purpurbrus Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Er det noen som enkelt kan forklare meg forskjellen på bestemmelsene i Straffeloven §162 og Legemiddelloven §31? Sistnevnte nevner jo også narkotika, hvilke bestemmelser brukes i hvilke tilfeller og hvorfor? Hvordan defineres forskjellen på legemidler og narkotika? Mange vil si at hasj er narkotika, mens andre bruker det som legemiddel. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 I norsk lov er det ikke skilt mellom ulike typer forbudte stoff, og alt fra cannabis til heroin rammes dermed av narkotikaparagrafene. Den eneste referansen som gis til stofftyper i lovteksten er i straffelovens §162 hvor det henvist til at mengde og type stoff, i tillegg til handlingens karakter, skal avgjøre hvorvidt en narkotikaforbrytelse skal regnes som grov. Det har likevel etterhvert dannet seg en rimelig etablert rettspraksis for mengdegrensen for hvert enkelt stoff mellom de ulike straffeparagrafene og grovhetsgradene, blant annet dokumentert i skriv fra riksadvokaten: Skillet mellom besittelse i legemiddelloven og oppbevaring i straffeloven går ved 1-2 brukerdoser, uavhengig stofftype. Skillet mellom narkotikaforbrytelse og grov narkotikaforbrytelse i straffeloven går ved 15 gram for heroin, 50 gram for amfetamin (omtrent samme for kokain), og ved 1 kilo forcannabisprodukter. (For maksimum strafferamme ved henholdsvis 750 gram heroin, 3 kilo amfetamin og 80 kilo cannabis.) Maksimumsgrensen for når politiet har mulighet til å benytte forelegg går ved 15 gram for cannabis, 50 tabletter av type Benzodiazepiner, og ved 1-2 brukerdoser for hardere stoff som heroin og amfetamin. Hentet fra Wikipedia Lenke til kommentar
purpurbrus Skrevet 27. september 2013 Forfatter Del Skrevet 27. september 2013 Takk, takk. Men jeg håpet kanskje noen med mer kjennskap kunne si noe mer enn det wikipedia nevner, f.eks om rettspraksis. Noen blir dømt for brudd på legemiddelloven, jeg tipper det ikke er de som er tatt for f.eks. besittelse av heroin. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 Takk, takk. Men jeg håpet kanskje noen med mer kjennskap kunne si noe mer enn det wikipedia nevner, f.eks om rettspraksis. Noen blir dømt for brudd på legemiddelloven, jeg tipper det ikke er de som er tatt for f.eks. besittelse av heroin. Viss du leser det Wikipedia sier så ser du at skillet går på mengden, alså brukerdoser. Lenke til kommentar
ole-jakob Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 Tommelfingerregelen er at legemiddelloven gjelder eget bruk, mens straffelovens bestemmelser gjelder all annen form form befatning med stoff utover dette. Alt over 1-2 brukerdoser skal henføres under narkotikabestemmelsene i straffeloven, jf. fast praksis. Som priim nevner ovenfor, gir wikipedia god veiledning for hvor skillet går. For nærmere grensedragning, se Riksadvokatens rundskriv 1998 nr.1, under punkt IV. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå