Gå til innhold

[Løst] Søker hjelp til og aktivere headset i programvaren til lydkort


Anbefalte innlegg

Hei,

Har nå endelig fått mitt nye lydkort og headset til PC'en men har fortsatt en del spørsmål og litt hjelp jeg trenger til og være fullt i gang.

Dette er lydkortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=781387
Dette er headsettet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=795724

Problemet er, jeg får ikke lagt til headsettet i programvaren til lydkortet slik at jeg kan endre og konfigurere slik jeg ønsker, er ikke helt inne på dette så frykter jeg har gjort noe galt håper noen av de mer erfarne kan hjelpe :)

xqxm.png

Får ikke til og krysse av så jeg som må ha stilt galt i lydinstillingene? Headsettet er koblet via optisk fra Mixamp til pc.

Så lurer jeg på, jeg har ikke optisk på lydkortet så plugget inn i den i hovedkort porten? Spiller det noen rolle? Vil ikke lydkortet taes ibruk om jeg bruker den?

 

dqjo.png


Dette er slik jeg har satt det opp nå, er det noe jeg har gjort feil? Mixamp oppdatering er også tatt, så det skal ikke være problemet.

All hjelp settes stor pris på!







Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lydkortet vil ikke brukes om du ikke plugger headsettet i det. Du må bruket 3.5mm jack fra lydkortet direkte i hodetelefoner/høyttalere for at det skal virke. Ellers bruker du hovedkortet sitt, evt. eksternt lydkort om du har det (f.eks. USB headset). Mixampen som følger med det headsettet du har er ett eksternt lydkort, med doldy headphones for virtuell 7.1 surround. Du må nesten velge om du vil bruke lydkortet du har kjøpt, eller lydkortet som følger med headsettet.

Uten at jeg vet nøyaktig hvordan mixampen fungerer (om den kan være passiv) så kan det hende du kan bruke den som volumkontroll. Men å bruke optisk inn på mixampen uten å gå via lydkortet ditt, gjør lydkortet verdiløst.

Lenke til kommentar

Slik det er nå bruker du faktisk tre lydkort samtidig; det integrerte på hovedkortet, Asus-kortet og det som følger med headsettet. Du må først gå inn i BIOS og deaktivere lyden på hovedkortet. Hvis du velger å bruke Asus-kortet må du koble til headset og mikrofon bak på dette kortet med hver sin 3,5 mm plugg. Du kan ikke samtidig bruke kortet som følger med headsettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten å mene å være frekk, så tror jeg ikke helt du skjønner problemstillingen din.

Du har tre lydkort, det som er bygget inn i hovedkortet ditt, mixampen som følger med Astro A40 samt Phoebus som du har kjøpt utenom.

Du kan kun bruke ett av gangen, uansett hvor mange som er aktivert/deaktivert. Du må velge hvilke du skal bruke.

Om du bruker optisk utgang fra hovedkortet vil du kunne justere lydsignalet fra programmvaren som følger med til hovedkortet, om ikke du bruker det som ren pass-though. Dette betyr at det kan bli kluss om du roter med mixampen etter at du har justert lyden fra hovedkortet.

Om du ikke rører noe fra hovedkortet, og kun bruker optisk ut som pass-though, vil du måtte gjøre alle instillinger på mixampen til A40, da den inneholder ett eget lydkort.

Om du vil bruke Phoebus lydkortet, så anbefaler jeg deg å gå inn i bios for å deaktivere det integrerte lydkortet i hovedkortet, samt å ikke bruke mixampen til A40 (om den kan brukes uten å få optisk inn).

Optisk kabel er bare lys (derav navnet) som pulserer i digitalt mønster og overfører signalet uten elektrisk forstyrrelse. Om du bruker optisk signal til mixampen så vil det fremdeles være analoge signaler som går til headsetet fra mixampen. Dette vil ikke gjøre noe for deg, med mindre hovedkortet ditt samt strømforsyningen din er dårlig isolert/bygget slik at du kan få elektriske forstyrrelser i form av en hvinelyd eller svak summing. Dette er noe som er merkbart om det er stpre forstyrrelser, men som de fleste ikke legger merke til så lenge det er lyd i høyttalerelementene.

Dette er forresten noe de fleste dedikerte lydkort gjør en god jobb med å bli kvitt, da de som regel er skjermet for nettopp dette. Så da står du igjen med samme fra lydutgangen fra lydkortet, som med lydutgangen fra mixampen, nemlig at de er isolert mot støy.

Hvilke som vil gi deg en bedre lydopplevelse er subjektivt, det må du nesten høre selv. Men jeg vil anta at Phoebus lydkortet er langt kraftigere og vil kunne produsere bedre lyd en mixampen som følger med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

Takk for raskt svar ante faktisk ikke dette - Men det finnes jo ingen måte og deaktivere mixampen på? Tenker jeg også, at Phoebus er langt kraftigere, så tenker jeg skal prøve det. Det jeg må gjøre da antar jeg er og deaktivere det integrerte lydkortet, bytte ut optisk med 3,5mm Jack som skal plugges direkte inn til lydkortet? Om jeg gjør dette, jeg trenger da vell ikke gjøre noe med mixampen da gjør jeg? Vil ikke den tilpasse seg at jeg er tilkoblet lydkortet?


Lenke til kommentar

Vel, enklere enn dette kan jeg ikke forklare deg:

14jx_93c_u363v.jpg

Dette er alle alternativene du har med kabler som følger med headsettet når du kjøper det. Alle kabler jeg har brukt i tegningen følger med og er beskrevet i brukermanualen. Egentlig så er det eneste jeg har gjort å lese manualen, for så å sette alle illustrasjonene side om side. Alt står forklart ganske klart i manualen som følger med.

For å være sikker, fra venstre mot høyre:

Optisk kabel fra hovedkort via mixamp til headset. Dette er det du har gjort først, som gjør lydkortet ditt ubrukelig (du bruker det ikke i det hele tatt, så 1000kr for ingenting).

3.5mm jack via mixamp til headset. En mer "standard" løsning, men igjen, du bruker ikke lydkortet du har kjøpt, så det er fremdeles dødvekt.

3.4mm fra lydkort via mixamp. Her bruker du hodetelefonutgangen fra lydkortet ditt til å sende signal til mixampen, som igjen sender det videre til headsettet. I dette tilfellet vil mixampen fungere som en volumkontroll, og det innebyggede Dolby lydkortet i mixamp er ikke i bruk.

3.5mm fra lydkort/hovedkort direkte til headset. Dette er den mest direkte og optimale tilkobling om du vil bruke lydkortet ditt. Det sier seg selv (håper jeg) at om du vil bruke lydkortet, så plugger du 3.5mm jack-kabelen i lydkortet. Jeg bare nevner hovedkort fordi det i praksis kan brukes, men da bruker du integrert lydkort, ikke det du har kjøpt.

Om ikke dette forklarer det godt nok, så får du spørre noen andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...