Gå til innhold

Hva er syre?

sinnaelgen

Anbefalte innlegg

Helt greit å ikke vite alle definisjoner. Der du dummer deg ut er når du krangler og ikke er enig når du får spørsmålene dine forklart riktig.

Det virker ofte som om du har en oppfatning som du på død og liv vil beholde, og (verst av alt) overbevise andre om at er riktig.

Her er det veldig lov til å være uten utdanning for å spørre spørsmål! Men aksepter at de med utdannelse og kunnskap vet best. (Og at alle kan ta feil, både smarte og dumme. Trikset er å innrømme at man tar feil når man ser at man bommet)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kan dere IQ-nerder ikke snart aksepterer at mage har begrenset kjennskap til de mest tekniske begrepene

mange av dem vet man heller ikke om og da blir det vanskelig lese seg opp

Fint du innrømer at du ikke har så mye kjennskap til det du prøver å diskutere :)

Ikke fullt så flott at du forsøker å belærer andre som kan MYE mer enn deg om temaene du ikke kan så mye om.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Helt greit å ikke vite alle definisjoner. Der du dummer deg ut er når du krangler og ikke er enig når du får spørsmålene dine forklart riktig.

Det virker ofte som om du har en oppfatning som du på død og liv vil beholde, og (verst av alt) overbevise andre om at er riktig.

Her er det veldig lov til å være uten utdanning for å spørre spørsmål! Men aksepter at de med utdannelse og kunnskap vet best. (Og at alle kan ta feil, både smarte og dumme. Trikset er å innrømme at man tar feil når man ser at man bommet)

Nei , dere aksepter ikke at jeg ikke kan flere såkalte begreper.

Til tross for at det er unaturlig for meg å bruk ukjente begreper så vil dere at jeg skal bruke dem

Det er tross alt leter å bruke det som er mest naturlig

Det er også det som blir mest riktig i denne sammenhengen

Ingen ting av dette vil dere akseptere

Lenke til kommentar

Det er tross alt leter å bruke det som er mest naturlig

Det er også det som blir mest riktig i denne sammenhengen

Ingen ting av dette vil dere akseptere

Lettere? Ja. Mest riktig? Helt klart ikke.

Det vi diskuterte i første omgang, er hvorfor aminosyrer kalles syrer når de ikke ligner på det vi i dagliglivet forbinder med «syre». Jeg synes du har fått gode forklaringer på dette, men du kan jo ikke bare avvise dem på grunnlag av at de er for vanskelige å forstå! Noen ganger må man bare akseptere at noe er vanskelig - det er begrenset hvor mye enkelte ting kan forenkles uten å bli feil.

Lenke til kommentar

Du kan ikke bruke egne begreper, med dine egne betydninger, når du skal diskutere definisjoner med andre. Du spør hva en syre er, da får du en definisjon, ikke en synsing.

jeg kan da ikke bruk begreper som jeg ikke forstår .

Hvordan skal da ellers få forklart "problemet"

jeg bruker heller ikke egne begreper men de som er mest anvendt.

ikke de vitenskapen har funnet opp for ha for seg selv

Lenke til kommentar

Lettere? Ja. Mest riktig? Helt klart ikke.

Det vi diskuterte i første omgang, er hvorfor aminosyrer kalles syrer når de ikke ligner på det vi i dagliglivet forbinder med «syre». Jeg synes du har fått gode forklaringer på dette, men du kan jo ikke bare avvise dem på grunnlag av at de er for vanskelige å forstå! Noen ganger må man bare akseptere at noe er vanskelig - det er begrenset hvor mye enkelte ting kan forenkles uten å bli feil.

nå handler det om mere en aminosyrer

nå jeg sier mest riktig , så sier jeg det mest riktige i denne sammenhengen

Jeg sier ikke at det er den helt korkete definisjonen , men det er den som blir mest riktig i forhold til forutsetningene

Sett fra et annet synspunkt så aksepterer vi at enkelte kaller pcen for harddisken selv om det ikke er riktig

Dette har dere virkelig store problemer med å aksepterte

sett fra et annet synspunkt så vil der heller ikke akseptere at man kalle pcen for boksen selv om det er ganske så nært opp til definisjonen

Når man er inne på det : hvordan fungerer aminosyren egentlig ?

Det kom ikke klart frem

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Vi aksepterer helt klart at folk kaller datamaskinen for harddisken. Det vi ikke aksepterer er at de samme folkene skal fortelle resten av verden at det heter harddisken.

Fordi det er feil.

Sammenligning bli uansett feil for det er ikke slik jeg fremstiller det.

for det er her dere forlanger at jeg skal bruke ukjente vitenskaplige begrep .ikke de som passer best i forhold til situasjonen

jeg bruker de begrepene jeg kjenner best selv dere ikke ser det

Merkelig nok tror dere at jeg vil innføre en egen "tidsregning" uansett hvor mye jeg måte nekte for det

Lenke til kommentar

Men Elgen, du spurte om hvorfor aminosyrer er syrer. Så svarte vi på det. Og nå sier du at du ikke aksepterer hva en syre er. Det handler ikke om å tvinge deg til noe som helst, men å svare på spørsmål du stiller.

Det svaret var greit.

jeg spurte om andre ting også , på generelt grunnlag som jeg ikke får helt klare svar på

det er her det med misforståtte og påtvungne definasjonerr kommer inn

Lenke til kommentar

Når man er inne på det : hvordan fungerer aminosyren egentlig ?

Det kom ikke klart frem

Aminosyrer har en såkalt karboksylgruppe som gjør dem i stand til å avgi H⁺-ioner. Dette gjør dem til syrer i ordets rette forstand, og vil gjøre at en vannoppløsning tilsatt en aminosyre, blir sur (får lav pH). Hvis du lurer på hvordan aminosyrer fungerer i biologisk sammenheng, så kan jeg ikke svare på det (men det var vel heller ikke det opprinnelige spørsmålet).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Aminosyrer har en såkalt karboksylgruppe som gjør dem i stand til å avgi H⁺-ioner. Dette gjør dem til syrer i ordets rette forstand, og vil gjøre at en vannoppløsning tilsatt en aminosyre, blir sur (får lav pH). Hvis du lurer på hvordan aminosyrer fungerer i biologisk sammenheng, så kan jeg ikke svare på det (men det var vel heller ikke det opprinnelige spørsmålet).

opprinnelig lurte jeg på om aminosyre virkelig var en syre

og så kom jeg med oppfølgingsspørsmålet om hvordan den fungerer

Det er nemlig sagt ett eller annet sted at aminosyren førte til livets oppstandelse.

men man vet visstnok ikke helt hvordan aminosyrene oppstod

h-ioner er det det samme som hydrogen ioner , som er omtalt på vikingskipa ?

glem det . jeg fant ut av det

Lenke til kommentar

Aminosyrer er byggesteiner i proteiner. Og proteiner er livets byggesteiner. Cellevegger består f.eks av sammenkjedete proteiner.

Enkle aminosyrer er funnet i meteoritter og romstøv (via analyse av spektralanalyse av lyset som filtreres gjennom støvskyene). Det er også laget enkle aminosyrer i laboratorieforsøk. Det kan se ut som slike enkle aminosyrer oppstår relativt enkelt og alt de antagelig finnes overalt i universet. Derfor er det foreslått en hypotese om at protolivet (de første livsformene) ikke oppstod på Jorda, men kom til Jorda i kometer eller meteoritter. Foreløpig finnes det dog ingen bevis på liv utenfor Jorda.

Så jepp, aminosyrer er grunnlaget for alt liv slik vi kjenner det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er det ikke bare innleggene mine dere vil ignorerer for en hver pris ?

Da er det noe merkelig med dere.

Det sier hvor mye interesse dere har for trådens generere innhold

og går inn for å boikotte alle tråder jeg har vært aktive i uansett hvor konstruktivt innholdet er

Er det så viktig å dra meg ned i skiten bare fordi dere er uenige i mine meninger

Det er lov å tenke selv , ikke bare høre på hva andre sier

:wallbash:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...