Gå til innhold

Mange melketyper

Budeia

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tine har økt fettprosenten i fløten før, så nå blir det vel enda et hopp, men mindre Diplom-Is som får det.

Synes egentlig det er rart at folk er så redd godt fett. Jeg velger glatt det framfor sukker og hvetemel.

Ikke er det bra å kaste for mye proteiner i seg heller.

Når du henter ned melken ut av butikk-kjøla med ballongsnor er den lett nok :)

Bare ikke slipp taket i snora før du kommer innendørs igjen.

Lenke til kommentar

Haha, takk for rådet :) .

Enig i at det ikke er farlig med fett, i tillegg trenger man ikke å kjøpe produkter som framstår som utvannede.

Hvordan får de egentlig til å øke protein-innholdet i den nye melketypen? Trodde at melka hadde et bestemt innhold av proteiner.

Og proteiner blir omdannet til fett dersom man ikke forbruker dem. Så man kan også bli feit av å drikke fettfri melk, når den har et forhøyet protein-nivå.

Lenke til kommentar

I en seminar hvor jeg var i samråd med Tine ble de det nevnt at dem filtrerte melken slik at det måtte mer melk til å produsere 1 L og dette blant annet er grunnen til den økte prisen. I farten husker jeg ikke hvor mye dette var men skal man sammenligne den økte mengden kalsium og protein så gjetter jeg meg til 1,5 L - 2 L. Grunnen til at melken har en lengre holdbarhetsdato er at den er ultrapasteurisert. Det stilles fortsatt enkelte spørsmåltegn for nødvendigheten ved å ty til såpass høy varmebehandling og eventuelle eliminasjon av bioaktive kompomenter og andre mulige bieffekter ved sukret melk som sjokomelk. (For øvrig mye spennende i melkefettet og skal man stille spørsmåltegn så er det nok homogeniseringen som må ta første runde med debatt.)

Ved overskudd vil karbonskjelettet til proteinet gå inn som nydannelse for energi eller ved total energioverskudd mest sannsynlig lagret som fett. Så å si at overskudd av proteiner --> automatisk fettlagring blir strengt tatt ikke helt riktig.

Tilbake til seminaret; ved et direkte spørsmål som mange av oss undret over var hvorfor kun ekstra-lett er beriket med Vit-D (samt laktose-redusert/fri og skolemelk) så var svaret at det var "politisk motivert". For å svare deg ved de andre underkategoriene for melk så har Tine jevnlige undersøkelser for hva markedet ønsker og mange i sin tid ønsket en mellomting mellom lett og skummet, og slik kom blant annet ekstra-lett på markedet. :)

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Jeg skrev vel ikke at proteinoverskudd automatisk blir lagret som fett. Det går an å bruke opp, også. Det antydes i linken at melkeproteiner brukes ekstra effektivt i kroppen. Nesten som det skulle være en form for doping, hihi. Som om melkeproteiner bare fortsetter å lage muskler og vil gjøre deg i bedre form, selv om du ikke trener mer. I linken står det også at de bruker 1,5 liter melk for å lage 1 liter med "superdrikken" Styrk.

Føler at denne melka er rettet mot idrettsutøvere og/eller kroppsbyggere, for det er de som er interessert i proteinpulver og fettfattig kost. Kan være perfekt å drikke i ukene før en konkurranse. Men selv om denne gruppa vil kjøpe mye av drikken, antar jeg de ikke er mange nok til å opprettholde produksjonen på lengre sikt.

Denne melka blir veldig kunstig, og langt fra melk slik som Gud skapte den. På den annen side er kumelk rett fra juret ment å fylle behovene til nyfødte kalver.

Lenke til kommentar

Så finnes jo skumma kultur, kefir osv om det også skal regnes som melk. Jeg syntes at det blir feil å være redd for dette fettet. Skummet bør f eks være fjernet etter in smak i og med at jeg mener at denne melken smaker vann. Ekstra lett er vell for de mange som prøver å slanke seg i Norge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...