fgdvsdfgdfgvws Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Jeg har ALDRI kjørt bil før jeg hadde min første kjøretime, nå har jeg 8kjøretimer og jeg klarer det meste, men han sier jeg har veeeldig dårlig giring\planlegging som jeg også er klar over, men det kan da ikke være så ille?? Jeg pleier å gire ned også senke farten, jeg vet at jeg må bremse først så gire ned! Jeg kjører 80, så sier han at jeg skal svinge til høyre, jeg pleier å senke farten altfoooor tidlig sier han, fordi jeg går ned til 60,50,40,30 også inn ti høyre Han sier jeg skal holde 80, også rett fra 5gir til 2gir så svinge. Mitt egentlige spørsmål er kan jeg stryke på oppkjøring hvis jeg senker farten for tidlig før kryss\rundkjøring?? hvar regnes som veldig tidlig?? Og jeg har dårlig planlegging som å ikke skifte til 2gir fra 3gir hvis jeg skal opp en bakke ?? så bilen drar lite Lenke til kommentar
Dingdongdata Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 (endret) Holde 80, rett fra 5 gir til 2 gir i en sving hørtes da ekstremt ut. Enten er kjørelæreren din Petter Solberg, eller så har du misforstått. Endret 27. september 2013 av henrste 4 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 (endret) Det er i utgangspunktet fint å bremse i god tid, men det finnes grenser. Kjørelæreren din har rett i at du ikke bør gradvis senke farten slik du beskriver. Det er utrolig irriterende for andre bilister, og vil regnes som dårlig smidighet og samhandling på førerprøven. Jeg antar at det vil være nok til å stryke. Gi i stedet tegn i god tid og plasser deg slik at andre ser at du skal svinge, og så bremser du relativt hardt ned. Unntaket er om det er glatt føre. Holde 80, rett fra 5 gir til 2 gir i en sving hørtes da ekstremt ut. Enten er kjørelæreren din Petter Solberg, eller så har du misforstått.Det er ikke ekstremt. Personlig så pleier jeg ikke å gire før jeg må gjøre det, som vanligvis er etter svingen om det ikke er motbakke. Endret 27. september 2013 av Horrorbyte Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Svinger du av i 80km i timen? Da vil jeg ikke være på veien når du kjører. Lenke til kommentar
fgdvsdfgdfgvws Skrevet 27. september 2013 Forfatter Del Skrevet 27. september 2013 Tror dere misforstå meg. Jeg kjører 80 på en vei hvor fartsgrensa er så mye. 150m foran meg er det en avskjørsel(passe kort) til høyre. Det JEG pleier å gjøre er å gire ned så senke farten i det jeg bremser og nærmer meg avkjørselen. Jeg girer fra 4gir ned til 3 også 2 når jeg kommer noen få meter før svingen Kjørelæreren min sier jeg skal holde 80 helt til jeg tar av til høyre avskjørsel, også fra 4eller5 ned til 2 rett før jeg svinger. Kan en sensor stryke meg fordi jeg senker ned til 40-50, 50m før avskjørselen ?? det er en vanlig vei, ikke motorvei liksom Lenke til kommentar
War Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Du clutcher , bremser ned hardere og svinger, så når du skal gasse igjen så smetter du rett inn i det giret som passer med farten du har da. Det kan være 1-2 eller 3 osv. Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Tror dere misforstå meg. Jeg kjører 80 på en vei hvor fartsgrensa er så mye. 150m foran meg er det en avskjørsel(passe kort) til høyre. Det JEG pleier å gjøre er å gire ned så senke farten i det jeg bremser og nærmer meg avkjørselen. Jeg girer fra 4gir ned til 3 også 2 når jeg kommer noen få meter før svingen Kjørelæreren min sier jeg skal holde 80 helt til jeg tar av til høyre avskjørsel, også fra 4eller5 ned til 2 rett før jeg svinger. Kan en sensor stryke meg fordi jeg senker ned til 40-50, 50m før avskjørselen ?? det er en vanlig vei, ikke motorvei liksom Med avkjørsel, mener du at det er et ekstra felt ment for å svinge uten å hindre trafikk? I så fall skal du høre på kjørelæreren din og ikke bremse før du er i feltet. Om du bremser helt ned til 40 før dette feltet er du til unødig hinder for andre trafikanter. Du stryker nok ikke på det om det skjer én gang under oppkjøring, men det blir nok notert som en feil. Du må gjerne gire så tungvindt du vil, men det greieste er å bare sette rett i andre. Da har du også mer tid til å konsentrere deg om nedbremsingen. Det vil selvfølgelig være greit om du bremser tidligere om du av ulike grunner skulle ha betydelig lengre bremselengde enn vanlig, f.eks speilis. Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 (endret) Du clutcher , bremser ned hardere og svinger, så når du skal gasse igjen så smetter du rett inn i det giret som passer med farten du har da. Det kan være 1-2 eller 3 osv. Ta inn clutchen før du bremser går under dårlig tekniske ferdigheter. Prøv å vær ferdig med giringa og clutch pedalen litt eller rett før svingen (leke litt racingfører:P) Om du girer ned mens du bremser gir det + i boka for tekniske ferdigheter (altså ikke fra 5 - 2, men visst du girer ned 5-4-3-2, gjerne med heel n toe........... neida ). Hvorfor det? Jo fordi visst det plutselig oppstår en situasjon og du er i 5gir med clutchen inne i 30-40km/t sliter du litt visst du skulle trenge å gi gass. Ikke at det er noe spesielt problem å smelle den inn i 3gir da. Men det går under dårlige tekniske ferdigheter som nevnt EDIT: Leste ikke alt som var skrevet her... men bytt kjørerlærer er hvertfalt min anbefaling. Endret 27. september 2013 av BMWcoupeftw Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå