Gå til innhold

Komprimering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg er ute etter er komprimering som glatt går inn på en cd. En film på lengde 3:50:12 burde enkelt komprimeres så smått. Sliter med å få kvaliteten god. Må ha en format folk flest har, mao ikke DivX- MPEG4. Streaming er også noe jeg kommer til å bruke det til. Skriv gjerne om generelt.

Nette

Lenke til kommentar

Hei,

Det er nok lurt å holde seg til et av standard-formatene for videoproduksjon, i.e. et MPEG-2 format eller MPEG-1. Disse filene kan spilles av på alle PC'er og i mange tilfeller også på en DVD-spiller i stuen.

Hvis du lager en MPEG-2 DVD-formatert film vill du få en skjermoppløsning på 720 x 576 punkter. Du vil da kunne få plass til ca. 15 minutter med video på en CD-R eller en helaftens famile-film på en DVD-R/DVD+R plate. Filmen kan også kontverteres via f.eks Ulead VideoStudio (www.ulead.com) eller Nero Burning Rom for avspilling i DVD-spiller.

Hvis du lager en MPEG-1 VideoCD film vil bildekvaliteten bli dårligere (352x288 punkter), men du får plass til ca. 1 times video på CD'en. 99% av alle DVD-spillere støtter dette formatet så filmen kan spilles rett av i DVD-spilleren i stuen hvis behov for det.

Når det gjelder video for WEB-visning anbefaler jeg at du velger f.eks RealMedia (.rm) el.l. streaming videoformat som er spesielt tilpasses internettvisning. Denne filmen vil gjerne ha lav oppløsning og relativt dårlig bilde, da det for de fleste vil være bgrenset hvor mye data/informasjon som problemfritt kan sendes over nettet.

LYKKE TIL! :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...