Gå til innhold

VLC har fått en skikkelig overhaling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begge skjermskuddene ble tatt i hvert program, i lossless formatet png. Ingen 3.Parts programvare ble brukt, selvfølgelig.

Det selvfølgelige hadde kanskje vært å bruke Print screen på begge. Uansett, som du sier er png lossless, så det betyr vel bare at VLC er bedre på å komprimere enn MPC-HC.

 

Jeg har ikke noe behov for å overtale deg, som om du skulle være en autoritet på området.

Jeg introduserte kun et alternativ til VLC, for avspilling av filmer. Et alternativ som er spesiallaget for å spille av filmer på en best mulig måte. Hvis du liker å bruke VLC i din hjemmekino, så er det selvsagt helt greit.

Du kom med det jeg oppfattet som kategoriske påstander, som etter min erfaring er det reneste tullball. Derfor ønsket jeg å få diskusjonen på et saklig nivå. Hvis du bruker nvidia driver kan det være verdt å sjekke ut om den kutter fargespekteret (selv om jeg trodde dette var historie nå), sjekk denne tråden:

http://www.avsforum.com/t/1348875/why-such-a-huge-difference-in-image-vlc-vs-mpc-hc

 

Uansett, det er ingenting å utsette på VLC, og siden du ikke vil overtale meg har vel heller ikke jeg noen spesiell interesse av å fortelle hva som er styrken til avanserte filtre.

Lenke til kommentar

Det selvfølgelige hadde kanskje vært å bruke Print screen på begge. Uansett, som du sier er png lossless, så det betyr vel bare at VLC er bedre på å komprimere enn MPC-HC.

 

Det er ingen fordel å være "bedre på å komprimere" når man snakker om det rene outputet fra medie-spilleren, om noe, så er det en ulempe.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det selvfølgelige hadde kanskje vært å bruke Print screen på begge. Uansett, som du sier er png lossless, så det betyr vel bare at VLC er bedre på å komprimere enn MPC-HC.

 

Print Screen? Dette er helt klart et tegn på at du ikke vet hva du snakker om. PNG er et bildeformat uten kvalitetstap.

 

Ok, da er vi enige om å være uenige, case closed.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er ingen fordel å være "bedre på å komprimere" når man snakker om det rene outputet fra medie-spilleren, om noe, så er det en ulempe.

 

AtW

sorry, mente ikke annet enn bedre på å komprimere skjermskudd, ser at jeg uttalte meg utydelig. Som du sier har det ingenting med kvalitet på avspilling å gjøre.
Lenke til kommentar

Ok, da har jeg fått tatt en titt. For det første har du antagelig brukt forskjellig programvare til å ta skjermskuddene, det fra vlc er mer komprimert. Likevel er kontrasten bedre fra vlc. Fargene ser også ut til å være feil på mpc, for mye metning (boksen ned til venstre er nok blå, ikke lilla). Hvis du liker mer metning på fargene enn på orginalfilmen kan dette enkelt settes i vlc også naturligvis. Hvis du nå kan ta en titt igjen, uten ølbrillene på, så kan jeg fortelle deg hvordan du kan få til et skjermskudd som avslører svakhet i vlc.

Standardinnstillingene på PC- og TV-skjermer har i de fleste tilfeller i overkant mye blått (kalde farger), da det får bildet til å se friskere eller skarpere ut. Når man kalibrerer bildet etter den vanligste standarden vi har synes mange i utgangspunktet det blir for varme farger (eller mye metning som du skriver), fordi man er så vant med mye blått. Man kan også merke seg at film-modus på de fleste TV-er bruker varmere farger enn det standardinnstillingene gjør.

 

Poenget mitt er at en varmere fargegjengivelse mer sannsynlig er den "riktige" i henhold til "orginalfilmen". Hva man har av personlige preferanser er en annen sak.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at en varmere fargegjengivelse mer sannsynlig er den "riktige" i henhold til "orginalfilmen". Hva man har av personlige preferanser er en annen sak.

Kan godt hende, avhengig av hvilken skjerm du bruker. Uansett er det naturligvis en smal sak å øke metningen på VLC, bare gå til Tools->Video effects og huk av for Image adjust:

post-22889-0-19169000-1380658227_thumb.png

Print Screen? Dette er helt klart et tegn på at du ikke vet hva du snakker om. PNG er et bildeformat uten kvalitetstap.

Dette begynner å bli kjedelig. At et format støtter lossless, betyr ikke at et spesifikt bilde er lossless. Derfor var det et betimelig spørsmål å få deg til å fortelle hvordan du tok skjermskuddene for å konkludere at de antagelig var lossless. Skjønner du nå at det på ingen måte er opplagt at bildet er bedre med MPC-HC? Ser du argumenterer med at MPC-HC er lagd for best mulig filmvisning, akkurat hva tror du VLC er lagd for?

Endret av Del
Lenke til kommentar

Dette begynner å bli kjedelig. At et format støtter lossless, betyr ikke at et spesifikt bilde er lossless. Derfor var det et betimelig spørsmål å få deg til å fortelle hvordan du tok skjermskuddene for å konkludere at de antagelig var lossless. Skjønner du nå at det på ingen måte er opplagt at bildet er bedre med MPC-HC? Ser du argumenterer med at MPC-HC er lagd for best mulig filmvisning, akkurat hva tror du VLC er lagd for?

Skjermskuddene ble tatt i de respektive programmene. Bruker selvfølgelig ikke printscreen for video. Og jo, png bildene fra VLC og MPC-HC er lossless.

VLC er et "jack of all trades, master of none" type program. MPC-HC, LAV filters og MadVR , er laget spesifikt for å vise filmer i aller beste kvalitet og nærmest mulig kilden. Hvorvidt de lykkes med det, får være opp til hver enkelt å bestemme.

 

Jeg er mest fornøyd med tidligere nevnte kombo, men for all det, VLC er grei å ha liggende, men MPC-HC er og blir min favoritt.

Jeg skulle kanskje ha vært tydeligere i min åpningsinnlegg, men dette er altså min personlige mening. Basert på mine preferanser og mitt utstyr.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Hmm, må nå si at jeg synes VLC ser mye bedre ut, gitt. Har for det meste brukt MPC, men da uten de filtrene du bruker (tror jeg da), men VLC-screensene er mye mer naturlig. MPC med filtrene gjør det mørkere og mindre detaljert, samt at det ser snålt ut.

 

Men du skal selvsagt få lov til å kjøre MPC + filtrene siden du liker det best. Each to it's own.

Lenke til kommentar

Setter opp MPC-HC (siste nightly build) med aller siste versjon av LAV filters og madVR, for å se om det er noe som helst forskjell. I og med jeg bruker litt eldre versjoner for øyeblikket.

 

Oppdaterte screenshots kommer etterhvert.

 

En fin guide for å sette opp MPC-HC, for de av dere som vil prøve :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=BT9IhVMMIuc

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Nye sammenligninger. VLC (siste versjon) og MPC-HC (siste nightly build) med LAV filters(siste versjon) og MadVR(ssite versjon, med høyest mulig settings).

 

http://screenshotcomparison.com/comparison/43077

Ingen forskjell omtrent. Noen få lystoner. Hva om vi har annet kildemateriale? Edgammel tegnefilm ala Hokuto no Ken? Anime? Tegnefilm? Film i SD kvalitet? Sort&hvitt film?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...