Avean Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Dette har jeg gjort for lenge siden husker jeg men får bare ikke formelen til å fungere. La oss si du har tall fra 1 til 6 A1:A6 og det samme i B1:B6. Hvis tallene matcher i kolonne A og B så vis verdien som er i kolonne C på den linjen. Brukte VLOOKUP for dette mener jeg men klarer ikke å formatere det helt riktig. Noen som vet hvordan dette blir på engelsk? Funnet masse eksempler på nettet som jeg får error på når jeg bruker det. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Mener du f.eks at dersom det står "1" i A1 og akkurat det samme i B1, da vil du at en formel skal vise verdien i C1? I så fall kan du skrive =hvis(A1=B1;C1;"") Da returnerer formelen verdien i C1 dersom A1 og B1 er like. I motsatt tilfelle returnerer den ingenting. Formelen vil for så vidt også returnere verdien fra C1 dersom både A1 og B1 er tomme. Hvis dette ikke er ønskelig da kan du unngå det med en liten endring av formelen. Prøv i så fall =hvis(og(a1<>"";A1=B1);C1;"") Lenke til kommentar
Avean Skrevet 27. september 2013 Forfatter Del Skrevet 27. september 2013 Den må kunne lete gjennom hele Kolo Mener du f.eks at dersom det står "1" i A1 og akkurat det samme i B1, da vil du at en formel skal vise verdien i C1? I så fall kan du skrive =hvis(A1=B1;C1;"") Da returnerer formelen verdien i C1 dersom A1 og B1 er like. I motsatt tilfelle returnerer den ingenting. Formelen vil for så vidt også returnere verdien fra C1 dersom både A1 og B1 er tomme. Hvis dette ikke er ønskelig da kan du unngå det med en liten endring av formelen. Prøv i så fall =hvis(og(a1<>"";A1=B1);C1;"") Må kunne lete gjennom hele kolonne B om den finner verdien i A1. Og når A1 og raden i B kolonne matcher så skal den vise verdien som ligger i matchende rad C. Så hvis A1 er eple og B6 er eple og C6 er appelsin. Så vil jeg at appelsin skal vises i D1 f.eks. Lenke til kommentar
Switters Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Det er funksjonen finn.rad du skal bruke. Ikke helt sikker på hva den heter i engelsk office, men den gir deg det du trenger. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Ok, prøv denne. =iferror(vlookup(a1;b:c;2;0);"") Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå