Gå til innhold

Fritak av overbevisningsgrunner

brynjarfs

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er blitt innkalt til forsvaret 15. juli 2014, men har slett ikke lyst. Vurderer derfor å prøve å slippe unna med å si at jeg er pasifist. Jeg har lest at siviltjenesta er avviklet og vil dermed unngå førstegangstjeneste hvis søknaden min innvilges. Men så står det følgende på forsvaret.no: "Om du får søknaden din innvilga, opnar Forsvaret for at du kan bli innkalla til Sivilforsvaret. Det er så Sivilforsvaret som vel om dei vil innkalle deg til teneste eller ikkje."

Så jeg jeg kan fortsatt bli innkalt til sivilforsvaret hvis jeg får innvilget søknaden min? Skjønner heller ikke helt forskjellen på siviltjeneste og sivilforsvaret. Har noen erfaringer med dette? Er det enkelt å slippe militæret av overbevisningsgrunner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sivilforsvaret er en gruppe folk som har som oppgave med å bistå ved katastrofer av ulike sorter, og er en virkelig samfunnsnyttig organisasjon. Dersom man hevder å være pasifist, så kan Forsvaret omdirigere deg til Sivilforsvaret for å avtjene verneplikt der.

Nå skal ikke jeg rette noen pekefinger, men jeg ville tenkt godt gjennom ting før jeg hadde uriktig kalt meg pasifist. Jeg tolker det du skriver dithen at du ikke er det. Militærtjenesten er en ganske bra ting i Norge, hvor du får en god mulighet til å lære å stå på egne ben, lære mye om deg selv, og få mange nye venner - selvfølgelig i tillegg til alt det spennende Forsvaret ellers har å by på. Ellers er det også de som setter pris på det å kunne bidra, om så også hos Sivilforsvaret. Dessverre er det tydeligvis ikke lenger en særlig slik nasjonalinteresse hos folk, men det er lite å gjøre med. Uansett, det jeg vil fram til: Har du noe viktig du skal, som å studere e.l., så søker du om utsettelse. Men å droppe tjenesten bare for å "slippe", det syntes jeg ikke at det står mye respekt av. :) Men det er selvfølgelig min personlige mening.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Er sannsynligheten stor for å bli overført til sivilforsvaret ved innvilget søknad om fritak? Ut fra denne artikkelen står det at 384 personer fikk innvilget sin søknad, mens bare 10 av søkerne fikk avslag: http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/01/12/flere-ungdommer-soeker-fritak-fra-foerstegangstjeneste

Ut fra dette synes jeg det ser ut som en enkel utvei av førstegangstjeneste.

Er det noen som kjenner noen som har gjort dette, isåfall hvordan gikk det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...