Gå til innhold

Utforske nye distroer. Kom med forslag.


Anbefalte innlegg

For det første er mulighetene for support på Ubuntu større enn på Debian testing. I tillegg er Ubuntu mer gjennomført ut av boksen.

Siden de er omtrent like oppdatert, vil jeg derfor påstå at Ubuntu er et enklere og minst like godt valg når det kommer til å prøve en oppdatert (men ikke bleeding) distro.

Mer support er fair enough, men hvorvidt Ubuntu er mer gjennomført er diskutabelt. Det er ikke gitt at man ønsker endringene Ubuntu har gjort. Og igjen så har du dette med release model og filosofi som du ikke kommenterte. Poenget mitt er at Ubuntu er ikke en erstatning for Debian testing selv om du foretrekker det. Prøver ikke å bashe Ubuntu, men det er forskjeller selv om de er tett tilknyttet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Akkurat nå så bruker Manjaro Xfce på min laptop, og jeg er ganske fornøyd med den så langt. Jeg vil også anbefale Sabayon.

 

Manjaro er ganske stabil, og har god støtte for hardware, og det sier jeg pga jeg har litt problemer med Linux på min laptop, men med Manjaro så gikk det kjempe bra. Manjaro er rolling release.

 

Sabayon har en god blanding mellom god støtte "out of the box" også at det krever litt mer avansert kunnskap en for eksempel Ubuntu. Jeg har hatt litt problemer med å starte Sabayon Live på min laptop etter 13.04, men fordi det er rolling release så kan du like så installere med en tidligere iso.

Endret av Dreamscape DT
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det kan jeg gjøre.

 

Litt bakgrunn: jeg har alltid likt arch. Veldig godt. Det var min goto-distro for det meste.

 

Hvorfor? Arch var enkelt og rent. BSD-style init med rc.conf var svært behagelig og jeg hadde ingen problemer. Ting var som det skulle. Men så begynte Arch-devs mer og mer å droppe det som gjorde Arch til Arch for å spare seg maintenance-jobben med sin egen init. De deprecated rc.conf mer og mer, innfører allverdens unødvendig breakage og har nå byttet ut init-en sin med systemd. Og det ser ikke ut til å bli noe bedre.

Lenke til kommentar

Det kan jeg gjøre.

 

Litt bakgrunn: jeg har alltid likt arch. Veldig godt. Det var min goto-distro for det meste.

 

Hvorfor? Arch var enkelt og rent. BSD-style init med rc.conf var svært behagelig og jeg hadde ingen problemer. Ting var som det skulle. Men så begynte Arch-devs mer og mer å droppe det som gjorde Arch til Arch for å spare seg maintenance-jobben med sin egen init. De deprecated rc.conf mer og mer, innfører allverdens unødvendig breakage og har nå byttet ut init-en sin med systemd. Og det ser ikke ut til å bli noe bedre.

 

Forresten, nå vurderer vel også Debian å gå over til systemd, så at det skal være så forferdelig ille at Arch gjorde det først kan jeg ikke helt forstå. rc.d var en Arch-spesifikk clone av BSD-style, med arch-spesifikke init scripts. Så ja.. jeg sliter litt med å forstå argumentet ditt.

 

Arch har alltid handlet om bleeding edge, så jeg synes Arch absolutt fortsatt er Arch. BSD er vel ikke så veldig relevant lenger (med unntak av DragonFlyBSD, som er litt kult), så jeg synes ikke det er rettferdig å forlange at utviklere skal for alltid støtte døde operativsystem.

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar

Det gjør de. De vurderer også Upstart. Selv har jeg ikke noe mer sansen for Upstart enn systemd, men det er nå så. Debian har også en vanskelig diskusjon nettopp fordi de prøver å støtte ting som ikke er bare linux.

 

Tingen er at systemd-core ikke er så skrekkelig ille at det gjør noe. Det er verre med at alt enten erstattes av systemd eller får en hard dependency i systemd. Så har vi cancer som journald, men det får bli en shitfest til en annen dag.

Lenke til kommentar

Det gjør de. De vurderer også Upstart. Selv har jeg ikke noe mer sansen for Upstart enn systemd, men det er nå så. Debian har også en vanskelig diskusjon nettopp fordi de prøver å støtte ting som ikke er bare linux.

 

Tingen er at systemd-core ikke er så skrekkelig ille at det gjør noe. Det er verre med at alt enten erstattes av systemd eller får en hard dependency i systemd. Så har vi cancer som journald, men det får bli en shitfest til en annen dag.

 

Tror ikke Debian velger Upstart pga CLA, så tipper det blir systemd, noe jeg tror er et smart valg.

 

Tror vi får bare enes om å være uenige ang Arch. For meg er Arch like mye Arch som det var før systemd ihvertfall.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har heller ingen problemer med å anbefale Arch. Har selv vært igjennom mye rart av Linux. Brukte blant annet Slackware en stund. Men nå går det stortsett i ArchLinux når det gjelder Linux.

Det som kan være greit er å skrive ut en installasjonsguide som ligger på wiki siden til Archlinux. hvis du skriver ut den og prøver deg frem, så skal det vel mye til for at du på en eller annen måte får installert Arch. Riktignok er det jo slik at når du booter et ArchLinux installasjonsmedium, CD/USB Whatever, så får du opp en kommandolinje med automatisk innloging som root. Når du har installert Arch, og skal starte den får du fremdeles opp bare en kommandolinje og du må logge inn som root, så må du lage bruker også konfiguerer du sudo. Så da kan moroa begynne. For å installere pakker så bruker du pacman.

Før trengte jeg som regel ikke å bruke Installasjonsguiden så mye når jeg installerte Arch, men etterhvert ble det endel å sette opp selv under installasjonen og det ble litt mye å huske på, så derfor er det greit å bruke installasjonsguiden nå iallefall.

 

Men det du trenger å vite om hva du skal gjøre under installasjonen av Arch står jo i guiden, så leser/følger du den, så går det nok bra skal du se.

 

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kan jeg gjøre.

 

Litt bakgrunn: jeg har alltid likt arch. Veldig godt. Det var min goto-distro for det meste.

 

Hvorfor? Arch var enkelt og rent. BSD-style init med rc.conf var svært behagelig og jeg hadde ingen problemer. Ting var som det skulle. Men så begynte Arch-devs mer og mer å droppe det som gjorde Arch til Arch for å spare seg maintenance-jobben med sin egen init. De deprecated rc.conf mer og mer, innfører allverdens unødvendig breakage og har nå byttet ut init-en sin med systemd. Og det ser ikke ut til å bli noe bedre.

 

 

Brukt Arch i 3-4år sammenhengende, og hadde folk spurt meg for 3år siden, ville jeg så absolutt anbefalt det. Nå? Not so much. Og det kommer stort sett av at de har basert distroen for mye på "AUR" altså Arch User Repository. "The Arch Way" har forandret seg drastisk siste årene, og distroen har nå blitt mer eller mindre en distro som blir utviklet og "forbedret" av vanlige brukere som uploader både ditten og datten ut på AUR.

 

De skiftet så ut initsystemet til systemd, noe flere andre distroer også har gjort bl.a Fedora, og derfor igjen - fraskrevet seg det som i utgangspunktet gjorde Arch til Arch - The Arch Way, KISS.

 

Men i utgangspunktet var konseptet bra, og det fungerte/fungerer godt. Sjæl gjorde jeg hoppet til Gentoo og kunne ikke vært mer fornøyd.

 

Forøvrig er Arch Wikien antakeligvis den beste på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...