Gå til innhold

Hva er syre?

sinnaelgen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På samme måte som klimaforskeren ikke er enige så tvil jeg også på at alle finner det praktisk at "syre" er så vid begrep

Hvordan kan du påstå at det er så vidt begrep. Det er jo så kort, konsist og nøyaktig på atomnivå som du får det.
Tror ikke du får det noe mindre vidt. Om du ikke en gang forstår det, ja så tror jeg nesten ikke at nivået kan senkes lengre.

Fordi det virker for fantasifullt til å stemme helt

Fantasi? Ingen har slike fantasier. De baserer seg på fullt målbare metoder.

Lenke til kommentar

Hvis man finner ut at det er mere en syre som avgir H-ioner så har man ikke noe å gå på for skille mellom syre og andre ting.

Dette skjønner eg ikke. Da er jo dette stoffet en syre? Er det noe problem da?

Hva ville du lagt til for å unngå dette "kjempeproblemet" du lager her?

Lenke til kommentar

Hvis man finner ut at det er mere en syre som avgir H-ioner så har man ikke noe å gå på for skille mellom syre og andre ting.

Derfor

som sagt så har det med å ha en klar nok definisjon og noe å gå på for fremtiden

men, syre er det som gir fra seg H-ioner. gir det fra seg, er det syre, gjør det ikke det, er det ikke syre. det er hvordan man vet at det er syre, det gir fra seg H-ioner.

hvordan kan da noe som ikke gir fra seg H-ioner være syre(gi fra seg H-ioner)? det er motsigende.

det du egentlig sier er, hva om noe som ikke gir fra seg H-ioner gir fra seg H-ioner...

Lenke til kommentar

bla. har man en plante man kalle for syre

så har jeg være bortre i situasjoner der man kun har snakket om syre der fokuset var de etsende egenskapene .

Hvordan skal man skille det ut uten å må bruke lange navn ?

hvorfor skille ut?

mange kaller ett kabinett til pc for harddisk, det gjør det ikke mer riktig...

Lenke til kommentar

Hadde dere klart forklare meg det skikkelig så hadde det hjulpet

Da må du bli mye flinkere til å gi gode tilbakemeldinger på hva du ikke forstår. Men du har en tendens til å dra inn ting i diskusjonen som ikke hører hjemme der, og da øker risikoen for mer avsporing og flere missforståelser.

Det dere ikke respekterer er at man også med riktig kunnskap ikke nødvendigvis er enige i konklusjonene

Da blir det som at det er fakta fordi noe har sagt det

Det er det som slår ut hos meg

Man kan være så uenig man vil i noe, det endrer ikke på at det alle/store flertallet innenfor vitenskapen har blitt enig om at det er slik vi gjør det. Alt innenfor vitenskapen av begreper, grupper osv er menneskeskapt. Vi har jobbet frem ett system som gjør det enklere å forstå naturen rundt oss. Kunne det vært gjort på en annen måte? Mulig, men nå er det som det er, vi har blitt enig om ett system. Det viktigste er at det er klare og entydige definisjoner på ting og tang, da unngår man missforståelser og slikt.

Nå har jeg forstått at man bruker H-ioner som indikator for å definere neo som syre

Det betyr ikke at jeg er ening om at det er nokk

Det var også derfor jeg sammenlignet det med diagnoser på sykdommer .

For å finne en sykdom helder det ikke med en indikator

Det er i slike ting du roter. For å finne en spesifikk sykdom må flere krav være oppfylt. På samme måte med en spesifikk syre. Jo flere ting egenskaper/indikatorer en syre/sykdom har, jo nærmere kommer vi en spesifikk type. F.eks. Kreft kommer i mange varianter, syre kommer også i mange varianter. For å kunne kalle noe for kreft må det være en felles nevner. Når vi definerer hva denne fellesnevneren er, hva enn den er, så vil alle sykdommer som har den egenskapen/indikatoren være kreft.

jeg er heller ikke ening i at gruppen syre bør være så stor som den er

det har ikke så mye med kunnskap å gjøre

Det er helt greit å mene det, men det hjelper ingenting så lenge du ikke klarer å komme opp med en bedre løsning/foreslag, og få aksept for denne innenfor vitenskapen. For å endre på noe må man finne svakheter i dagens definisjon og/eller modell, og så finne på noe bedre og/eller mer korrekt, da blir høyest sannsynlig den definisjonen den som gjelder, inntil noe nytt og bedre blir lansert (hvis nødvendig). Se f.eks. historikken om definisjonen på en meter.

Mennesker bruker ord feil. Som tidligere nevnt er også dagligtalen ofte unøyaktig, og gamle order og uttrykk lever mye lengre enn de burde etter at nytt kunnskap "er kommet på bordet". Se f.eks. bakgrunnen til det svenske ordet syre om oksygen, eller det norske surstoff.

Vi gir også kallenavn til ymse ting, f.eks. dopet lsd er kalt syre, men jeg tror ikke det har noe med syre å gjøre1. Derfor er det viktig å se på de vitenskaplige navnene, og ikke nødvendigvis hva som blir brukt i dagligtalen eller andre "ikke vitenskaplige" sammenhenger.

1 Etter litt googling ser det ut til at en av komponentene til å fremstille lsd er en syre, og navnet stammer der i fra. Men lsd mister syre egenskapen i fremstillingsprosessen.

Har du ett eksempel på en slik plante?

så har jeg være bortre i situasjoner der man kun har snakket om syre der fokuset var de etsende egenskapene .

Da har det vært snakk om mer spesifikke stoffer. En syre kan ha flere egenskaper, hvor en av de er at de er etsende. Det er derfor de forskjellige syrene (og andre ting) har sine egne navn, for å definere en spesifikk samling egenskaper, f.eks. salpetersyre. Hadde ikke salpetersyre avgitt hydrogenioner så hadde det hatt navnet salpeter<ett_eller_annet> i stedet for. Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Derfor

som sagt så har det med å ha en klar nok definisjon og noe å gå på for fremtiden

Nå har jeg forklart til deg før at det må gi fra seg et H-ion som deretter øker konsentrasjonen av H3O+ i en løsning. Trekker det mellom ørene dine siden du ikke får med deg noe som helst?

Dette skjønner eg ikke. Da er jo dette stoffet en syre? Er det noe problem da?

Hva ville du lagt til for å unngå dette "kjempeproblemet" du lager her?

Her tar du feil. Du har for eksempel radioaktive stoffer som sender ut alfastråler.

Om en syre er etsende eller ikke har ikke noe med definisjonen på en syre å gjøre. Det er bare noe du trodde fra før, og som du ikke klarer å gi slipp på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

finnes det da en felles betegnelse ( enkeltnavn) på syrer som har felles egenskaper ?

f.eks , etsende syrer

Er ikke etsende syre ett godt nok begrep? Det beskriver to egenskaper ved ett stoff, altså det er etsende og en syre. Dette blir igjen enn felles betegnelse, men for færre stoffer enn hva syre omfatter.
Lenke til kommentar

finnes det da en felles betegnelse ( enkeltnavn) på syrer som har felles egenskaper ?

f.eks , etsende syrer

Nå har dere hintet meg om at syre ikke nødvendigvis er surt

stemmer det i enkelte tilfeller ?

Tunga sine reseptorer går jeg egentlig ut fra vil registere alt som gir fra seg H-ioner for surt, og det er derfor forskjellige syrer smaker surt. Noen er selvsagt så sterke at du ikke bør/kan smake på det, men vil altså smakt surt om det ikke hadde vært at den sterke løsningen ville drept reseptorene før den tid. (mens andre syrer kan være så svake, ha andre smaker etc.. som gjør at du ikke kjenner det om du hadde smakt på dem)

Planten "syre" smaker jo surt, og vil derfor gi fra seg H-ioner, og går dermed helt urmerket innen kategorien syre. At man kaller planten for syre er selvsagt bare tilfeldig navngiving, og kommer nok av at den har en form for syreløsning i seg.

Som sagt, det fine her er at definisjonen er knallsterk og tydelig, og uansett hvor mange dumme eksempler du kommer med, så vil det være enkelt å definere det som en syre.

Når det kommer til LSD og andre narkotikum som man kaller for syre, så er det nok ganske tilfeldig navngiving, og/eller så kanskje det gir en syrlig følelse, da stoffene lurer hjernen trill rundt så er dette ingen umulighet akkurat.

Når den kan få deg til å tro at du flyr, så er en syrlig smak null problem. ;) Men det kommer av at hjernen din bryter sammen, og har ingenting med denne diskusjonen å gjøre.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

men igjen, syre trenger ikke smake surt, veldig svak syre(f.eks springvan kan være syre) trenger ikke smake surt i det hele tatt, men fortsatt være syre.

så smaken har ikke nødvendigvis noe med syre å gjøre, spørs på styrken. ser for meg at surt godteri er langt fra så sterk syre som det smaker som, så det går begge veier.

edit: var men til Andrull.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Sterke syrer.

Det beskriver jo bare styrken .

siden surt også kan anta i varierende styrke vil jeg ikke si at sterke syer er noe god beskrivelse i slike tilfelle.

Det var etse egenskapene som var poenget

jeg vil jo anta at f.eks saltsyre er etsende men at den også vil smake mere salt en surt hvis man tør å smake

Har man virkelig ikke en bedre beskrivelse ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

men igjen, syre trenger ikke smake surt, veldig svak syre(f.eks springvan kan være syre) trenger ikke smake surt i det hele tatt, men fortsatt være syre.

så smaken har ikke nødvendigvis noe med syre å gjøre, spørs på styrken. ser for meg at surt godteri er langt fra så sterk syre som det smaker som, så det går begge veier.

edit: var men til Andrull.

Nå er ikke springvann en syre bare pga. at det har en relativt lav pH. Det er andre stoffer i vannet som er syrer og fører til lavere pH, som f.eks garvesyre. Det kan også nevnes at vann teknisk sett både er en syre og en base, men at i rent vann balanserer dette seg ut, og pH blir 7. Om du vil vite mer kan du søke opp vannets autoprotolyse. :)

Lenke til kommentar

Det beskriver jo bare styrken .

siden surt også kan anta i varierende styrke vil jeg ikke si at sterke syer er noe god beskrivelse i slike tilfelle.

Det var etse egenskapene som var poenget

jeg vil jo anta at f.eks saltsyre er etsende men at den også vil smake mere salt en surt hvis man tør å smake

Dette viser, for n'te gang, at du ikke har noen som helst kunnskap om hva du snakker om. Snakk med din nærmeste videregående skole og spør om du kan få ta Kjemi 1, og så kommer du tilbake når du slutter å være så sinnsykt ignorant og trangsynt. Du er en vits når det gjelder naturvitenskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...