Gå til innhold

Nybegynner trenger objektiv hjelp

Anbefalte innlegg

Jeg er helt ny til foto verden og har ikke lest særlig mye enda om noenting.

Jeg kjøpte meg Sony NEX-F3 fordi de var innenfor pris jeg ville gi for en helt ny hobby jeg ikke kan noe om og som jeg ikke vet om kommer til å vare.

Men når jeg var ute å tok noen bilder fant jeg fort ut at jeg trenger flere objektiver til mitt kamera. Har bare det 18-55mm som fulgte med kameraet.

Så jeg lurer på om noen kan komme med forslag til rimelige (må ikke være billig men er ett pluss) objektiver, og ett sted kanskje på Internett som jeg kan lære om hvordan jeg redigerer bildene.

Takk for forslag.

Endret av Kman3107
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med nytt kamera da! :)

Når det kommer til objektiver, så har det jo litt å si hvilket formål du mener 18-55'en din ikke strekker til. Ønsker du et objektiv som lar deg ta bilder i dårlig lys inne uten blits? Eller trenger du en telezoom for å ta bilder av ting på lang avstand? Eller ønsker du et objektiv med veldig vid vidvinkel, til å ta landskapsbilder? Kort sagt, hvor føler du at 18-55 ikke strekker til?

Når det kommer til bilderedigering, kan jeg og sikkert veldig mange andre anbefale deg Adobe Lightroom. Dette koster 840 kroner på adobe.com. Dersom du syns dette blir for dyrt, kan det godt være at det følger med en programvare med kameraet ditt du også kan benytte.

Lenke til kommentar

Hei, jeg er også veldig ny i foto verdenen, jeg har nettopp kjøpt meg samsung nx300 og lightroom fulgte med dette kameraet. Vil helt klart anbefale å ta en kikk på dette programmet, det kan gjøre underverker for et bilde har jeg merket, lett å forstå er det også, selv om det sikkert tar lang tid å bli proff med det. :)

Lenke til kommentar

Takk til begge, jeg skal ta en titt på Lightroom. Bruker det programmet som fulgte med kameraet akkurat nå men syntes det hadde så lite valg muligheter. Kan jo også være jeg bare ikke vet hva det kan gjøre enda :)

Når det kommer til objektiv så vil jeg ha ett til landskap og ett til å zoome med :)

Og kort sagt hvorfor jeg ikke syntes det 18-55 som fulgte med strekker er fordi jeg har prøvd å ta bilde av flere ting som ikke gikk.

Lurer også på om det er mitt kamera eller om det er mitt objektiv som ikke kan ta bilde av stjerne klar himmel, for når jeg tar bilde nå ser det bare ut som ett svart bilde med små prikker av for sterkt lys.

Endret av Kman3107
Lenke til kommentar

Takker. Finnes det en eller flere objektiv produsenter jeg bør holde meg unna eller er ingen helt ubrukelige?

Det er ikke alle objektivene til Sony som er like festlige - 16mm f/2.8 pancake er en trist sak. Har prøvd den på en NEX-6; testene tilsier at den ikke var spesielt bra, og det hadde de helt rett i.

Men det finnes en del brukbar rimelig fast-optikk som kan være morsomt å prøve ut: Sigma 19mm f/2.8 og 30mm f/2.8, f.eks. Sigma har også en 60mm f/2.8, men der er Sony sin 50mm f/1.8 et godt alternativ (mer lyssterk).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...