Gå til innhold

Førerkort medhold rettsak

Okeija

Anbefalte innlegg

Hei,

fikk mitt førerkort midlertidig tilbake etter rettsak.

Til saken var ferdig avgjort.

Politiet skulle da få 2 ukers tid på å anke hvis de var uenige med beslutningen til dommeren.

Det har nå gått 3 uker og jeg har enda ikke hørt noe.

Vil dette bety at jeg beholder mitt førerkort?

Takker for alle svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger av straffeprosessloven pgf 381 at retten ikke trenger sende deg kopi av anken før senest når den oversender saken til ankedomstolen. Så det kan være at påtalemakten har anket. Det vet du ikke med mindre du ringer påtalemakten eller retten.

Hvis påtalemakten ikke har anket beholder du førerkortet inntil saken er endelig avgjort, eller inntil det er nytt grunnlag for midlertidig beslag (f.eks. hvis du blir tatt for et nytt straffbart forhold).

Lenke til kommentar

Hva er mest sansynlig i slike saker?

Da jeg fikk tilbake lappen pga jobb.

Det følger av straffeprosessloven pgf 381 at retten ikke trenger sende deg kopi av anken før senest når den oversender saken til ankedomstolen. Så det kan være at påtalemakten har anket. Det vet du ikke med mindre du ringer påtalemakten eller retten.

Hvis påtalemakten ikke har anket beholder du førerkortet inntil saken er endelig avgjort, eller inntil det er nytt grunnlag for midlertidig beslag (f.eks. hvis du blir tatt for et nytt straffbart forhold).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Starten av september var jeg i rettsmøte,

da jeg fikk tilbake mitt førerkort midlertidig til saken var endelig avgjort.

Politiet skulle da få 2 uker på seg til å anke.

Har ikke hørt noe om at de har anket.

Bare at dommeren ønsker at saken blir berammet i slutten av oktober.
De har gitt meg dato og tid.
Samme tingrett som der jeg var første gang.

Lenke til kommentar

Som jeg sa i mitt første innlegg. Det ligger ikke noe mer i ordet "berammet" enn at det betyr at saken blir behandlet på angitt dato. Alle saker som kommer opp for retten er berammet.

Dette betyr vel bare at saken (som førte førerkortbeslag) blir endelig avgjort. Da høres det ut som at politiet ikke har anket at du får beholde førerkortet midlertidig.

Endret av Star Fox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når domstolen berammer en sak betyr det at de finner en tid i kalenderen som passer for å holde rettsmøte for behandling av saken.

Det har ingenting med påtalemaktens anke å gjøre (men det betyr som regel at de ikke har anket) - dette handler om at påtalemakten nå har sendt selve hovedsaken til domstolen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Siden de da ikke anket saken,

betyr det da at jeg får beholde førerkortet?

Men at dette rettsmøte er for bot/dom?

Politiet har kun latt være å anke dommen om at du får beholde førerkortet midlertidig.

Når du nå skal i rettsmøte kan det være at de kommer frem til at førerkortet skal inndras.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...