Gå til innhold

Hvordan spare best mulig?

Bordplate

Anbefalte innlegg

Hei!

Har frem til juli 2014 mulighet til å spare ca 40-50K som jeg kan sette inn på en høyrentekonto.

Fra juli 2014 blir jeg besatt i stilling og får ordentlig lønn (300k-ish). Jeg planlegger dog å kjøpe en bil i prisklassen 150-200K da. Mitt spørsmål er da om jeg bør avsette de pengene jeg i år kan spare til egenkapital i bilen ettersom det sikkert kan være vanskelig å få lån uten kapital ELLER om jeg neste år flytter pengene fra høyrentekontoen til en BSU-konto.

I mine øyne er begge Win-win, flytter jeg alt til BSU har jeg jo flere penger renta kan jobbe med over år, men samtidig kan jeg være flink å spare dersom jeg setter av det oppsparte i år til egenkapital i bil, derav mindre måndtlige avbetalinger og mer penger i sparing BSU.

Noen som ser åpenbare feil eller fordeler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har frem til juli 2014 mulighet til å spare ca 40-50K som jeg kan sette inn på en høyrentekonto.

Fra juli 2014 blir jeg besatt i stilling og får ordentlig lønn (300k-ish). Jeg planlegger dog å kjøpe en bil i prisklassen 150-200K da. Mitt spørsmål er da om jeg bør avsette de pengene jeg i år kan spare til egenkapital i bilen ettersom det sikkert kan være vanskelig å få lån uten kapital ELLER om jeg neste år flytter pengene fra høyrentekontoen til en BSU-konto.

I mine øyne er begge Win-win, flytter jeg alt til BSU har jeg jo flere penger renta kan jobbe med over år, men samtidig kan jeg være flink å spare dersom jeg setter av det oppsparte i år til egenkapital i bil, derav mindre måndtlige avbetalinger og mer penger i sparing BSU.

Noen som ser åpenbare feil eller fordeler?

En ting som er verdt å tenke på, er om du har prøvetid i stillingen.

Jeg hørte en kompis som ikke fikk 75k i lån, selv med 35k etter skatt utbetalt i mnd, fordi han fremdeles var i 6mnd prøvetid i stillingen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En åpenbar feil ved å overføre mer enn 20k til BSU i året er at du ikke får noe fradrag på overskytende. Sett at du ikke kan skyte inn 20k året etter er det bedre å skyte inn 20k på BSU i året og la overskytende være på en sparekonto til året etter. Da får du maksimal effekt av skattefradraget. Det vil da gi deg en ekstra gevinst på 4000.

Du kan få 100% finansiering på bil. Dog stilles det vanligvis krav til alder på bil når lånet skal være nedbetalt o.l. Men merk deg at renta er høyere ved ingen eller lav egenkapital. Jeg for min del stilte med 35% egenkapital på billånet mitt, hovedsaklig for å få lavest mulig rente.

Bare husk at hvis du kjøper bil hos forhandler og de skal være "snill" og ordnefinansieringen så gir deg ikke i nærheten av den renten du får ved å gå direkte til banken. Jeg fikk tilbud om 6,5% rente hos forhandler (som brukte Nordea) med 35% EK, samtidig kunne man få 4,95% direkte hos Nordea. Uten at jeg vet 100% sikkert antar jeg forhandler tar differansen. Så det beste er å få deg lånebevis i en billig bank og prøve å bruke det som forhandlingskort mot forhandler (kanskje han gir deg mer avslag på bilen eller ekstrautstyr som gjør at du totalt sett tjener på det).

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Takk, men jeg er tilsatt ved Forsvaret så stillingen er trygg :)

Fast eller ikke?

Forsvaret er ikke så trygt som du kanskje tror, jobba der selv i 6 år og så MANGE som ufrivillig "måtte" gå, før jeg selv ufrivillig måtte gå...

Men, du har kanskje fast kontrakt der fra før?

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En åpenbar feil ved å overføre mer enn 20k til BSU i året er at du ikke får noe fradrag på overskytende.

Sånn sett er det jo litt fint at du ikke kan spare mer enn 20k på en BSU-konto! :)

Har du tjent så mye i år at det er noe poeng i å sette inn 20k på bsu alt i år kanskje?

Billån vet jeg dessverre veldig lite om. :) Har du vurdert å kjøpe en noe billigere bil? Husk at 200k fort er like mye som du trenger i EK til en hel leilighet, pluss det er dyrt å ha en bil, mtp forsikring, avgifter, drivstoff, etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det bra at man ikke kan spare mer enn 20k pr. År om man vil ha fullt fradrag?

Jeg syns det hadde vært greit at man får fradrag helt til 150k på kontoen er oppnådd.

Når man har en gjennomsnittlig lønn i Norge og er gjeldsfri så klarer man å spare mer enn 20k pr. år. Synd det skal straffe seg å ha en nøktern personlig økonomi.

Lenke til kommentar

Det jeg mente er at det er bra at det ikke går an å sette mer inn enn 20k på en BSU-konto i året fordi hvis det hadde vært mulig å sette inn mer, men man bare fikk fradrag opp til 20k, så hadde garantert mange satt inn mer og mistet potensielt fradrag senere. Mulig du misforstår, men det er altså fysisk umulig å sette inn mer enn 20k i året på en BSU. Hvis du forsøker, så blir du stoppet.

Om 20k/150k-grensen er for lav er en annen diskusjon.

Endret av Arne
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fast eller ikke?

Forsvaret er ikke så trygt som du kanskje tror, jobba der selv i 6 år og så MANGE som ufrivillig "måtte" gå, før jeg selv ufrivillig måtte gå...

Men, du har kanskje fast kontrakt der fra før?

Hei, ja jeg har underskrevet en kontrakt på 8 år :) Krigsskolen.

Lenke til kommentar

Men DNB har jo f. eks noe som heter DNB 2.0. Da kan man spare 30.000 kr i tillegg til de 20.000kr fra den første BSU'en, altså 50.000 til sammen. Er dette noe å anbefale eller ville dere fremdeles satt 20.000 årlig på BSU og evt resten på en høyrentekonto?

Å flytte alt av pengene over på BSU/BSU 2.0 er kanskje litt mye? Er greit å ha litt egenkapital når du skal kjøpe en sånn bil.

Lenke til kommentar

BSU 2.0 låser vel pengene dine omtrent på samme måte som ordinær BSU, bortsett fra at du ikke får noe skattefradrag på BSU 2.0. Så om du har kapasitet til over 20 000 i sparing i året bør du sette 20k på BSU og overskytende på BSU 2.0. Men da er pengene dine "låst" det vil si at du mister rentefordelen om du bruker de til noe annet enn bolig.

Så du må nesten vurdere selv hva som er viktigst tilgjengelighet på pengene dine eller 1,8% prosentpoeng mer rente (sett at du bruker ordinær sparekonto hos DNB med saldo under 100k). Sparesmart har en forresten en konto uten begrensinger på uttak med rente på 3,4%. DNB gir bare 3% men da med begrensninger.

Lenke til kommentar

Det som er mest lønnsomt er å så fort som mulig få best rente på pengene sine. Det medfører å kjøre pengene inn på BSU så fort som mulig, gitt at du skatter så mye at det er noe vits i.

Som akkla skriver så har du sikkert høyere rente på billånet, og det vil lønne seg å betale ned dette. Men da får du ikke bundet pengene til boligkjøp.

Det er ditt valg, og ingen andre enn deg kan ta beslutningen. Det er jo faktisk mulig å finne en bil som ikke koster 150-200k.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...