Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

tysk teknisk skilt på brakke

Vifsla

Anbefalte innlegg

Hei

på jobb har vi en fiberskjøtebrakke, med dette skiltet. Den er uregistrert og jeg kjører rundt i en caddy som har disse spesifikasjonene:

MÅL OG VEKT
Lengde 441 cm
Bredde 179 cm
Egenvekt 1473 kg
Egenvekt med fører 1548 kg
Tillatt totalvekt 2280 kg
Maks nyttelast 732 kg
Maksvekt tilhenger m/brems 1500 kg
Maksvekt tilhenger u/brems 750 kg
Maksvekt på tilhengerkobling 80 kg
Maks vogntogvekt 3780 kg
Maks taklast 100 kg
Maks aksellast foran 1140 kg
Maks aksellast bak 1230 kg

Så siden jeg ikke kan tysk, og ikke finner noe regnr til å bruke for å finne ut om jeg kan dra denne brakka på kl.B, er det noen her som kan hjelpe?

post-164979-0-26618200-1380296341_thumb.jpg

Endret av Dermica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står tillatt totalvekt 0750-1500 kg.

Hvis du blir stoppet med dette så blir det sannsynligvis bot og sperrefrist på hengerlappen.

Jeg anbefaler deg å ta "B96" som er et "minst" 7 timers obligatorisk opplæring på en trafikkskole eller hos en kursarrangør. Det er ingen førerprøve.

Med B96 så kan du kjøre vogntog (bil+tilhenger) som er godkjent for tillatt totalvekt inntil 4250kg.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Om du blir stoppa tror jeg nøkkeltallene vil bli tolket som følger:

Tillatt totalvekt bil 2280 kg pluss 1500kg henger minus 3500kg(kl.B) = 280kg overvekt.

I tillegg, når denne er uregistrert har du vel ikke lov å kjøre fortere enn 30km/t om jeg ikke tar feil, så da blir fort en ekstre bot aktuell.

Lenke til kommentar

Hvor har du dette fra?

Jeg har litt trøbbel med å finne dokumentasjon her, kanskje noen andre kan gjøre en bedre jobb. Vel, skal ikke være for påståelig da, men jeg mener at ei brakke kan deinieres som tilhengerredskap (?) og da skal kunne forflyttes uregistrert men med lysturustning, i lav hastighet.

Lenke til kommentar

Kjøretøyforskriften §2-5, 9. ledd: "Tilhengerredskap: Kjøretøy som er innrettet til å trekkes av motorvogn og som ikke anses som tilhenger. Som tilhengerredskap regnes også flyttbar arbeidsbrakke."

Hastighetskrav finner jeg lite om, men det følger nødvendigvis av det som står i §28-15 at de kan kjøres fortere enn 30, forutsatt at de er konstruert for det og har bremselys: "Tilhengerredskap skal ha minst to lykter bak som gir rødt stopplys og som tennes straks driftsbremsen på den trekkende motorvogn betjenes, når tilhengerredskapen er konstruert for en hastighet på over 30 km/t."

Forskrift om bruk av kjøretøy, §4-1, 2.ledd sier: "Motorvogn må ikke brukes til å trekke tilhenger eller tilhengerredskap med større fart enn tilhengeren eller tilhengerredskapen er konstruert for."

De aller fleste som kjører med tilhengerredskap kjører nok i 80(eller mer...), enten redskapen er konstruert for det eller ikke. Eksempelvis lifter og tilhengerkompressorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...