Gå til innhold

Utforske nye distroer. Kom med forslag.


Anbefalte innlegg

Jeg sitter nå med ubuntu, og trives egentlig godt med det, spesielt mtp software manager som gjør det så lett å finne alt du trenger. Nå har jeg lyst å forske på nye distroer i virtualbox.

 

Jeg er fersk i Linux, bare sånn at det er sagt. Samtidig er jeg veldig klar for å forlate windows for godt.

 

Ønskelig er :

-Tar de fleste enheter og drivere på strak arm. Ubuntu har startet opp på alt jeg har testet så langt uten at det har vært nødvendig å installere drivere

-Gjerne en "fancy" og "glossy look".

-Ett ok brukerforum, som man kan bruke hvis man trenger raskt hjelp med noe

 

Distroen MÅ være tilgjengelig i både 32 og 64bit. Prosessoren min støtter ikke virtualisering, så den tar ikke 64bit OS. Skal det brukes må jeg jo ha 64bit for å utnytte rammen.

 

Kom med forslag, og gjerne hvorfor.

 

Tråden oppdateres med distroer som er testet.

 

Allerede testet :

-Ubuntu 12.04 LTS

-Ubuntu 1304

-Linux mint

-OpenSUSE

-Debian

Endret av Pòǹdùs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fedora, OpenSUSE, Mandriva og Gentoo er populære og stødige distroer som ikke er alt for like de du har prøvd.

 

Se utviklingstreet til de viktigste distroene her for inspirasjon.

 

Fedora prøvde jeg delvis, men den ville ikke boote opp i virtualbox, uten at jeg er sikker på hvorfor. OpenSUSE er nå installert og under utforskning.

 

Takk for forslag, jeg skal se på det

Lenke til kommentar

Du trenger ikke noe eget brukerforum; her + google bør holde.

 

Hvorfor i all verden vil du straffe deg selv med glossy look? Uansett, til slikt er ting som Elementary sikkert fint. Du kan også se på den mest ricede, ubrukelige KDE-default jeg har sett (utrolig nok dårligere enn hva KDE-teamet klarer selv); Manjaro.

 

Det at vi to har forskjellig smak er irrelevant til tråden.

Lenke til kommentar
Allerede testet :

-Ubuntu 12.04 LTS

-Ubuntu 1304

-Linux mint

-OpenSUSE

-Debian

For å kunne gi gode forslag er det greit å høre dine erfaringer med det du allerede har testet. Var distroen bra, dårlig, tilfredstillende, vanskelig, gammeldags, ustabil, forvirrende, kjedelig, osv.?

 

I mine øyne er det kun et lite knippe distroer du trenger å teste før du finner "din greie". Gitt at du prøver forskjellige DE (Gnome2/3, KDE, Unity, osv.) i disse, så har du vært innom det aller meste som er verdt å prøve. Det er også viktig å skjønne filosofien bak distroen og pakkesystemet/repoene du sjekker ut.

 

Stabil:

- Debian

- CentOS

 

Oppdatert:

- Ubuntu

- Fedora

 

Bleeding/sær:

- Arch

- Slackware

- Gentoo

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på Debian stable. Går du på Debian testing kan du like gjerne gå på Ubuntu. Forskjellen mellom dem er ikke all verdens.

Det viktigste er å redusere det enorme antall distroer til et fornuftig utvalg så du ikke mister oversikten.

Tull. Det er både tekniske og prinsipielle forskjeller mellom Ubuntu og Debian, samt testing er (semi-)rolling noe Ubuntu ikke er. At de har (nogenlunde) samme pakker er bare en ting.

 

Hvis man ignorerer DE og avhengig av bruk så kan man heller nesten si omvendt; du kan like gjerne bruke Debian testing. Ser ikke hvorfor du skulle trekke frem at det er mange distroer heller, fordi Debian er faren til mange av de så det blir absurd å si at man ikke burde nevne testing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...