Cthulhu Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Alt var større før, om enn ikke på alle måter.Retrotest: Quantum Bigfoot (Ekstra) Lenke til kommentar
capitane Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Flott at dagens unge får en leksjon i utviklingshistorien. De tar TB-disker som en selvfølge og forstår ikke at noen har klart seg med noe mindre. Vi som har vært i gamet siden tidens morgen har vært vitne til en utrolig utvikling. Husker en av de første harddiskene jeg hadde fra tidlig 80-tall var på hele 5MB - det var jo ingenting å bruke den enorme kapasiteten til. 8 Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Hvis dere ønsker å teste så har jeg mye eldre harddisker en det. Noen er under 100mb og tror jeg 2 Lenke til kommentar
morten_b Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Bigfoot var jo media-disken den gang på midten av 90-tallet. Hadde selv en 3.6G som D: disk og det var gjeve saker, kunne kopiere inn hele harddisken på PCene til de jeg kjente og enda ha litt plass til "media" ! Og den gang var media stort sett 128kbit MP3 filer og noen musikkvideoer i lav oppløsning. HD filmene den gang var 700MByte AVI filer og det var det ikke mye plass til... 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg mandelbrev Skrevet 28. september 2013 Populært innlegg Del Skrevet 28. september 2013 Flott at dagens unge får en leksjon i utviklingshistorien. De tar TB-disker som en selvfølge og forstår ikke at noen har klart seg med noe mindre. Vi som har vært i gamet siden tidens morgen har vært vitne til en utrolig utvikling. Husker en av de første harddiskene jeg hadde fra tidlig 80-tall var på hele 5MB - det var jo ingenting å bruke den enorme kapasiteten til. Joda. Samtidig kom generasjonen fra 80-tallet til nærmest dekket bord de og, 5MB diskene var en enorm utvikling fra 60-tallet osv. For meg er det mer interessant å se fremover enn bakover. Det er ingenting som tyder på at utviklingen vi har sett ikke kommer til å fortsette. Om 10-20 år kan neste generasjon mimre om dumme "smarttelefoner" som måtte lades hver dag, monsterbærbare som veide over ett kilo og som ikke holdt mer enn 8 timer på batteri mm... 10 Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Morsom sak Noe snodig syntes jeg at du hadde win2k service pack på disken, rundt 30gb var vel vanlig på den tiden? Lenke til kommentar
No-nick Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Husker jeg hadde en slik way back in the day Lenke til kommentar
meitemark Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 (endret) Er det noen andre enn meg som kunne tenkt seg en 5,25" snurredisk med dagens datatetthet? Det ville blitt en solid lagringsdisk. Jeg hadde forøvrig en Compaq med en slik disk som systemdisk på. Endret 28. september 2013 av meitemark 4 Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Hadde en slik selv og den hadde lang levetid, brukte den som lagrings disk, min var vel på 2.1 GB og supelerte den 1TB systemdisken fint. Den ble flyttet til en annen maskin noen år etter, da fikk den en stygg feil med masse bad sectors, Løsningen var å dele den I to partisjoner med en uformatert på 100 mb over problem området og den virket I år etter dette. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Flott at dagens unge får en leksjon i utviklingshistorien. De tar TB-disker som en selvfølge og forstår ikke at noen har klart seg med noe mindre. Vi som har vært i gamet siden tidens morgen har vært vitne til en utrolig utvikling. Husker en av de første harddiskene jeg hadde fra tidlig 80-tall var på hele 5MB - det var jo ingenting å bruke den enorme kapasiteten til. Jeg har også tatt i en 20 MB disk fra 80-tallet. ... og så husker jeg dølle LOL cats fra 90-tallet som man kunne bruke for å beskrive slike innlegg. 1 Lenke til kommentar
coffeeh Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Husker den tia der fra barndommen :-) Vært en morsom utvikling via 1, 5, 10, 30, 80, 200, 500GB og så begynte man plutselig å telle TB i stedet for GB. For ikke å nevne hvor mye raskere diskene ble for hver nye generasjon! Morsomme tider! Vel å merke, nå er jeg på jakt etter lydløs pc, så har plutselig gitt bort en masse 2TB disker, og gått helt over til ssd-raid, cloud-storage og streaming.. Fint med lydløs pc, men innimellom er jeg i det nostalgiske hjørnet og savner susinga og klikkinga fra de gamle magnetdiskene xD 1 Lenke til kommentar
Milmo Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Bigfoot'en var jo en blunder av slag der de gikk over til avleggs teknologi, som resulterte i større lagringskapasitet, men langt lavere ytelse (3600 rpm vs 5400/7200 rpm). Hadde en Quantum Fireball 635 MB og den var fin fin Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Var tider det. På tidlig 90 tall så hadde jeg en 486sx33 AST bordmodell med en harddisk på hele 170MB. Prisene på harddisker den gang var forøvrig helt hinsides høye. Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Første eg kjøpte var ein Conner på 250MB om eg hugsar rett. Min andre HDD har eg endå (sjå bilete). Meiner den sto i ei maskin med ein i486DX2 prosessor. Conner er/var vel ikkje så kjent som mange andre. Seagate kjøpte dei opp på midten av 90-talet. Conner CFA540A Nokon som hugsar Seagate Medalist Pro? Første IDE HDD med 7200rpm. Hadde ein på 6,5GB (ST36530A). Varm som ei kokeplate Hadde ei vifte i front til å kjøle den ned Trur ikkje eg har hatt varmare diskar enn denne, men steike kor kjapp den var! 1 Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Jepp har liggende en slik Seagate disk i en eske her også, virker enda helt fint. Min første disk var vel på rundt 1.2GB og fra Ibm om jeg husker korrekt, men husker godt 170MB conner disken en kompis fikk med 486en sin, det var saker Lenke til kommentar
haakonmt Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 Som nevnt lenger oppe, er det noen som kjenner til spesifikke årsaker til at det ikke blir laget harddisker i 5.25"-format enda? I mitt hode burde kapasiteten da kunne økes betraktelig bare ved å øke arealet på/antallet av plater i disken, men jeg er ikke noen ekspert på området. Lenke til kommentar
eha Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 2577 MB og 4.8 MB/s kan virke som lite, men tenk litt over hastigheten i forhold til størrelsen: 2577 / 4.8 = 537. Det tok altså 9 minutter å lese gjennom hele disken. Dette er et fint bevis på at harddiskteknologien i dag er utdatert, siden hastigheten ikke holder tritt med kapasiteten. En stor harddisk er i dag på 4TB. Deler vi på antall sekunder fra over, 537, finner vi at lesehastigheten på en slik harddisk i dag burde være 7.4 GB/s, mens den i realiteten ligger på rundt 200 MB/s, dvs. rundt 3% av hastigheten til harddisken fra den gang, i forhold til sin egen kapasitet. 2 Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 Bigfoot'en var jo en blunder av slag der de gikk over til avleggs teknologi, som resulterte i større lagringskapasitet, men langt lavere ytelse (3600 rpm vs 5400/7200 rpm). Hadde en Quantum Fireball 635 MB og den var fin fin Nå var bigfoot i salg i flere år da så en kjempeflop var den ikke. Den var en ren lagrings disk og dette var et nytt fenomen på den tiden. Den brukte også spesielle deler. 1 Lenke til kommentar
Pibbz Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 Hadde en slik på 1,2GB i min aller første pc, også kjøpt i 1996. Det var smooth sailing helt til jeg kastet den (fåkk så dum jeg var) i 2005. Den disken har jo formet min ungdom, med minner som FIFA96, XCOM, Diablo, Worms+ osv osv osv, sukk Lenke til kommentar
Qgal5kap Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Husker da Kings Quest 5 kom. Da måtte jeg faktisk slette ting på 10mb HD'en min, for å få plass. Det var saker det :-P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå