XoideX Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Hei!!Jeg og kjæresten skal ha barn i desember. Det er vårt første barn, så vi har lite kunnskap. Kjæresten ble ferdig utdannet i juni, og har jobbet fullt etter det. Hun jobbet også en god del, mens hun studerte. Og slik vi forstår det, har hun rett til foreldrepenger. Jeg er fulltidsstudent i et universitet i utlandet, og har flere år igjen av studiet. Spørsmålet er hvordan jeg kan overføre ukene mine over til henne, og eventuelt hvilke skjema jeg må bruke, finner ikke en slik skjema på nav.no eller skjer dette automatisk?Og generelt hadde det vært hyggelig at dere kom med noen råd, og informasjon på hva slags støtte vi kan få, og generelt skjemaer/søknader som må/bør fylles før fødsel.Setter pris på det!Takk! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 (endret) Dersom mor er alene om omsorgen kan hun ta ut hele foreldrepengeperioden alene, jfr. folketrygdloven pgf 14-15. Det samme gjelder hvis far er innlagt på helseinstitusjon, far har ikke selv krav på foreldrepenger, eller far ikke er i stand til å ta seg av barna. Det er felter for dette på mors søknadsskjema. Far trenger ikke fylle ut eget skjema. Endret 28. september 2013 av krikkert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå