Gå til innhold

Er det helseskadelig å få for lite væske i kroppen over lengre tid?

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Hei,

De siste tre årene (og kanskje enda lengre tilbake i tid) har jeg ikke drukket særlig mye. Det har gått i maks to liter væske tilsammen hver dag (inkluderer da: vann, melk, og diverse frukt og mat som inneholder væske).

Jeg blir rett og slett ikke tørst..

1. Vil dette ha en konsekvens for senere i livet, det at jeg ikke drikker så mye som det er anbefalt?

2. Hva skjer med kroppen om en drikker lite over lengre tid?

3. Er det mulig å trene seg opp til å ikke trenge så mye væske?

Tusen takk for svar :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er eg ingen ekspert på området, men når kroppen får for lite av eit eller anna så går kroppen inn i sparemodus som gjer at ikkje alt fungerer optimalt.

Det fyrste som skjer er vell det at urinen blir meir konsentrert, noke som igjen auker faren for infeksjon. I tillegg så vil vell blodet også bli tynnare slik at det blir ein større fare for plodpropp og liknande.

Mange får haudeverk av dehydrering, og fordøyelsen vil også gå saktare slik at du får mindre matlyst.

Men om du får i deg 2 liter om dagen så er du nok fortsatt innanfor minimumsbehovet. Væskebehovet ditt vil sjølvsagt være avhengig av kor stor du er. Men ein gjennomsnittlig person på 70 til 80 kg kan klare seg på berre litt over 2 liter om dagen.

På mange måter så kan ein nok trene seg opp til å klare seg med mindre væske. Ikkje berre blir du vandt til symptoma etterkvart, men du vil nok også tilpasse aktivitetsnivået ditt.

Dersom du held deg i ro, og du klarer å avpasse kroppstemperaturen utan å svette så vil du trenge mykje mindre vatn enn dersom du f.eks trener hardt i varmt klima.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke blir tørst kan du regne med at det er fordi du får i deg den væsken du trenger.

Hva denne karen sa. Det er meningsløst å dytte i seg masse vann, bare for å møte en slags standard på hvor mye væske du skal få i deg. Det at du blir tørst, er kroppens måte å varsle at den trenger væske. Hvis du ikke er tørst, ja - da kan du nok trygt konkludere med at kroppen har fått i seg nok væske. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Hvis du ikke opplever symptomer på at du drikker mindre vann kan du leve et fullgodt liv. Har likevel troen på at du vil ha et bedre liv dersom du drikker mer vann. Når du drikker så mye at du pisser hvitt, da har du drukket nok! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...