Rescue me Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 (endret) Universet kan lett forklares som et dataspill, med mulighet for flere spillere å spille samtidig. Universet er et "spill" og tar derfor ikke opp fysisk plass, annet en hvor det lagres (for eksempel en harddisk). Hva som er utenfor spillet, blir veldig vanskelig å finne ut av ved å kun spille spillet. Da må man i så fall finne et slags smutthull, og for alt vi vet så er det kanskje meningen at det skal eksistere slike "smutthull". Universet utvider seg i takt med hva som er nødvendig, og akkurat som et dataspill vi kjenner til, trenger kun det som sees å vises, slik at man sparer mye ressurser på å ikke trenge å "simulere" hele universet hele tiden, så lenge man husker hvordan det "skal være". Siden universet kun er et "spill" så trenger det ikke dens start eller slutt å være så veldig mystisk. Naturlover eksisterer i "spillet", men disse fungerer kun i "spillet" og vil ikke ha mulighet til å forklare det som er "utenfor". Akkurat som et dataspill vi kjenner til, som også har en egen fysikk, som fungerer utmerket i spillet, men ikke på noen måte kan forklare vår verden (annet en hvor inspirasjonen kom fra). En del av vår alles bevissthet eksisterer også utenfor spillet, akkurat som en som spiller et dataspill, både eksisterer som personen foran skjermen og en karakter i spillverdenen. Men siden vi er blitt "født inn" i "spillet", så vil vi heller ikke vite at det er et "spill", da vi ikke har noe å sammenligne med. "Spillet" er alt vi kjenner til. Hvorfor eksisterer så "spillet"? Dette kan være fordi det er en effektiv måte å lære på, akkurat som vi i dag bruker datasimulasjoner for å lære. Og derfor må også en del av oss eksistere utenfor "spillet", da man må ha en mulighet til å påvirke "spillet" fra utenfor, for i det hele tatt ha noen nytte av det i læresammenheng. Det finnes flere "spill" (eller skal man si universer), og hver har sine egne regler, for å kunne lære mer. Siden en del av bevisstheten vår er utenfor "spillet" har vi også mulighet til å komme oss "utenfor spillet" eller skal man kanskje si et annet "spill" (univers), gjennom å kunne endre hvilke signaler vår "bevissthet" får. Hva som er utenfor "spillet" er vanskelig å vite, akkurat som det for en bakterie i magen din er vanskelig å vite hva som er utenfor deg. Men det som er utenfor "spillet" (universet), trenger ikke nødvendigvis å ha noen tid eller dimensjoner, så da slipper man også spørsmålet rundt evigheter, og start og slutt. Endret 28. september 2013 av Kun10kr 1 Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 28. september 2013 Forfatter Del Skrevet 28. september 2013 Fokuset blir litt å se på bevisstheten som det "grunnleggende", i steden for den fysiske verden vi lever i. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Jeg tror du har det bakvendt. Spill er noe som er i universet, og emulerer deler av universet vi kjenner til eller kan spekulere i. 2 Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 28. september 2013 Forfatter Del Skrevet 28. september 2013 (endret) Jeg tror du har det bakvendt. Spill er noe som er i universet, og emulerer deler av universet vi kjenner til eller kan spekulere i. Skjønte ikke helt hva du mente her? Nå tenker jeg ikke at universet er et dataspill, men prøvde å forklare hvordan det like så greit kunne vært det. Og at jeg gjennom forklaringen fikk svar på "de store spørsmål", selv om jeg ikke helt har skrevet så mye med meningen med livet, utover at det er å lære, en slags evolusjon. Men nå vet jeg ikke hvilket mål evolusjonen sikter etter. Endret 28. september 2013 av Kun10kr Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Skjønte ikke helt hva du mente her? Nå tenker jeg ikke at universet er et dataspill, men prøvde å forklare hvordan det like så greit kunne vært det. Og at jeg gjennom forklaringen fikk svar på "de store spørsmål", selv om jeg ikke helt har skrevet så mye med meningen med livet, utover at det er å lære, en slags evolusjon. Men nå vet jeg ikke hvilket mål evolusjonen sikter etter. Egentlig bare at jeg syns det du skrev var fullstendig meningsløst, men jeg prøvde å si det på en snill måte. Ja, nå har du fått svar. Svaret ditt gir forøvrig omtrent like mye mening som å si at 42 er svaret på livet, universet og alt mulig (ref: Haikerens Guide til Galaksen). For min del er jeg mer opptatt av at svarene mine skal ha rot i virkeligheten og kunne beskrives som "korrekte", men hver sin smak. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 28. september 2013 Forfatter Del Skrevet 28. september 2013 Egentlig bare at jeg syns det du skrev var fullstendig meningsløst, men jeg prøvde å si det på en snill måte. Ja, nå har du fått svar. Svaret ditt gir forøvrig omtrent like mye mening som å si at 42 er svaret på livet, universet og alt mulig (ref: Haikerens Guide til Galaksen). For min del er jeg mer opptatt av at svarene mine skal ha rot i virkeligheten og kunne beskrives som "korrekte", men hver sin smak. Etter min erfaring, så kan alt sees på som meningsløst. Men ja, gir ikke så mye mening, er snakk om filosofering rundt om universet er så "fysisk" som vi skal ha det til. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Etter min erfaring, så kan alt sees på som meningsløst. Men ja, gir ikke så mye mening, er snakk om filosofering rundt om universet er så "fysisk" som vi skal ha det til. Hva mener du med "fysisk"? Hva inkluderer du da? Atomer? Mørk energi? Kvantemekanikk? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 28. september 2013 Forfatter Del Skrevet 28. september 2013 Hva mener du med "fysisk"? Hva inkluderer du da? Atomer? Mørk energi? Kvantemekanikk? Fysisk, som i at det verden ikke er en "illusjon". Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Hva ville det vært en illusjon bestående av? Hva er det illusjonen ville bedratt, hva slags sinn ville blitt illusjonert (er det et ord?)? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 28. september 2013 Forfatter Del Skrevet 28. september 2013 Hva ville det vært en illusjon bestående av? Hva er det illusjonen ville bedratt, hva slags sinn ville blitt illusjonert (er det et ord?)? Tenker nå at den fysiske verden vi lever i egentlig er skapt av bevisstheten vår, på samme måte som en drøm kan virke fysisk når man drømmer den. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Okay. Hva er bevisstheten vår da i så fall? Selvfølgelig virker en drøm virkelig. Hjernen vår benytter seg av kjente sanseinntrykk, vil jeg tro - det er ikke akkurat noe mystisk over det. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 28. september 2013 Forfatter Del Skrevet 28. september 2013 (endret) Okay. Hva er bevisstheten vår da i så fall?Aner ikke. Vet bare at det virker som om det er ganske mystisk. Selvfølgelig virker en drøm virkelig. Hjernen vår benytter seg av kjente sanseinntrykk, vil jeg tro - det er ikke akkurat noe mystisk over det.Om hjernen kan benytte kjente sanseinntrykk for å skape en drømmeverden, hva stopper den fra å skape hele universet vi lever i? I prinsippet er det samme greia, å skape en fysisk verden vi kan føle. EDIT: Skjønte ikke helt poenget med bildet(?). Endret 28. september 2013 av Kun10kr Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Aner ikke. Vet bare at det virker som om det er ganske mystisk. Om hjernen kan benytte kjente sanseinntrykk for å skape en drømmeverden, hva stopper den fra å skape hele universet vi lever i? I prinsippet er det samme greia, å skape en fysisk verden vi kan føle. EDIT: Skjønte ikke helt poenget med bildet(?). Forskjellen blir at når man har den fysiske verdenen så kan hjernen bruke den når man drømmer. Dersom man ikke har den fysiske verdenen heller, så mangler vi en sammenhengende forklaring på hvor man får sanseinntrykkene fra. En manglende forklaring er i seg selv ikke et problem (jeg er jo tross alt ikke religiøs, men trenger svar på alt, uavhengig av om svaret er sant eller ikke), men når ting faktisk henger på greip så slår det meg som ganske spesielt å forsøke å søke etter noe utenfor som blir ren spekulasjon. Men kanskje det bare er meg. Bildet var ikke spesielt relevant for diskusjonen, jeg syns bare det er en artig tegneseriestripe som sånn halvveis er knyttet opp til temaet. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 29. september 2013 Forfatter Del Skrevet 29. september 2013 (endret) Forskjellen blir at når man har den fysiske verdenen så kan hjernen bruke den når man drømmer. Dersom man ikke har den fysiske verdenen heller, så mangler vi en sammenhengende forklaring på hvor man får sanseinntrykkene fra.Drømmer kan skape en fysisk verden som virker like "ekte" som vår egen, og så lenge vi ikke har en "lucid dream" tror vi også den er ekte. Så derfor kunne like så greit det livet vi lever nå, vært en drøm, om enn en litt lengre drøm, men så føles i hvert fall mine drømmer jævlig korte når jeg først har våknet. En manglende forklaring er i seg selv ikke et problem (jeg er jo tross alt ikke religiøs, men trenger svar på alt, uavhengig av om svaret er sant eller ikke), men når ting faktisk henger på greip så slår det meg som ganske spesielt å forsøke å søke etter noe utenfor som blir ren spekulasjon. Men kanskje det bare er meg.Jeg vet få ting, og blant disse få tingene er at mat må man ha, og da gjerne "sunn" mat. Ellers er jeg veldig åpen ovenfor det meste, og derfor er jeg heller ikke så redd for å slutte å "tro" på det jeg "tror" på, om det skulle vise seg å være feil. Angeånde det å tro på noe, så har jeg også levd i uvisshet lenge, men har nå delvis akseptert at jeg lever i uvisshet, og delvis at jeg kan komme opp med mine egne svar på mine egne spørsmål. Å "tro" på noe, ser jeg på som et praktisk verktøy for å gjennomføre det man vil gjennomføre her i verden. "Open-minded skepticism" er et bra uttrykk å leve etter. Bildet var ikke spesielt relevant for diskusjonen, jeg syns bare det er en artig tegneseriestripe som sånn halvveis er knyttet opp til temaet.Har du prøvd hallusinogene rusmidler? Har selv prøvd hallusinogene "truffles" som er en form for hallusinogen sopp. Og det var en veldig interessant og spirirtuell opplevelse for meg, som virkelig fikk meg til å få et bedre syn på verden (og fikk meg til å se deler av "realiteten" som ikke var like bra). Nå vil jeg ikke si hallusinogene rusmidler verken er noe å anbefale eller noe sannhetsserum, men at det har bidratt positivt til mitt liv, vil jeg subjektivt sett, på nåværende tidspunkt, si at det har gjort. Endret 29. september 2013 av Because I need change! Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Drømmer kan skape en fysisk verden som virker like "ekte" som vår egen, og så lenge vi ikke har en "lucid dream" tror vi også den er ekte. Så derfor kunne like så greit det livet vi lever nå, vært en drøm, om enn en litt lengre drøm, men så føles i hvert fall mine drømmer jævlig korte når jeg først har våknet. Jeg vet få ting, og blant disse få tingene er at mat må man ha, og da gjerne "sunn" mat. Ellers er jeg veldig åpen ovenfor det meste, og derfor er jeg heller ikke så redd for å slutte å "tro" på det jeg "tror" på, om det skulle vise seg å være feil. Angeånde det å tro på noe, så har jeg også levd i uvisshet lenge, men har nå delvis akseptert at jeg lever i uvisshet, og delvis at jeg kan komme opp med mine egne svar på mine egne spørsmål. Å "tro" på noe, ser jeg på som et praktisk verktøy for å gjennomføre det man vil gjennomføre her i verden. "Open-minded skepticism" er et bra uttrykk å leve etter. Har du prøvd hallusinogene rusmidler? Har selv prøvd hallusinogene "truffles" som er en form for hallusinogen sopp. Og det var en veldig interessant og spirirtuell opplevelse for meg, som virkelig fikk meg til å få et bedre syn på verden (og fikk meg til å se deler av "realiteten" som ikke var like bra). Nå vil jeg ikke si hallusinogene rusmidler verken er noe å anbefale eller noe sannhetsserum, men at det har bidratt positivt til mitt liv, vil jeg subjektivt sett, på nåværende tidspunkt, si at det har gjort. Angående drømmer så tror jeg vi snakker litt forbi hverandre. Det kan nok være fordi jeg sjeldent, eller kanskje aldri, har veldig realistiske drømmer som jeg husker når jeg våkner opp. Så det kan være derfor jeg ikke helt greier å forholde meg til scenarioet du konstruerer Greit nok å ha et åpent sinn... men som en eller annen person sa, ikke så åpent at hjernen faller ut. Men for all del, konstruer dine egne svar, men jeg forbeholder meg retten til å svare på dem dersom jeg ikke syns de gir mening. Jeg har faktisk blitt anbefalt noe lignende før, angående hallusinogen-aktige rusmidler. Må innrømme en viss nysgjerrighet på å prøve, men har ikke akkurat vært en passende anledning. Skal holde det i bakhodet, og prøve å huske på å si ifra til deg hvis jeg kommer så langt Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 29. september 2013 Forfatter Del Skrevet 29. september 2013 Angående drømmer så tror jeg vi snakker litt forbi hverandre. Det kan nok være fordi jeg sjeldent, eller kanskje aldri, har veldig realistiske drømmer som jeg husker når jeg våkner opp. Så det kan være derfor jeg ikke helt greier å forholde meg til scenarioet du konstruerer Men du er enig i at drømmer greier å skape en "fysisk verden", som du ikke greier å oppfatte som "uekte"? Greit nok å ha et åpent sinn... men som en eller annen person sa, ikke så åpent at hjernen faller ut. Men for all del, konstruer dine egne svar, men jeg forbeholder meg retten til å svare på dem dersom jeg ikke syns de gir mening.Enig. Åpent sinn + å være skeptisk = win. Ja, mine svar, vil nok kun gi mening for meg, da jeg har hatt helt forskjellig opplevelser fra enhver annen her i verden. Jeg har faktisk blitt anbefalt noe lignende før, angående hallusinogen-aktige rusmidler. Må innrømme en viss nysgjerrighet på å prøve, men har ikke akkurat vært en passende anledning. Skal holde det i bakhodet, og prøve å huske på å si ifra til deg hvis jeg kommer så langt Jeg ville aldri anbefalt noen å prøve noe slikt, men det er fortsatt litt hyklersk når jeg så på det som noe gagnet meg. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Men du er enig i at drømmer greier å skape en "fysisk verden", som du ikke greier å oppfatte som "uekte"? Jeg er redd jeg ikke har noen personlige erfaringer til å si det, da de drømmer jeg husker er alt for brutt opp til det. Men etter alt å dømme, basert på hva andre sier, ja, det er jeg enig i Enig. Åpent sinn + å være skeptisk = win. Ja, mine svar, vil nok kun gi mening for meg, da jeg har hatt helt forskjellig opplevelser fra enhver annen her i verden. Jeg ville aldri anbefalt noen å prøve noe slikt, men det er fortsatt litt hyklersk når jeg så på det som noe gagnet meg. Tolker det som en implisitt anbefaling Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 29. september 2013 Forfatter Del Skrevet 29. september 2013 Tolker det som en implisitt anbefaling Jeg ville bare fraskrive meg ethvert ansvar . 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 (endret) Universet kan lett forklares som et dataspill, med mulighet for flere spillere å spille samtidig. Universet er et "spill" og tar derfor ikke opp fysisk plass, annet en hvor det lagres (for eksempel en harddisk). Er ikke det en selvmotsigelse? Å lagre all informasjon knyttet til en harddisk vil kreve mangfoldige harddisker. For å si det slikt: det er ikke nok materie til å lage nok harddisker i hele universet dersom man ønsker nok lagringsplass til å lagre all informasjon om universet. Endret 1. oktober 2013 av Abigor Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 1. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2013 (endret) Er ikke det en selvmotsigelse? Å lagre all informasjon knyttet til en harddisk vil kreve mangfoldige harddisker. For å si det slikt: det er ikke nok materie til å lage nok harddisker i hele universet dersom man ønsker nok lagringsplass til å lagre all informasjon om universet.Vårt univers er lagret på en "harddisk" som eksisterer i det som er "utenfor". Akkurat som et dataspill, som er en virtuell verden, er lagret på en harddisk i vår verden. Hva som er eksisterer utenfor vår verden blir vanskeligere å vite, akkurat som det ville vært vanskelig for en dataspillfigur å vite hva som er utenfor dataspillet den eksisterer i. Endret 1. oktober 2013 av Because I need change! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå