil 95W, men i praksis bør du holde deg godt under det. Jeg ville anbefalt å gå for en "S"-variant på 65W, eller aller helst en "T"-variant, istedenfor. Det holder uansett i massevis for vanlig HTPC-bruk.

Lenke til kommentar

30GB SSD vil fort bli full etter min erfaring, ville nok gått for 60 eller 120GB.

Og hvis du skal bruke maskinen kun til Htpc bruk så har du egentlig ikke behov for i5 CPU.

Har selv en i3-3225 på 55W og den fungerer helt perfekt til Htpc bruk, temperaturen ligger på rundt 30 grader med stock CPU kjøler.

Lenke til kommentar

Jeg vil i utgangspunktet ikke anbefale deg å bruke en CPU med 77W TDP i dette kabinettet. Ikke pga strømforsyningen, men pga varmeutviklingen. Riktignok oppgir Streacom at du kan bruke CPU med opptil 95W, men i praksis bør du holde deg godt under det. Jeg ville anbefalt å gå for en "S"-variant på 65W, eller aller helst en "T"-variant, istedenfor. Det holder uansett i massevis for vanlig HTPC-bruk.

30GB SSD vil fort bli full etter min erfaring, ville nok gått for 60 eller 120GB.

Og hvis du skal bruke maskinen kun til Htpc bruk så har du egentlig ikke behov for i5 CPU.

Har selv en i3-3225 på 55W og den fungerer helt perfekt til Htpc bruk, temperaturen ligger på rundt 30 grader med stock CPU kjøler.

Nei, jeg vet at jeg ikke trenger en i5, men jeg har allerede en, og jeg gidder ikke kjøpe meg en helt NY i3 når jeg allerede har i5. Da klokker jeg den heller ned til 50W eller noe slikt.

Det var det jeg tenkte ang SSD, da tror jeg det heller blir oppgradering av OS SSDen i hovedmaskina, så får jeg flytte over den gammle 80GB Intel disken.

EDIT: Tror jeg går for en Intel 335 Series SSD 240GB

Og så får spilldisken min ta over som HTPC disk:D

Det må da vel fungere bra? Corsairn har strømforbruk på 0.6w idle og 2.5w active. Så det må være fine greier.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...