spoocake Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Jeg lurer på om noen kan forklare meg svaret på denne oppgaven: En bedrift skal skaffe seg en maskin, og de velger mellom to ulike teknologier som har følgende kostnadsfunksjon (teknologiene er like langs alle andre dimensjoner): TKA=100.000+100X+X2 TKB=150.000+25X+0,75X2 x er produsert mengde. Forklar hvordan valg av teknologi avhenger av mengden man forventer å produsere/selge. Takker for svar! Lenke til kommentar
M.K.E.A. Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Nå er ikke matte min sterkeste side bare for å ha sagt det. For det første ser det ut som du kanskje har litt feil regnestykke (kan det stemme?), Ville kanskje trodd det var ^2 bak siste X på TKA og TKB. Husker ikke helt hvordan du setter det opp, men du skal finne ut den produserte mengden som hvor kostnadene i TKA er like stor som TKB. TKA=TKB (eller noe i den duren ). Tror man setter det opp slik: (kan godt hende dette er feil altså) 100.000+100X+X^2=150.000+25X+0,75X^2 Akkurat hva den X'en er for du finne ut selv eller få hjelp av noen andre her. Men poenget er at frem til en viss mengde X lønner det seg å bruke teknologi A, men produserer man mer vil det lønne seg å bruke teknologi B. Lenke til kommentar
Virgo Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Ja, det er helt riktig framgangsmåte. Teknologi B har en høyere installasjonskostnad, men gir lavere produksjonskostnad per enhet. Teknologi A har en lavere installasjonskostnad, men gir høyere produksjonskostnad per enhet. Opp til hvilken produksjonsmengde er A billigere å bruke enn B? Hvis antatt produksjonsmengde er lavere enn det punktet hvor totalkostnadene er like for A og B, da skal bedriften velge teknologi A. Hvis ikke teknologi B. Svaret finner du ved å løse ligningen M.K.E.A satte opp. Det kan du gjøre med formelen for andregradsligninger, eller du kan løse den grafisk på en kalkulator. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå